Jump to content

Endelig, etter 2 somre med slit er slippen og naustet ferdig

vik800f

Recommended Posts

Hallo alle baatplassen venner :sailing:

Må bare poste noen bilder av et par års slit for å få et problemfritt båtliv også i harde vintermåneder her nord. sommeren i fjor gikk med til å bygge naust, og store deler av årets "sommer" har gått med bak sveise apparat, legge skinne måle, tenke etc.

I dag ble slippvogn og oppsett testet ut, og jammen ta gikk det ikke bra :rolleyes:

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

I dag ble slippvogn og oppsett testet ut, og jammen ta gikk det ikke bra :rolleyes:

Jøss, det der ble virkelig bra. Gir sikkert en knallgod følelse å se slutten på slitet. Gratulerer !

Vi som bor her sør aner ikke hvor kompliserende flo/fjære kan være. Vi har jo ingen !

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Duverden, dette var imponerende!

Kan du beskrive i litt detalj hvordan landsettingen forergår? Kjører du båten til den sitter fast på vogna - for så å starte vinsjen? Hvorda er du sikker på at båten står på rett sted på vogna?

Kan tenke meg at det var spennende første gangen båten ble dratt opp av vannet på vogna :yesnod:

Go kveld alle sammen!

Takker for skryt :blush:

Bitteliten: Oppsett foregår stort sett som du skriver, har tatt en del mål tidligere av båten og merket meg sånn ca hvordan båten blir stående i forhold til de søylene som stikker opp av vannet, vognen er spesialdesignet for båten vår. Så er det bare å vente på høyvann(floa) og kjøre båten inn mellom søylene. Fortøyde så båten fast i søylene og startet oppvinsjingen, nervepirrende?, ja! Var veldig usikker en stund på om propellen gikk klar av den bakerste akslingen på vogna, men det hele gikk utrolig bra. (Sjekket hele tiden fra gummibåten, og mange stopp i vinsjingen underveis, men utrolig fornøyd med resultatet.) :cheers: . :flag:

Kruse: Det blir Barstrand som ligger i bakgrunnen på de 2 første bildene, så dette blir i Gimsøystraumen.

Gratulerer med egen slipp og naust, ikke værst. 100% reder :yesnod:

Hadde båten min oppe på en slipp i uka som gikk, her var en vanlig anordning som kalles "saks" fremme og bake på vogna som styrte kjølen ned på midten etterhvert som den ble dratt opp.

Har ikke lagt merke til det, men det er kanskje ikke så vanlig med slippvogner sørpå hvor det er liten tidevannsforsjell? Det må kanskje dykkere til for å lage den delen av skinnegangen som går under vann?

Heisann!

vet ikke helt hva som er "vanlig"prosedyre men hos oss følger båten med vognen oppover når den dras av vinsjen og den satte seg fint på midten av vognen med baugen først, støttene på siden er mest ment å holde båten rett, og forhindre at den legger seg over på siden. Den hviler fint på kjølen siden vekten er fordelt på 4 plasser. Vinsjen er hentet fra en x-bergningsbil og går på 12 volt, den er av merket Ramsey, og skal klare 8 tonn rullende last på innerste lag av trommelen. båten mener jeg veier omkring 3,6-4 tonn og vognen taksert til ca 1 tonn vinsjen dro iallefall helt greit inn dette.

• 2 uker senere...

Hei

Flotte bilder. Her har du fått et flott resultat. :flag:

Jeg holder på med et tilsvarende prosjekt for min skorgenes tresnekke. Vi har fått lagt skinnene, og naustet er halveis påbegynt, men jeg er litt usikker på hvordan båtvognen skal bygges, så hat du bilder, tegninger, eller gode råd, så motas det med takk

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Har nøst med opptrekk til min 27 fots snekke. Er nå på min andre vogn ettersom den første tok kvelden av rust etter nær 25års bruk. Mitt råd når det gjelder vogner er å ha store nok hjul til at rullemotstanden blir minimert, og dessuten ha størst mulig aksling av samme grunn. God klaring i maskineringen av hjul og aksling er dessuten viktig. Dette gjør at vognen ruller mye bedre enn med små hjul og akslinger. Jeg måtte bytte hjul etter to sesonger på min nye vogn ettersom de første hjulene var litt for små og skinnene har en tendens til å bli litt ru. Inn går det alltid med stor nok kraft men på min relativt slakke slipp var det litt slitsomt å måtte bruke spett for å dytte båten ut. Med nye hjul ble alt så mye bedre. (støpehjernsjul fra en gammel traverskran, maskinerte oljekokte nylonforinger og 55mm rustfrie stålakslinger er vidunderoppskrift!)

Oso

Hvorfor ikke la båten ligge i vannet om vinteren? Er du spesielt utsatt for vær og vind siden du tar båten opp? Jeg antar at dere har is-frie havner der i nord, slik som oss her i vest?

Jeg er ute og "lufter" båten hver helg.....og det er lenge siden jeg slutta å klage på varmen i Florida/Gulf-området.... :lol:

• 2 måneder senere...

Hei igjen båtvenner.

Føler jeg må svare litt for meg :lol: , har vært borte en stund nå forbindelse med jobb. :fishing:

Dersom det fortsatt er interresant skibsplast ohoi, kan jeg ta med kameraet ned i naustet og ta noen bilder, tegninger finns ikke. :lol: hvis det er noe jeg kan svare på så spørr gjerne via IM.

Vår Sommero: Årsaken til at båten ikke ligger ute vinterstid er at vi har båtplass i en meget værutsatt havn, is og kulde er ikke noe problem her oppe. Men jobb o.l gjør at det blir vanskelig for oss å holde øye med båten hvær dag.

Det gjør også nattesøvnen betydelig bedre når båten står på land og været herjer som værst :lol: .

Men det skal ikke li så langt over mot Mars måned før båten atter en gang får vann under kjølen. :sailing:

Heisann.

Jo vedrørende vognen så er det meste laget fra bunnen, men hadde stor hjelp av akslingene med hjul på, disse fikk vi fra havnevesenet. De bestod av meget kraftige akslinger med opplagrede hjul på begge sider. Resten er selvproduksjon med god hjelp fra en nabo som er sveiser. Meget godt fornøyd med vogna. :cheers:

Det går greit å betjene det hele alene, men det er mye greiere å være 2, iallefall til båten har kommet opp på vogna og står klar av sjøen, da det er en god avstand fra betjening av vinsjen og ned til sjøen. kan jo være greit at en står nede og følger med at alt går som det skal :lol:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...