Jump to content

Finnes det lovverk som regulerer båthavner?

o.b.lix

Recommended Posts

Jeg har heldigvis min egen båtplass som jeg eier på egen tomt, men jeg observerer folk som ligger i båtforeninger må finne seg i mye som jeg synes virker urimelig.

- Han som miste plassen sin når han skiftet båt

- Ekskluderingsrett

- leie kontra forkjøpsrett osv...

Er dette et fullstendig uregulert område, kan enhver båtforening vedta hva som helst som medlemmene bare må godta? Noen som vet?

Båthavner styres av de reglene eierne setter opp. Mange båtplasser eies av båtforeninger og her er det årsmøtet hvert år som setter reglene. Ved store endringer kan det nok stilles tvil om endringene er noe som kan aksepteres innenfor gjeldende avtaler.

Ofte er det slik at man gjennom et innskudd kjøper rett til å leie en båtplass, dvs at man ikke eier plassen. Da kan havneeier si opp leieavtalen om de vil. Får ofte følelsen av at båthavner er et av de siste husmannsregimene som er igjen i Norge.

En sak har alltid to sider, og jeg er ikke sikker på at vi får objektiv informasjon når vi leser om slike hendelser. Et problem mange båtforeninger sliter med er at folk kjøper seg stadig større båter. En brygge/bryggeplass er dimensjonert for en viss max båtstørrelse - noe mange ser ut til å glemme. De kjøper seg større og tyngre båt og regner med at alt er bra så lenge det er mulig å "klemme" båten inn på plassen.

For å sitere vår havnesjef. I 2006 var første året der folk ikke lenger kunne si "det orn'ær seg med båtplass" da de kjøpte ny og større båt. Det er trangt å manøvrere i havna både fordi båtene er lange og fordi det er trangt ut av moloen.

Da båthavna ble bygd på begynnelsen av 80 tallet tenkte planleggerne at båter over 30 fot det blir det ikke så mange av, så der setter vi grensen. Nå er det omtrent ikke annet enn Optimistjollene som er under 30 fot i havna.

Norge er et -- med alt for mange unntak -- fritt land. En hvilken som helst forening kan ha hvilke regler den vil, så lenge reglene ikke støter an mot konkrete lovforbud. Altså kan en båtforening ha hvilke regler den ønsker for sitt bryggeanlegg. Det finnes ingen lovgivning om dette før havnen organiseres som selskap og brukerne blir rene leietakere.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Enkelt og greit: Mellom selskap og aksjonær -- i egenskap som aksjonær -- gjelder aksjelovens bestemmelser.

Mellom selskap og aksjonær -- i egenskap av leietaker -- gjelder den inngåtte kontrakt, supplert med alminnelige kontraktsrettslige regler. Da gjelder bl. a. Avtaleloven og -- om man skal tillate seg å bli litt lettere spenstig -- så kan man i tillegg trekke enkelte paralleller fra husleieretten. Rettelse: Kraftig spenstig.

om man skal tillate seg å bli litt lettere spenstig -- så kan man i tillegg trekke enkelte paralleller fra husleieretten. Rettelse: Kraftig spenstig.

Kraftig spenst tiltredes, selv om det er en del havner som er veldig tilrettelagt for dem som bor i båt. Vet du om det er gjort tilsvarende krumspring i noen saker med camping- eller husvogn?

Det som er spesielt med en del havner er at man ofte betaler for 6 måneder eller mer på forskudd. Da stiller vel den som disponerer plassen relativt sterkt med hensyn til "utkastelse" i leieperioden.

Jeg aner ikke hvordan det er i havner flest. Havna jeg har ligget i denne sesongen har en eier som er et utrolig oppkomme av Narvestad-kommentarer, men de framføres lavmælt og på en spøkefull måte. Fyren har humor og er egentlig ganske tålmodig. Den hardeste reaksjonen mot gjentatte brudd på havnereglementet jeg kjenner til er at leiekontrakten ikke fornyes.

Vet du om det er gjort tilsvarende krumspring i noen saker med camping- eller husvogn?

Aner ikke. Men jeg har ikke sett etter heller. Typisk for kontraktsretten er at resultatet av den juridiske vurdering beror svært meget på de aktuelle individuelle forhold i den aktuelle sak. Det er sjelden man kommer over de store prinsipielle spørsmål.

Regler? Mener du regler vedtatt av det offentlige? :nonod:

Ja kommunene har vel retningslinjer på hvordan gjestehavnene skal drives.

Jeg tenkte på tidsperioder med de forskjellige prisene.

En blir jo litt skeptisk når de kommer skranglende med en isboks og ikke har tenkt å levere deg kvitteringen.

Kommunale gjestehavner må vel forholde seg til havneloven, men jeg er faktisk litt usikker på hva de kan vedta og hva havnemyndighetene kan styre med selv. (F.eks. når det gjelder å bryte råk i isen så mener jeg å huske at uansett hva kommunen vil så har havnemyndighetene det siste ordet. Om jeg husker riktig er selvsagt en annen sak.)

Mellom selskap og aksjonær -- i egenskap av leietaker -- gjelder den inngåtte kontrakt, supplert med alminnelige kontraktsrettslige regler. Da gjelder bl. a. Avtaleloven og -- om man skal tillate seg å bli litt lettere spenstig -- så kan man i tillegg trekke enkelte paralleller fra husleieretten. Rettelse: Kraftig spenstig.

Om man er kun leietaker, altså ikke i form av aksjonær, og man i tillegg betaler en ekstra sum kalt botillegg, vil ikke det dra ting mer i retning av husleieretten? Vi leier jo en båtplass med det for øyet å bo der.

Jeg er bare nysgjerrig, kan være interessant å vite mest mulig om hvilke plikter og rettigheter man har.

Jeg tenkte på tidsperioder med de forskjellige prisene.

På steder hvor kommunen eier og driver gjestehavna så er det vel naturlig å tenke seg at dette er noe som kommunestyret har vedtatt, og da vil det vel være forskjell fra havn til havn.

På steder hvor havnen er eiet av kommunen, men drevet av private, vil det nok i stor grad være på samme måte. Det gjøres en avtale mellom kommunen og de som driver havnen.

Til slutt har du havner som eies og drives av private, som f.eks havnen i Valle i Bamble som andre har nevnt, og der driver Berndt meget bra, men han tjener også penger i bøtter og spann på matbutikken, klesbutikken, restaurantene, is-sjappa og marinan! Dessverre har han også hatt oppslag i pressen om en del hundre kilo kjøtt som hadde ligget leeeenge i fryseren før det ble solgt til kunder - vi har hatt dårlig erfaring med kjøtt hos ham flere ganger! Verste eksemplet var da vi skulle servere kjøttmiddag til gjester (en slaktemester!) og han sa fra at dette kjøttet ikke var bra å spise - allikevel benektet Bernt at det var noe galt! :cryin:

Går du inn på hjemmesiden til f.eks. Grimstad gjestehavn så finner eksempel på det du ser etter (tror jeg?).

http://www.grimstadgjestehavn.no/om_gjestehavnen.asp

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Om man er kun leietaker, altså ikke i form av aksjonær, og man i tillegg betaler en ekstra sum kalt botillegg, vil ikke det dra ting mer i retning av husleieretten?

Kanskje; men husk at "havnen" ikke er boligen din; det er jo båten, det! Derfor blir parallellen ganske svak. Det interessante ville være oppsigelsesvernet; DEN parallellen KAN bli vanskelig. Men med det økende press og det konstante antall båtplasser, kan det jo hende at man må fortolke en form for slikt vern inn i kontraktsforholdet. Men jeg tror det må forankres andre steder enn i Husleieloven.

Der jeg har mitt lille fartøy, er det kommunen som eier grunnen og en båtforening som står for driften.

Havnen drives etter vedtekter fastsatt av årsmøtet.

Møterett til årsmøtet har den som har et andelsbrev i foreningen. Det er også kun årsmøtet som kan forandre vedtektene mens styret håndhever de.

Et andelsbrev gir rett til en båtplass med begrensing på bredde og depl. Årsaken til det er enkel. Anlegget er ikke dimensjonert for mer. Jeg er makset helt ut på begge deler, og vet at jeg må finne et annet sted skulle jeg anskaffe større båt.

Jeg kan gi bort andelsbrevet mitt i oppadstigende eller nedadgående linje, men jeg kan ikke selge det. Det er det kun styret som kan, og da kun til neste på venteliste.

Det er kun den som er eier av båt, og som har andelsbrev, som har rett til å ha båt i anlegget. Årsaken til det er også grei. Bryggesjefen vil av sikkerhets/varslingsgrunner vite hvem som ligger på hver enkelt plass. Vi er velsignet med en handlekraftig bryggesjef. Innsniking av for stor båt eller fremleie blir øyebikkelig tatt hånd om. Kall det gjerne Narvestadisme, men jeg er glad for att vedtektene jeg selv har vært mer på å vedta blir håndhevet.

Kall det gjerne Narvestadisme, men jeg er glad for att vedtektene jeg selv har vært mer på å vedta blir håndhevet.

Havnekaptein Narvestad går greit, i allefall så lenge han har lært seg til å aldri tukle med fortøyninger eller rigg. Det som imponerer meg er folk som ordner forbud mot fremleie ved at utleier kjøper en mikroskopisk andel av båten for å bli medeier.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...