Jump to content

Problem med el.styring av tilt på DP290

Mjøsa

Recommended Posts

Har en Draco med AQ225D/290 DP. Det er en trimindikator på instrumentbordet som viser vinkel på drevet. Det er 3 knapper som styrer trim/tilt: Trim Opp/Ned og Tilt. Når Tilt holdes inn kan drevet kjøres helt opp.

Bak på trimindiatoren (altså inne i instrumentbordet) sitter det et Boch rele, der bla minst 2 av kablene fra relé går til trimindikatoren.

Når jeg setter på tenningen på båten, og det går 30-50 sekunder kommer det en pulserende klikkelyd fra releet, samtidig som det også kommer en lyd elers fra releet.

*Når den lyden kommer så virker Trim Opp kun når jeg holder Tilt knappen inne. Trim ned fungerer

greit.

*Indikatoren har et digitalt display som viser antall grader drevet har, og den blir fullstendig ujustert og kan plutselig stå feks. på -64.

*Når jeg klemmer inn Tilt knappe og holder den inne så blir både klikelyden og den andre lyden borte fra reléet. Når jeg slipper den kommer lyden tilbake.

JEg skrudde av tenningen og ventet 5-6 minutter og skrudde på igjen. Da tok det litt tid før lyden kom tilbake. Før lyden kom tilbake, virket det som alt fungerete riktig.

Etter at klikkelyden kom tilbake, skrudde tenningen av og på igjen en del ganger var lyden der med en gang. Høres sikkert rat ut, men det virker som at relèet fngerer greit når det er helt kalt, men når det har stått på strøm på det litt så kommer lyden og ting slutter å fungere.

Jeg har tatt ut reléet og rengjort polene, uten at den hjalp.

Trenger tips om noen har vært borti noe lignende! Det er et BOch rele så jeg kan sikkert bestille nytt relè men jeg er ikke helt sikker på at det løser problemet.

Forøvrig så virker alt riktig med hydraluikk mv. når det først fungerer.

Klassisk feil på VP. Her er instrumentet ditt defekt. Har akkurat hatt samme tilfelle med begge mine, begge måtte byttes. Typisk syptom er rare verdier på indikatoren, display kommer å går, og trimknappen fungerer kun ene veien. Disse har tendens til å korrodere og skaper problemer etterhvert. Prøv å lån deg et annet instrument og se om det hjelper (vil tippe). Disse er nemlig grisedyre å kjøpe nye (5000,- + mva om jeg ikke husker feil). Bor du i nærheten av Halden, Sarpsborg, så kan jeg stikke bortom båten din med mitt instrument så du kan få prøvd.

Relet ellers er helt vanlig rele. Kjøp et på biltema, de har slike. Anbefaler de ikke til permanet bruk, men til test og koster ikke mange kronene. Ikke heng deg opp i at det er Bosh, de er alle stort sett helt like.

Ok,

men instrumentet ser ut til å virke selv når releet er tatt av. Når releet er av så fungere TrimNed, men ikke Tilt+TrimOpp og TrimOpp. Det viser da riktig antall grader og lysindikatoren er grønn.

Når jeg kjører drevet ned når releet er tatt av så vises endringene i gradrer riktig.

Når jeg setter releet på igjen, så og slår på tenningen, så går det 30-50 sekunder - så begynner det å klikke igjen. Med releet på så fungerer Tilt+TrimOpp - også TrimOpp oppfungerer før det begynner å klikke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...