Jump to content

Manual Yamaha 40HK 1988?

Torcello

Recommended Posts

Hei,

Er her mon noen som tilfeldigvis har en sådan motor med el-start og fjernkontroll (montert med styrekonsoll) og som fortsatt har manualen liggende?

Jeg er også interessert i å komme i kontakt med noen som evt. har en sådan motor og som har tid/lyst til å svare på ett par spørsmål.

Har noen manualen vil jeg gjerne betale for en kopi da Yamaha ikke skaffer denne lengre.

Mange takk for hjelpen.

Hilsen

Thomas

Redigert av Torcello (see edit history)

Sannsynligvis er det ikke så store forskjeller på motorene. Og disse brukermanualene inneholder ikke stort av teknisk informasjon....

Bare kom med spørsmålene. Såsant det ikke er noe veldig spes. knyttet til akkurat denne modellen er det sikkert noen som kan svare.

Der er noen enkelte ting jeg bare vil være helt sikker på innen jeg tar den i bruk for alvor.

Det jeg vil vite er:

1. Er det korrekt at der skal brukes blyfri benzin med 2% 2T-olje blandet i?

2. Den olje som er i tanken under "panseret" - er det motorolje som ikke har noe med brennstoffet å gjøre?

3. Da denne er med elektrisk start og er tilsluttet et batteri, lader den da batteriet under drift eller skal dette lades seperat ?

4. Kan det anslås et gjennomsnittlig brennstoffforbruk pr. time?

Det er vel mulig at dette er banale spørsmål for dere som har mye peiling, men jeg liker å tenke litt sikkerhet til sjøs og vil derfor gjerne være helt sikker på hva jeg har med å gjøre.

Jeg takker for hjelpen på forhånd :-)

Har en noe eldre 30hk, men jeg regner med at den er relativ lik.

1. Nei, du kan bruke blyfri bensin, men uten tilsetting av olje. Det fylles olje på egen tank, og motoren blander dette selv. Yamaha kaller dette for Autolube.

2. Her fylles 2T-olje for smøring til motoren.

3. Har manuell start selv, men regner med at det er egen regulator som sørger for strøm til starter ved start og så til lading av batteriene når motoren går.

4. Har ikke målt dette så nøye, men det avhenger jo litt om man har fullt pådrag eller dorger.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Hei,

Takk for svar. Dette med blanding av olje er jo ganske viktig. Den forrige eier sa at han blandet 2% 2T-olje i bensinen.

Se vedlagte bilder av motoren. Mener du at 2T-olhen skal i den lyse beholder på siden av motoren og ikke blandes i bensinen? (Har andre en liknende motor som kan be- eller avkrefte dette?)

Posted Image

Posted Image

Jeg håper det er mulig å se hva der menes.

Gratulerer med en flott motor, hadde en slik i familien for noen år siden.

Hvis forrige eier blandet 2% olje i bensinen, så kan det være at autolube-systemet er koblet fra. Enkleste og sikreste måten å sjekke det på er å blande 2% som du har fått anbefalt , samt fylle opp oljetanken og gjerne sette et lite merke. Og så kjøre opp en tank bensin. Dersom autoluben fungerer skal da motoren ryke kraftig pga for mye olje, og bruke olje fra tanken tilsvarende ca 1-1,5% ift bensinforbruket.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du har vel ikke tilfeldigvis manualen ennå?

Tar motoren skade av den prosedyre du nevner? Elle er eneste ulempe en masse ekstra røyk?

Om det ikke gjør noen skade synes jeg din metode virker grei - da finner jeg jo ut af det uansett.

Hvor fyller man da vanlig motorolje på denne? Jeg har ikke hatt den nede ennå, men jeg kan ikke umiddelbart finne en egnet plass for fylling av olje.

Vet også at en del blander inn extra olje i bensinen og kjører motoren på extra fet blanding ( si 4 % istedenfor 2 %) før motoren settes vekk om høsten og ved oppstart ved våren.

Når/hvis jeg gjør dette så bruker jeg et eget (eldre) sett med tennplugger som det ikke gjør noe om sotes ned litt ekstra!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Tar motoren skade av den prosedyre du nevner? Elle er eneste ulempe en masse ekstra røyk?

Om det ikke gjør noen skade synes jeg din metode virker grei - da finner jeg jo ut af det uansett.

Hvor fyller man da vanlig motorolje på denne? Jeg har ikke hatt den nede ennå, men jeg kan ikke umiddelbart finne en egnet plass for fylling av olje.

Har manualen enda , men den ligger på en helt annen kant av landet så den får jeg ikke tak i på en stund.

For mye olje vil jo medføre mer røyk , og mer sot. Kjørt over lang tid vil det ikke være bra med dobbel oljemengde, da f.eks stempelringene kan sette seg fast pga sotavleiringer.

Alternativt kan du jo sette den på verksted og la de ta en service på motoren og samtidig sjekke ut autolube systemet.

En vanlig 2-takter smøres kun med oljen som den får via bensinen , den trekkes inn via veivhuset og smører veivlager osv før den havner i sylindrene. Så det er ikke noen annen påfylling en den oljetanken på bildet.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei Folkens,

Takker så mye for de fine svar. Jeg kommer sikkert bare til å kjøre båten til litt fiske 2-3 helger ennå og har deretter bestemt at sette båten på verksted for service - da kan jeg få de endelige svar på dette.

Da oljetanken er halvt full vil jeg forutsette at den selv blander bensinen og prøver om ikke det går.

Ivar, når/om du skulle få tak i manualen vil jeg gjerne betale for en kopi da de ikke kan skaffes lenger. Så du får gjerne ta kontakt med med på thomas(a)persson.no om jeg kan overtale deg til det.

Ha en fin helg på sjøen!

- Den bruker 18 l/t ved 5500 o/min. - ca 40% mindre ved - 1000o/min. Du kan bruke manualen i linken Ingar viste til, motoren er nesten helt lik idag. Prosedyrer for vinterkonservering og vedlikehold er beskrevet, og likeså tekniske data som du trenger. Ved service, bruk et kvalifisert verksted, få byttet offeranoder (Forutsetter at den har gått og kommer til å gå i saltvann) - den som sitter inne i toppen og... - og se til at det kun brukes originaldeler. Følg rådene som over gitt, og bruk kun 2T- olje av TCW-3 kvalitet for utenbordsmotorer - IKKE vanlig 2T- olje. Bensin skal være 95 okt. blyfri... Ellers så spør vekk - vi hjelper gjerne...... :smiley:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...