Andrev Startet 1.September.2006 Link til dette innlegget Startet 1.September.2006 HeisannNoen som kan gje meg tips til kjøp av vinsjhåndtak?Har ingen erfaring med merke og kvalitet, det skal vere til en havsegler(bavaria 37). Det skal vere en gave og eg har fint lite erfaring med slikt.Tips og råd mottas med takk Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Tror du trenger å vite hva slags vinsj det skal brukes på. Både størrelse og merke. Sitér dette innlegget Link to post
Andrev Svart 1.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Ok da får eg sjekke opp litt rundt det uten at han aner ugler i mosen, skal vere en gave Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Det er mest plassen den skal brukes på som avgjør størrelsen. De er like i stjerna alle sammen men du får jo mer kraft med langt håndtak. De minste har vel en lengde på ca 200mm og oppover. Hvis det en en genoavinsj som den skal brukes på ville jeg ha valgt en med ca 300-350mm langt håndtak. De er å få kjøpt så lette at de flyter hvis vedkomende har mistet fler overbord. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Hei Andrev og velkommen til Båtplassen Som knallfersk seiler har jeg ikke så mye greie på det men tror nok dette er ganske standardiserte saker. Siden det er snakk om Bavaria kan du jo ta kontakt med Lunde Båt. De bør vite hvilket håndtak du skal ha. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
lano2 Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Jeg ville jo kjøpt et veeeldig langt et... som et hint om at båten er for liten ..... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Liker veldig godt denne her. Flyter. Fåes i 8" og 10". Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 De er like i stjerna alle sammen ... mja.. Er du helt sikker på det? Det finnes vel en 4 - 5 forsjellige fabrikater av vinsjer + diverse størrelser, og jeg mener å ha lest et sted at ikke alle er like mhp vinsjhåndtak selv om de ser like ut. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Jeg har fra 3 forskjellige fabrikater pluss den for ankorlina, alle mine går om hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Jeg har 4 vinsjer, 4 dekksspunser + deksel over nødstyringen. Alle disse er samme stjerna unntatt dieselspunsen som er mindre. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Gunga Din Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 har 6 wincher alle samme fabrikat, men jag har vel 3 olika fabrikat på håndtak o desse passer i wincharna, jag tror (ikke 100!) på att det er en standard. sen har jag lagt ett håndtak noenstans mellan Saeby o Vesterö , fritt o hente för den som finner det Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ulysses Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Bav37 er vel satt opp med Harken-vinsjer som standard. Hvis ikke er det overveiende sannsynlig at det er Lewmar. De fleste vinsjhåndtak passer i disse vinsjene. Selv bruker jeg Harken-håndtak på Lewmar-vinsjer, fordi jeg synes Harken-håndtakene er veldig gode. De koster noen kroner, men er mye bedre å jobbe med enn billigere håndtak uten kulelagre. Harken leverer lengder i 8 og 10 tommer. Lenger enn 30cm tror jeg ikke man skal ha, om det finnes, med mindre man har veeldig lange armer. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 jeg hadde en ulykken med vinsjen min for et år siden. Undersøkte _svært_mye rundt dette, og den informasjonen jeg klarte få fatt i, var at alle vinsjer etter 1972 var med standardiserte håndtak. Pussig nok var min vinsj fra FØR dette, og håndtaket kunne spesialbestilles. Omlag til prisen av en vinsj. Forøvrig skriver Lewmar litt om vinsjer og håndtak og standarder HER, se inlegget nest neders. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Careka Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Ref. Pussig nok var min vinsj fra FØR dette, og håndtaket kunne spesialbestilles. Omlag til prisen av en vinsj. Så da lurer jeg på hva du gjorde ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
bukt Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 Sjekk ut Biltema, sett vinsjhåndtak der til billig penge Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 sen har jag lagt ett håndtak noenstans mellan Saeby o Vesterö Å kaste vinsjehåndtak på sjøen er et offer til havgudene på linje med en flaske god champagne når båten døpes. Sist jeg handlet håndtak ble det tett oppunder én båtpenge, men det var et fint tohåndshåndtak fra Harken. Billige reservehåndtak er alltid kjekt å ha i båten, så det er bare hyggelig om noen tipser julenissen om slike ting. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 3.September.2006 Link til dette innlegget Svart 3.September.2006 Heisann Noen som kan gje meg tips til kjøp av vinsjhåndtak? Har ingen erfaring med merke og kvalitet, det skal vere til en havsegler (bavaria 37). Det skal vere en gave og eg har fint lite erfaring med slikt. Tips og råd mottas med takk Ta rede på hvilken årsmodell modell Bavaria 37 det er. Så kontakter du Håkon Smerkrud på delelageret hos Lunde båt. Han er veldig behjelpelig med å finne det rette. E-post: haakon@lundebaat.no Telefon: 66 78 66 73 Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
småbåtentusiasten Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 1. Flytende vinsjhåndtak høres smart ut, f.eks fra Barton (Maritim). Har noen prøvd det? : Link: Barton vinsjhåndtak Betyr vel at det består av et komposittmateriale. For billig (500 ++) til å stole på? Underlig at de ikke skriver hvilken lengde det er. 2. Stor knott på toppen - fungerer det fint, eller er det mest i veien? Tenker litt på at det er vondt å sparke i på vei fra dekk til cockpit. Ser at f.eks "RONSTAN Titan Condor maxigrip" har det. Vakker sak, men litt dumt at det ikke er farget med signalfarve i knotten. Finner forøvrig ikke "Harken vinsjhåndtak pris" på Google. Noen som vet hvilken butikk som har i Akershus-området? Ser at Mulligan tidligere i denne tråden i 2006 syntes at et avbildet håndtak er fint. Merke og pris? Vil gjerne ha et godt håndtak, men selv gull kan kjøpes for dyrt. Tenker vi holder oss under 1000-lappen. Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Jeg bruker dette fra Lewmar Fordelen med dette er at det kan festes og løses ut med en hånd. Det er relativt praktisk, da en hånd ofte er opptatt med tau eller å holde meg fast Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
småbåtentusiasten Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Lewmar-håndtaket ble innkjøpt og er en fryd å bruke. Lett og sterkt. Veldig greit å løse det ut ved å klemme hvor som helst på skaftet med en hånd. God å bruke med to hender når kraft skal brukes. En hånd på toppkulen og en i håndtaket. Smart med gul toppkule så den er lett å se og sparer ømme tær. Kostet Kr. 900 for 25 cm. Anbefales! Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Og hva skjer nå du belaster et slikt plasthåndtak i kulde ? Har hørt at de knekker tvert av. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Hvis det er Lewmar-håndtaket du sikter til så er det ikke laget av plast, men smidd i en eller annen legering (som de ikke spesifiserer nærmere). Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
alidal Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Noen som har dette vindsjåndtaket? Eller dette og har noen erfaringer å dele? Har et Lewmar som flyter (bilde i et tidligere innlegg), men kunne tenke meg å ha noe som man får skikkelig tak med begge hender. Er noen ganger litt tungt å få seilet opp de siste par metrene..... Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Jeg har disse one touch håndtakene og er godt fornøyd. De er lette, går fint å bruke begge henda ved behov samt at man fjerner de med en hånd. Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
p.aas Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 http://www.onetouchhandle.com/ Har 2 av disse og veldig fornøyd Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.