Jump to content

Endelig, etter 2 somre med slit er slippen og naustet ferdig


vik800f

Recommended Posts

Hallo alle baatplassen venner :sailing:

Må bare poste noen bilder av et par års slit for å få et problemfritt båtliv også i harde vintermåneder her nord. sommeren i fjor gikk med til å bygge naust, og store deler av årets "sommer" har gått med bak sveise apparat, legge skinne måle, tenke etc.

I dag ble slippvogn og oppsett testet ut, og jammen ta gikk det ikke bra :rolleyes:

 

Posted Image

 

Posted Image

 

Posted Image

 

Posted Image

Link to post

Go kveld alle sammen!

Takker for skryt :blush:

 

Bitteliten: Oppsett foregår stort sett som du skriver, har tatt en del mål tidligere av båten og merket meg sånn ca hvordan båten blir stående i forhold til de søylene som stikker opp av vannet, vognen er spesialdesignet for båten vår. Så er det bare å vente på høyvann(floa) og kjøre båten inn mellom søylene. Fortøyde så båten fast i søylene og startet oppvinsjingen, nervepirrende?, ja! Var veldig usikker en stund på om propellen gikk klar av den bakerste akslingen på vogna, men det hele gikk utrolig bra. (Sjekket hele tiden fra gummibåten, og mange stopp i vinsjingen underveis, men utrolig fornøyd med resultatet.) :cheers: . :flag:

 

Kruse: Det blir Barstrand som ligger i bakgrunnen på de 2 første bildene, så dette blir i Gimsøystraumen.

Link to post

Gratulerer med egen slipp og naust, ikke værst. 100% reder :yesnod:

 

Hadde båten min oppe på en slipp i uka som gikk, her var en vanlig anordning som kalles "saks" fremme og bake på vogna som styrte kjølen ned på midten etterhvert som den ble dratt opp.

 

Har ikke lagt merke til det, men det er kanskje ikke så vanlig med slippvogner sørpå hvor det er liten tidevannsforsjell? Det må kanskje dykkere til for å lage den delen av skinnegangen som går under vann?

Link to post

Heisann!

vet ikke helt hva som er "vanlig"prosedyre men hos oss følger båten med vognen oppover når den dras av vinsjen og den satte seg fint på midten av vognen med baugen først, støttene på siden er mest ment å holde båten rett, og forhindre at den legger seg over på siden. Den hviler fint på kjølen siden vekten er fordelt på 4 plasser. Vinsjen er hentet fra en x-bergningsbil og går på 12 volt, den er av merket Ramsey, og skal klare 8 tonn rullende last på innerste lag av trommelen. båten mener jeg veier omkring 3,6-4 tonn og vognen taksert til ca 1 tonn vinsjen dro iallefall helt greit inn dette.

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei

Flotte bilder. Her har du fått et flott resultat. :flag:

 

Jeg holder på med et tilsvarende prosjekt for min skorgenes tresnekke. Vi har fått lagt skinnene, og naustet er halveis påbegynt, men jeg er litt usikker på hvordan båtvognen skal bygges, så hat du bilder, tegninger, eller gode råd, så motas det med takk

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post

Har nøst med opptrekk til min 27 fots snekke. Er nå på min andre vogn ettersom den første tok kvelden av rust etter nær 25års bruk. Mitt råd når det gjelder vogner er å ha store nok hjul til at rullemotstanden blir minimert, og dessuten ha størst mulig aksling av samme grunn. God klaring i maskineringen av hjul og aksling er dessuten viktig. Dette gjør at vognen ruller mye bedre enn med små hjul og akslinger. Jeg måtte bytte hjul etter to sesonger på min nye vogn ettersom de første hjulene var litt for små og skinnene har en tendens til å bli litt ru. Inn går det alltid med stor nok kraft men på min relativt slakke slipp var det litt slitsomt å måtte bruke spett for å dytte båten ut. Med nye hjul ble alt så mye bedre. (støpehjernsjul fra en gammel traverskran, maskinerte oljekokte nylonforinger og 55mm rustfrie stålakslinger er vidunderoppskrift!)

Oso

Link to post
  • 2 måneder senere...

Hei igjen båtvenner.

 

Føler jeg må svare litt for meg :lol: , har vært borte en stund nå forbindelse med jobb. :fishing:

Dersom det fortsatt er interresant skibsplast ohoi, kan jeg ta med kameraet ned i naustet og ta noen bilder, tegninger finns ikke. :lol: hvis det er noe jeg kan svare på så spørr gjerne via IM.

 

Vår Sommero: Årsaken til at båten ikke ligger ute vinterstid er at vi har båtplass i en meget værutsatt havn, is og kulde er ikke noe problem her oppe. Men jobb o.l gjør at det blir vanskelig for oss å holde øye med båten hvær dag.

Det gjør også nattesøvnen betydelig bedre når båten står på land og været herjer som værst :lol: .

Men det skal ikke li så langt over mot Mars måned før båten atter en gang får vann under kjølen. :sailing:

Link to post

Heisann.

 

Jo vedrørende vognen så er det meste laget fra bunnen, men hadde stor hjelp av akslingene med hjul på, disse fikk vi fra havnevesenet. De bestod av meget kraftige akslinger med opplagrede hjul på begge sider. Resten er selvproduksjon med god hjelp fra en nabo som er sveiser. Meget godt fornøyd med vogna. :cheers:

 

Det går greit å betjene det hele alene, men det er mye greiere å være 2, iallefall til båten har kommet opp på vogna og står klar av sjøen, da det er en god avstand fra betjening av vinsjen og ned til sjøen. kan jo være greit at en står nede og følger med at alt går som det skal :lol:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...