Jump to content

Priskrig i turseilermarkedet

baatsman

Recommended Posts

Hei,

Jeg har erfaring med to ratt. Fordeler er bedre sikt under seil, fremkommeligheten i cockpit og at det ser kult ut. Ulempen er at det er litt mer motstand i styremekasinsmen. Har seil mye med dette og mener at fordelene oppveier ulempen.

Når det gjelder jeanneau sin DS båter, føler jeg meg trygg på at kvaliteten er høyere enn på de tilsvarende båtene fra det tyske billigmerket som mange elsker å hate. Hvis man ikke liker de store vinduene er det jo kjekt å vite at man kan kjøpe samme båten med normalt dekk. Forøvrig foretrekker jeg hvite plastflater foran plast i fargen "imitert tre" som kun ser bra ut i brosjyrebilder.

mvh

Viggo

Båtboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Ellers har Delphia kommet på markedet i Norge.

Polskbygde båter er det flere av enn folk flest tror, det landet er en storprodusent. I Polen støpes det skrog for både franske og tyske båtbyggerier. :wink: Med båter direkte fra Polen slipper vi kanskje et fordyrende mellomledd. :lol:

Har vært å kikket på endel av disse såkalte DS båtene. Er jo ikke noe annet enn en helt vanlig båt med med litt større vinduer.

Når prisene presses er det ikke da også en fare for at kvaliteten synker. Var ombord i Jeanneau sin 39 DS, for en skuffelse. Respatex er ordet.

Begrepet dekksalong er nok i ferd med å vannes ut, men det er hyggelig med mer "skylight" dersom det ikke går på bekostning av skrogets stivhet. Det jeg har lagt merk til med Bavaria Vision er at standardutstyret er oppgradert. Antagelig har fabrikken fulgt opp noe av kritikken eller tatt konsekvensen av at såpass menge bestiller tilleggsutstyr at det like gjerne kan være standard.

Egentlig har jeg sansen for at såpass mange produsenter leverer båter som er innredet i IKEA-kvalitet. Selv om jeg har sansen for edle tresorter, blank lakk og perfekt snekkerarbeid er det ikke nødvendig at alle båter er fulle av dette. Likevel, det er en del båter som kommer med en svært moderne og stilfull innredning. Jeg er spent på å høre hva folk og journalister mener om Hanse 470 på båter i sjøen. (Om det er noe gøy å gå gjennom denne kjellerstuen i skikkelig ruskevær er et annet spørsmål :crazy: )

Ser jo også at det blir mer og mer vanlig med 2 ratt. Ser jo endel fordeler med dette men hvordan blir det når man får mye krefter på roret. Rattene er jo så små, nesten litt pinglete. Noen med erfaring.

To ratt betyr også mer mekanikk med gir og annet som gjør at du får mer krefter og mindre rorfølelse. Ulempen med ett ratt i aktercockpit er at det blir rent for stort når dagens båter er så brede over hekken. Det beste er nok å hoppe over de minste båtene med to ratt. :lol:

Hei,

Jeg har erfaring med to ratt. Fordeler er bedre sikt under seil, fremkommeligheten i cockpit og at det ser kult ut. Ulempen er at det er litt mer motstand i styremekasinsmen. Har seil mye med dette og mener at fordelene oppveier ulempen.

Når det gjelder jeanneau sin DS båter, føler jeg meg trygg på at kvaliteten er høyere enn på de tilsvarende båtene fra det tyske billigmerket som mange elsker å hate. Hvis man ikke liker de store vinduene er det jo kjekt å vite at man kan kjøpe samme båten med normalt dekk. Forøvrig foretrekker jeg hvite plastflater foran plast i fargen "imitert tre" som kun ser bra ut i brosjyrebilder.

mvh

Viggo

Båtboer

Posted Image

Jeg synes ett litt stort ratt er mye tøffere, virker som mer seilbåt.

Når det gjelder kvalitet må jeg si at mitt forhold til Jeanneau fikk seg en knekk da vi vurderte denne båten. Tenker da under le. Båten virket billig med endel flater som virket som god gammel respatex, dette med stygge flisete avsluttninger. At båten hadde diverse vannlekkasjer var jo heller ikke noe som trakk opp. Båten virket billig under le. Over le virket båten mer ekslusiv enn Bavaria.

Hei igjen,

Interessant det du sier her. Vi har faktisk lurt litt på å gå over til en jeanneau 42 ds. Men har ikke vært og sett på båten enda. Du mener altså at finishen inni stuerom/dørk osv er dårlig? Kan du utdype dette? Også på min båt fra 2000 er det stor forskjell på finishen der det syns og der man vanligvis ikke ser nøye etter. Jeanneau er jo som det tyske merket de vet, også en billig båt. Har du inntrykk av at de nye er dårligere enn de gamle?

Hvor var det vannlekkesjer? Vinduer, slanger, rekkestøtter eller tanker? Trist hvis jeanneau har gått ned i kvalitet for å konkurrere med disse tyskera...

mvh

Viggo

Hei igjen,

Når det gjelder to ratt kan det nevnes at jeg som bor i båten ligger i en flytebrygge med hekken inn. Når jeg kommer hjem med fire poser med matvarer, er det veldig greit å slippe å klatre rundt et stort ratt som i praksis deler cockpiten i to. Siden dette er noe jeg gjør året rundt, går jeg ut fra du skjønner at for meg er to ratt et viktig poeng. Så viktig at båter med et ratt er (nesten) utelukket.

mvh

Viggo

Ser jo helt klart fordelen her med to ratt, men jeg har da ett ratt på min og det er trangt rundt dette om en entrer fra akter. Blir jeg liggende slik en dag så tar bort rattet, tar ca. 45 sekunder og det er igjen mulig å passere på en grei måte...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg synes ett litt stort ratt er mye tøffere, virker som mer seilbåt.

Redningen kan være å velge sentercockpit. :yesnod:

Med aktercockpit i moderne båt blir ett ratt i største laget når båten blir større enn 40-42 fot. Rattet bør være stort nok til at rormannen skal kunne stå eller sitte godt ut på en av sidene. Bortsett fra smak og behag vil to ratt medføre mye mekanikk som vanligvis fører til at du før mindre følelese med roret. Det er en ulempe, om du ikke bruker autopiloten mye da. Det blir en del autopilot når jeg seiler alene, og da blir det til at jeg følger med på rorvinkelen i stedet. (Den enkle metoden er markeringer med farget tape på rattet, den litt mer avanserte er å bruke instrumenter til å vise rorvinkel.)

Ser jo helt klart fordelen her med to ratt, men jeg har da ett ratt på min og det er trangt rundt dette om en entrer fra akter. Blir jeg liggende slik en dag så tar bort rattet, tar ca. 45 sekunder og det er igjen mulig å passere på en grei måte...

Med stor ratt så menes STOOOORT ratt. F.eks på en Elan 40 så går man bare rett igjennom rattet, mellom eikene.....(kødder ikke). Man må bøye seg da...

S/Y Surprise

Hei igjen,

Interessant det du sier her. Vi har faktisk lurt litt på å gå over til en jeanneau 42 ds. Men har ikke vært og sett på båten enda. Du mener altså at finishen inni stuerom/dørk osv er dårlig? Kan du utdype dette? Også på min båt fra 2000 er det stor forskjell på finishen der det syns og der man vanligvis ikke ser nøye etter

Jeg var veldig nær ved å kjøpe en Jeanneu 40,3. Synes båten er veldig pen, innvendig som utvendig, faktisk finere i treverket nede enn Bavaria. Men leveres med plastbord oppe i cockpit, 10000 for oppgradering,samt ikke heltre skapdører. Faktisk leveres Bav med trebord og heltredører, har også større rigg. Men valget var ikke lett.

Litt av årsakene til att vi kjøpte Bav. Samme pris men 2 fot ekstra.

Vi sees!

Hei,

Fordelen med plastbordet er at det er like fint om 15 år. Har sett en del bavaria 42-bord som er ganske stygge etter et år. Inne er det helt sikkert kjekt med hel ved i skapdørene. Men kun hvis det er finere enn finer. På min sun fast 40 er tar man bort cokpitbordet under seilas for i gi plass til storseilet som går på en bred løygang i cockpit. Det er den jeg snubler i når jeg kommer med handleposene... Men altså veldig kjekt med ordentlig løygang under seilas. Sun Fast 40 er også en båt som har noe å gjøre på en regattabane. Det passer meg bra siden jeg liker å delta på denslags. Er enig i at sun od 40.3 har litt for lav rigg. Så vidt jeg husker har den 1.24 i lys mot bavaria 42 som har hele 1.25.. For meg er det også pluss i margen når standardmotoren heter yanmar, og den er stor nok. Det er den også på bav 42. Men ikke på bav 39. forøvrig syns jeg bavaria 42 og 39 er veldig greie turbåter. Veldig lyse og fine med god romfølelse. Dessverre har dette gått litt på bekostning av stueplassen. Akkurat dèt er et trekk ved mange moderne båter (inkl jeanneau).

mvh

Viggo

Nå skal sant sies att Jeanneu har 54 hk Yanmar som std, men Bav 42 har 40 hk. Vi har oppgradert til D2 55 hk. Akkurat bordet er ekstra utyr om bord hos Jeanneu. Når det gjelder att det blir stygt gjelder det alt når det gjelder treverk. det må passes på . Men se også på de nye fra Benetau

både 40 og 46 er flotte. Nye priser.

Vi sees!

viggo vea

Under le (nede i båten) Vannlekkasje på lugar og bad og i salong. Hvor vannet kom inn, tja det er jo ikke lett å si. Men tilitsvekkende er det jo ikke. Se på kledningen rundt bla de store vinduene fliset i kantene og et billig preg. Har ikke noe kjennskap til dette merket fra før. Men å si at jeg gikk derfra med en følelse av at dette var en båt med høyere kvalitet enn bavaria kan jeg ikke si tvert i mot. Blir ikke mitt valg.

Ser ut som jeg ikke skal forhaste meg med å bytte ut den båten jeg har..

Er det en kompis av deg som har kjøpt båten? Hadde vært interessant og sett hvor flinke Heitmann er til å fikse opp i slike problemer. Lunde båt er er jo veldig gode på service. Har ikke like positivt inntrykk av Heitmann. Kanksje de må ruste opp serviceavdelingen hvis jeanneau senker kvalitetskontrollen..

Viggo

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...