GeirKS Startet 2.Oktober.2003 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2003 Hei, jeg klarer ikke å få inn noen dgps sendere på min JRC 212 GPS....? Er det noen som får inn korreksjonssignaler i Oslofjorden? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
CAT Svart 2.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2003 Sjekk at du har et godt jordplan. Færder sender diff signaler og det fungerer godt for Hvaler og Koster området. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2003 jeg klarer ikke å få inn noen dgps sendere på min JRC 212 GPS....? Er det noen som får inn korreksjonssignaler i Oslofjorden?] Nå har dessverre diffmottakeren min tatt kvelden, men har tidligere aldri hatt problemer med å få inn signaler fra Færder-senderen. I ytre Oslofjord har også Skagen-senderen kommet godt inn. Kjenner ikke din mottaker, min måtte stilles inn på riktig frekvens manuelt, og må din også det, finner du frekvenser for aktuelle sendere her. En annen ting er at korreksjonene sendes på langbølge og er svært følsomme for elektriske forstyrrelser fra f.eks. dynamo, vindusviskere, varmeapparatvifter osv. Har selv måttet gjøre ganske mange støydempende inngrep for at mottakingen skulle bli optimal. Men nå er jo GPS signalene så nøyaktige at jeg har gitt blaffen i å få diffmottakeren reparert. Skal også ha meg ny plotter med GPS før neste sesong som tar inn korreksjonene via sattelitt (EGNOS), så da er det bare å glemme diffsignaler via langbølge. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 2.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2003 Hej GeirKS ! Märker du stor skillnad med eller utan diff-signal? Har aldrig ägt en differentialmottagare, det var en som sa til mig att efter att Clinton tog bort störsignalen, så blir inte förbättring så stor att det lönar sig med diffmottagare, men det kansje ikke er sant! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 2.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2003 det var en som sa til mig att efter att Clinton tog bort störsignalen, så blir inte förbättring så stor att det lönar sig med diffmottagare, men det kansje ikke er sant! Helt rett, med diffkorreksjon: 7 - 10 meter, uten:10 - 15 meter (eller noe slikt, ikke heng meg for detaljer). Og dette er uansett godt nok for å bestemme en posisjon. En annen ting er at med autopilot med mating fra GPS blir kursen mer stabil for hver meter nøyaktigheten øker! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 2.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2003 Takk Lars H ! ja sådär en 10m nogrannhet upplever jag nog att jag har på enbart GPS'en! Har ikke 'dokkat' ihop GPSn-direkt till Autopilot. Tenkte att det får bli ett vinterprosjekt, men då ifra NavigasjonsPC'n til Autopilot! Henger ikke riktigt med varför den lilla 'förbättring' i posisjon skulle ge en mera stabil kurs säg en förbättring på 10m o säg att waypointen ligger 10 Nm bort, det måste ju vara en minimal vinkel /kursändring!!! eller tenker jag feil ? Får fortsätta i morgon,måste logga av nu! vi hörs! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 2.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2003 Henger ikke riktigt med varför den lilla 'förbättring' i posisjon skulle ge en mera stabil kurs säg en förbättring på 10m o säg att waypointen ligger 10 Nm bort, det måste ju vara en minimal vinkel /kursändring!!! eller tenker jag feil? Hei Gunga. Nei,du tenker ikke feil, men ikke nok. En god GPS som mater en autopilot gir bl.a. ut en setning som heter XTE. Og den angir hvor langt til høyre/venstre styrbord/babord du befinner deg fra den opptrukkne linjen fra start til mål på en rute. Så, dersom GPS'en sier at du er 10 - 15 meter (feilaktig) for langt til styrbord, vil autopiloten automatisk svinge babord til possisjonen (den feilaktige) er opprettet. Hadde GPS'en vært 100% nøyaktig hadde autopiloten kun måttet korrigere for støm og vind. Mye roligere kurs. Ingen vingling til styrbord/babord etter som hva som er feilen på GPS'en. I praktisk bruk kan dette imidlertid reduseres ved at GPS'en settes til ikke å sende absolutt posisjon, men en mer dempet posisjon. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
GeirKS Svart 2.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2003 Hej GeirKS ! Märker du stor skillnad med eller utan diff-signal? Har aldrig ägt en differentialmottagare, det var en som sa til mig att efter att Clinton tog bort störsignalen, så blir inte förbättring så stor att det lönar sig med diffmottagare, men det kansje ikke er sant! Nå har jeg aldri fått DPGS til å fungere, men så brukes denne mottakeren heller ikke i båt. Derimot brukes den på en autonom robot som skal kjøre rundt på et område (åker) og lete etter ugress med kameraet sitt. Deretter skal den sprøyte ugresset. Når jeg endelig får det til å virke skal jeg sammenligne og logge GPS data over litt tid. Bare for å sjekke om Færder sendte så forsøkte jeg å tune inn på 310,5kHz tidligere i dag med en amatørradio, men - hmm - det er nok ett eller annet jeg ikke helt forstår... Noen tips? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
CAT Svart 2.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2003 Jeg påpekte behovet av jordplan tidligere i dag, nå er jeg sikker. Prøv igjen og sørg for å koble deg til et jordplan . Dra en leder til vannrør el. i huset eller der du tester. Har selv hatt problem med å motta diff signal i en bolig med perfekte forusettniger rent radio messigt sett. Jordplan koblet til vannledningen fikset problemet . Din utfordring blir å finne noe ift den mobile enheten . På min bil koblet jeg jordplanet fysiskt til chassi når jeg testet for noen år siden og det gikk ok. Elektrisk jord / minus var ikke godt nokk Jeg har liggende en Lowranse diff mottaker som ikke er i bruk dersom du ønsker å låne for å teste et alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2003 Nå har jeg aldri fått DPGS til å fungere, men så brukes denne mottakeren heller ikke i båt. Derimot brukes den på en autonom robot som skal kjøre rundt på et område (åker) og lete etter ugress med kameraet sitt. Deretter skal den sprøyte ugresset. Når jeg endelig får det til å virke skal jeg sammenligne og logge GPS data over litt tid. Bare for å sjekke om Færder sendte så forsøkte jeg å tune inn på 310,5kHz tidligere i dag med en amatørradio, men - hmm - det er nok ett eller annet jeg ikke helt forstår... Noen tips? GeirKS Ugressbekjempelsen høres spennende ut - GPSs finner stadig nye anvendelser. Å finne 310,5 kHz på amatørradio, det klinger litt fjernt for meg. Den frekvensen er jo midt nede i Langbølgebåndet og der har neppe vært radioamatørtrafikk siden en gang like etter første verdenskrig Men hvis du finner deg en gammel stueradio, med langbølgebånd og en god uteantenne, da regner jeg med at du får inn Færder. Men om du kanskje må ha en "beat oscillator" for å få en hørbar tone på signalet - det er jeg usikker på..... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 3.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2003 Hej GeirKS,Lars H, Poseidon mfl Det her er spännande område! Ang ogräsbekämpning; vet att moderna skördetröskor (vet ej det norske ordet) är utrustade med GPS, dom 'loggar' hur skörden fördelar sig över åkern! Där det er sämre dit går dom o konstgödlar mer neste år. för att på så sätt öka totala skörden. växer det riktigt bra någonstans kan dom dra ner på konstgödslingen för att spara pengar! Vi har på jobbet dgps utrustningar som jobber med mm-presisjon, har skrivit förrut om detta! Dessa gps'er jobber lite annorlunda än våra båtgps. De kallas för RTK-utrustningar! Lite kortfattat mäter dessa själva ut avståndet till satelliten, genom att räkna på antalet vågor eftersom man vet våglängden! Sedan plasserar man en utrustning som diff-station, som sender korrektion til en eller flera som 'arbetande' stasjoner! Vi anvender det på Veghyvlar,Dozers, etc. För dom som bor i Oslo,Östfoldområdet kan se detta på maskinerna som idag jobber på E6an utanför Moss! Antennen sitter oftast fast- satt på en stolpe direkt framme på schaktbladet! Sen kan man antingen låta maskinen själv justera bladet eller så anvender man signalen för att ge invisning(blinkande pilar om man skall höje eller senke bladet!) Vet att StenaLines ferjer i Irländska sjöen er utrustade med RTK, över havet går de på vanlig dgps men innanför havnpirarna slår de över till RTK, o kan alltså nesten förtöja med mm-presisjon! Ang samverkan Autopilot-gps; Funkar det så att gps ger signaler för att så raskt som möjligt komma tilbaks på sporet ? eller styr autopiloten mot neste waypoint? (förmodligen något mittimellan!!!) Om det er så att den så snabbt som möjligt vil tilbaks då kan man ju riskera att autopiloten styr 90gr mot tenkt kurs, bare för att så att säga komma tillbaks på rätlinjen ! Du kan få en betydligt längre sträcka att gå än vad som är nödvändigt! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 3.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2003 Ang samverkan Autopilot-gps; Funkar det så att gps ger signaler för att så raskt som möjligt komma tilbaks på sporet ? Vel, nå er det jo autopiloten som styrer båten, GPS'en mater bare autopiloten med data som posisjon for båten i øyeblikket, posisjon for målet, posisjon for startpunkt, avstand vinkelrettfra den opptrukkne linjen osv. Så er det opp til autopiloten hvordan båten da skal styres Om det er så att den så snabbt som möjligt vil tilbaks då kan man ju riskera att autopiloten styr 90gr mot tenkt kurs, bare för att så att säga komma tillbaks på rätlinjen !!Det er nok en mellomting. Har jeg kommet bort fra den rette linjen av en eller annen grunn, har kanskje måttet vike for en annen båt, ser jeg at autopiloten styrer båten langsomt inn mot linjen. 90 grader inn styrer den så absolutt ikke, heller ikke rett mot målet. Det ville jo heller ikke være bra, det kunne jo ligge en holme der! Hvor bratt inn mot linjen er nok forskjellig for forskjellige autopilotfabrikat. Dette er jo noe programmereren har bestemt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 3.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2003 Hej LarsH Vid dokkning Gps-autopilot; Skj at det er autopiloten som styr, men kopplas 'kompassfunktionen' bort helt, så att autopiloten styr endast efter signaler fra GPS/dator. Eller funkar det så att signalen som går till (i mitt fall Autohelmen) är en ny kompasskurs som skall hållas, + eller minus ett antal grader? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 3.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2003 Eller funkar det så att signalen som går till (i mitt fall Autohelmen) är en . . . . .Sorry det vet jeg ikke, men jeg ser jo på kartplotteren at båten etter en tid kommer seg pent inn på linjen fra start til mål og så holder seg der. Ellers er det interessant å se at med kraftig vind og eller strøm inn fra siden, kan båten styre 10 - 30 grader mot vind/strøm men likevel holde seg på linjen! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
GeirKS Svart 3.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2003 Hej LarsH Vid dokkning Gps-autopilot; Skj at det er autopiloten som styr, men kopplas 'kompassfunktionen' bort helt, så att autopiloten styr endast efter signaler fra GPS/dator. Eller funkar det så att signalen som går till (i mitt fall Autohelmen) är en ny kompasskurs som skall hållas, + eller minus ett antal grader? Dette varierer fra autopilot til autopilot, og kan ofte velges. Nyere piloter kan også benytte kursretning fra GPS - mens en del eldre piloter styrer kun på XTE fra navigasjonsutstyr, hvis "NAV-mode" er valgt. (Det kan jo allikevel være at de bruker kompass signalet for å få tilbakemelding om hvor fort båten svinger.) GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 3.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2003 Hei, Alle autopiloter for småbåter styrer normalt bare etter kompasset og så bruker den XTE fra GPS kun for å hente seg in til kurslinjen (Track). Grunnen til dette er at et kompass, normalt oppdateres 10 ganger i sekundet eller oftere, mens de fleste GPS'er oppdaterer ca. en gang i sekundet. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 3.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2003 Å finne 310,5 kHz på amatørradio, det klinger litt fjernt for meg. Den frekvensen er jo midt nede i Langbølgebåndet og der har neppe vært radioamatørtrafikk siden en gang like etter første verdenskrig Jeg har forsåvidt frekensen på radioen (Kenwood TS-440SAT, RX 150kHz->30 MHz), men er litt usikker på hvilken mode jeg skal velge for å høre noe signal. DGPS signalene går på MSK (minimum shift keying), som er FSK med veldig lite frekvensskift. På DPGS signalene, som er 100bps, er frekvensskiftet enten 50Hz eller 25 Hz. Jeg forsøkte å ta inn på LSB og tune mottakeren litt høyere enn selve signalet (slik jeg gjør når jeg tar inn værfax). Mulig at jordplanet er for dårlig på radioen hjemme også...? Ellers så kan jeg jo nevne at det finnes radioamatørbånd på 180kHz og 136kHz. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.