Jump to content

Feil ved lading. 25hk tohatsu 1998


Panasync

Recommended Posts

Hei!

 

Det er egentlig to hovedmuligheter her: Enten brudd i/dårlig kontakt til ladespolen eller defekt likeretter. Dessuten kan det selvsagt være brudd i koblingene til/fra en av disse. Likeretteren er vanligvis en liten "boks" (størrelsesorden 3x3 cm?) med sannsynligvis 4 tilkoblingspunkter. To av disse punktene er tilkoblet ladespolen (som ligger under svinghjulet ). Ofte er disse to ledningene gule. De to andre tilkoblingspunktene på likeretteren er merket med pluss- og minus-tegn. Sjekk først at alle disse tilkoblingspunktene er skikkelig skrudd fast.

 

Videre ville jeg gjort følgende:

 

1. Hvis motoren har turteller og denne virker, kan du gå ut fra at ladespolen er OK. Ladespolen genererer nemlig (som regel) spenningspulser til både turteller og ladestrømkrets. Hvis turtelleren virker OK er neste sjekkpunkt likeretteren.

 

2. Hvis du ikke har turteller, slik at du kan sjekke ladespolen vha. denne, må du måle om det er brudd i den ("ohme") med et universalinstrument. Du kobler da fra de to gule ledningene på likeretteren, og sjekker med ohm-meteret tilkoblet disse om det er strømgjennomgang i spolen. Hvis dette er OK, bør du ha ladestrøm (vekselstrøm) frem til likeretteren. Hvis du fremdeles ikke får frem ladespenning til batteriet, er det grunn til å mistenke at likeretteren er defekt.

 

Likeretteren er bygd opp av 4 dioder, som er koblet i sk. "bro"-kobling. Hvis man er litt kjent med hvordan diodene er koblet sammen, kan disse sjekkes ved at man med et ohm-meter måler på tilkoblingspunktene til likeretterboksen, i lede- og sperretning for hver diode.

 

Dersom likeretteren er defekt kan du kjøpe en grei erstatning til en rimelig pris hos Clas Ohlson.

 

Sjekk også disse linkene:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...p;hl=likeretter

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...p;hl=likeretter

 

Lykke til!

Link to post

Har nå tenkt litt:) det går jo 2ledninger fra stator til likeretter, som jeg ikke måler motstand på. Altså enten brudd på ledninger eller i selve spolen? Men det går jo også 3ledninger fra spolen til cdi-enheten, og siden motoren starter og pluggene har gnist, så er vell spolen iorden? Eller er det en egen krets i spolen til lading?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...