Jump to content

Hvor mye mere veier båten om høsten

power

Recommended Posts

Styrkemessig - har ikke peiling! Er det noen andre her/der som vet?

Kosmetisk - tja?

Annen-hånds verdi - ja liten tvil om at kjøperne løper (vekk) hvis de får vite (og det plikter man å opplyse om!) at båten har/har hatt plastpest!

Hva det kan bety er jo at man kan få en båt meget billig (?), men risikoen for problemer med å selge båten igjen blir tilsvarende stor! Jeg hadde i allefall ikke vurdert å kjøpe en båt med (har hatt) plastpest. :nonod:

"There is no such thing as a free lunch!"

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Styrkemessig? Lite. Det er jo bare, bortsett fra i ekstreme tilfeller, kun det ytterste slitelaget som er påvirket som resultat av dårlig håndtverk/renhold/miljø under byggingen.

Jeg kunne vel tenkt å kjøpe en båt med såkalt plastpest dersom prisen var riktig. Hvis det ikke var for den tanken som ville ligget i bakhodet som sa at når båtbyggeren har fusket med lamineringen, så kanskje han også har fusket med andre ting.

Røstjern, rorinnfesting, motorfundamenter.

Her var det mange flotte svar :flag:

Jeg har snakket med eieren av den Gh 10 som jeg satte i stand på vårparten og han kunne bekrefte att båten var like lett som når vi satte den ut , med andre ord Gelcoat trekker til seg vann å nok til att du kan kjenne det selv på en 10 fot jolle .

Før vi satte den i stand så måtte det 2 mann til for å løfte den rundt på høsten :eek:

Nå høre det til hisorien att denne Gh fikk 2-3 støk med antipest inne og ute før den ble lakkert.

Så da kan det vel tenkes att dette også kan påvirke en gammel båt på 36 fot uten antipest også .

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Redigert av power (see edit history)

Hulda må nok si seg enig i index, Lotus og Suzuki. Min forrige, Sylfiden, lå ute 8 år. Kun på land en uke a fjorten dager for stoffing på sommeren. Da var det garantert veldig lite vann som forsvant ut av båten. Gjennom den tiden jeg hadde båten, gikk farten for seil noe ned. Det var ikke så lett å surfe med den lenger. På kryss gikk den som et tog uansett. For motor gikk den like godt hele tiden.

Undringen kom da vi skulle selge båten. Kjøper fikk med seg masse rart, jeg ville ikke selge en båt som skulle seiles fra Son til Tromsø uten at den var godt utstyrt.

Så, etter at kjøper hadde blitt pådyttet så mye som mulig, fylte jeg halve garasjen med resten. Og dette var en langsmal 39-foter. Det var flere hundre kilo med alt mulig rart. Masse jern i form av verktøy og deler for å kunne dekke alle egne behov, og de fleste andre jeg måtte kunne møte på min vei som muligens kunne trenge hjelp. Jeg hadde en kompis som dro tur-retur Skagen i november. Det eneste ekstrautstyret han hadde med var polvotter. Vi er så forskjellige.

vann i dobbeltbunnen er et vanlig problem, særlig på f.eks GH 10, 11 mfl.

Nå var det ikke så mye vann i dobbeltbunnen før utbedring men att dette påvirker vekten er det ingen tvil om.

Men att det er forskjeld på gelcoat er det heller ingen tvil om for når jeg satte i gang med denne jolla så var det som å skjære i en stratos med luft :lol: men når jeg skjære i min egen båt så minner den mere på en kald koke-sjokolande

Vi er så forskjellige.

Huffja.

Jeg bærer hjem og bærer hjem.

Like forbanna er båten fylt med "ræl".

Reserve genoa, reserve storseil, stormfokk, reserve generator fordi det er så kjekt å ha. Verktøy nok til å overhale motoren, reserve dregg (to stk.), et par hundre meter kabel, en kilometer tauverk, 20 bøker jeg har lest osv, osv.

jeg tømte båten en høst, uten å ha bil med hengerfeste.

Lengste høsten jeg kan huske...

Men;jeg ble skikkelig god på å improvisere;:

Storbommen på en side av taket, og spinnakerbommen på andre siden, og de ble plass til en haug seilsekker surret fast imellom.

Jolla surret fast til taket rett vei, og det ble plass til en haug tomme diesel, bensin, vann og drikkevannkanner oppi.

Osv osv. Neste året hadde jeg bil med hengerfeste igjen.

Suzuki

No boat needed..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...