Panasync Startet 1.September.2006 Link til dette innlegget Startet 1.September.2006 Har en tohatsu 25 med el start fra 1998. Som plutselig har sluttet å lade. Er det noe innlysende jeg kan sjekke? Noen som har vært borti det samme? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 Hei! Det er egentlig to hovedmuligheter her: Enten brudd i/dårlig kontakt til ladespolen eller defekt likeretter. Dessuten kan det selvsagt være brudd i koblingene til/fra en av disse. Likeretteren er vanligvis en liten "boks" (størrelsesorden 3x3 cm?) med sannsynligvis 4 tilkoblingspunkter. To av disse punktene er tilkoblet ladespolen (som ligger under svinghjulet ). Ofte er disse to ledningene gule. De to andre tilkoblingspunktene på likeretteren er merket med pluss- og minus-tegn. Sjekk først at alle disse tilkoblingspunktene er skikkelig skrudd fast. Videre ville jeg gjort følgende: 1. Hvis motoren har turteller og denne virker, kan du gå ut fra at ladespolen er OK. Ladespolen genererer nemlig (som regel) spenningspulser til både turteller og ladestrømkrets. Hvis turtelleren virker OK er neste sjekkpunkt likeretteren. 2. Hvis du ikke har turteller, slik at du kan sjekke ladespolen vha. denne, må du måle om det er brudd i den ("ohme") med et universalinstrument. Du kobler da fra de to gule ledningene på likeretteren, og sjekker med ohm-meteret tilkoblet disse om det er strømgjennomgang i spolen. Hvis dette er OK, bør du ha ladestrøm (vekselstrøm) frem til likeretteren. Hvis du fremdeles ikke får frem ladespenning til batteriet, er det grunn til å mistenke at likeretteren er defekt. Likeretteren er bygd opp av 4 dioder, som er koblet i sk. "bro"-kobling. Hvis man er litt kjent med hvordan diodene er koblet sammen, kan disse sjekkes ved at man med et ohm-meter måler på tilkoblingspunktene til likeretterboksen, i lede- og sperretning for hver diode. Dersom likeretteren er defekt kan du kjøpe en grei erstatning til en rimelig pris hos Clas Ohlson. Sjekk også disse linkene: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...p;hl=likeretter https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...p;hl=likeretter Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Panasync Svart 4.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 Takk for grundig forklaring:) Har nå målt litt, men får ingen utslag på motstand på ladespolen. Jeg får skru av svinghjulet en dag, og sjekke spolen bedre.. Er det dyrt for en slik spole? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 4.September.2006 Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 Jeg vet ikke hva prisen er for ladespole til din motor. Jeg betalte ca. 2.200 kr for ny spole til min 60Hk Mariner i fjor. Dette var en s.k. "replika"-komponent som ble kjøpt hos Ravns Garage i Båstad. Originalspolen kosta visst nær det doble da. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Panasync Svart 7.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 Har nå tenkt litt:) det går jo 2ledninger fra stator til likeretter, som jeg ikke måler motstand på. Altså enten brudd på ledninger eller i selve spolen? Men det går jo også 3ledninger fra spolen til cdi-enheten, og siden motoren starter og pluggene har gnist, så er vell spolen iorden? Eller er det en egen krets i spolen til lading? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 7.September.2006 Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 Ja, det er nok en separat spolekrets for ladingen. Jeg tipper at du burde måle i størrelesorden 2-4 ohm dersom spolen/tilkoblingsledningene er i orden. Måleresultatet ditt tyder dessverre på at du må ha ny statorenhet. Sitér dette innlegget Link to post
Panasync Svart 7.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 Det viste seg å være brudd på en ledning, så jeg byttet ut ledningen, men målte fortsatt ingen motstand:( Men har fått tak i ny til en billig penge fra Ravn:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.