Gudrun Startet 2.September.2006 Link til dette innlegget Startet 2.September.2006 Iflg. leverandøren skal den nye eberen kobles direkte på batteriet, men liker ikke helt å ha noe liggende med spenning på når jeg ikke er i nærheten av båten. Lurer på å koble den til etter hovedbryteren. Men samtidig stoppe varmeren lenge før vi kommer til kai i hjemmehavnen slik at temperaturen er nede og vifte etc. er stoppet Hva sier dere? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 (redigert) :nono: Vil på det sterkeste anbefale deg å følge fabrikantens anbefaling. Skulle noe skje, og du ikke har fulgt monteringsveiledningen, kan du være ille ute. Ser ingen problem med å koble dette utenom hovedbryter. Apparatet er sikret ved hjelp av sikring, om det skulle oppstå feil. Redigert 2.September.2006 av Scand Atlantic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 Grunnen til at de sier dette er som du er inne på at det ikke skal kunne skje at varmeren stoppes ukontrolert. Så lenge du vet at dette ikke kan skje, samt bruker tilstrekkelig kabeldimensjon, kan du koble den opp slik det passer deg best. Er nok de færreste som har koblet varmeren direkte til batteriet... Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 Kan bara hålla med. När värmaren slocknar måste den alltid ha spänning en stund till, för att fläkten skall kunna kyla ner värmaren. Om spänningen bryts medan värmaren är igång och fläkten stannar direkt, kan den överhettas av eftervärmen. Därför är tillverkarens anvisningar sådana. Men ett oförutsett avbrott kan ske även om den är direktkopplad - värmarens säkring kan t ex gå sönder och fläkten stanna tvärt. Själv har jag satt den efter huvudbrytaren, det är bara att man inte vrider av huvudströmmen så länge man hör att värmaren är igång. Hellre det och sedan veta att båten är helt spänningslös när man lämnar den. Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Skipper Worse Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 Originalinstallasjonen hos meg er ETTER hovedbryteren. Egen sikring i sikringspanelet i tillegg til dedikert 20A sikring i maskinrommet. Mulig at det forutsetter at brukerne av båten har IQ høyere enn 50; men det må man antakelig ha uansett bare for å få røkmonstrene i gang Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Gudrun Svart 3.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2006 Ok, ser det er delte meninger her, men de går ut på det samme: Varmeren må ha strøm etter den er avslått for å gå ned temperatur etc.... Får koble den før bryteren i dag når den skal fyres opp for aller første gang. Så får jeg følge med og se hvordan dette fungerer, er jo bare å løsne på 2 mutre på hovebryteren og flytte kabelskoen, så er det endret....til etter bryteren.... Uansett skal det bli spennede å forhåpentligvis få varme av den i dag, har brukt lang tid på denne monteringen, men nå er det siste innspurt..... Har jo ikke vært behov for den tidligere i år pga. den flotte varmen. Fingers crossed....... Dere får følge med på web avisene utover dagen og se etter noe fra brannvesen og en båt i full fyr, eller utslag på richters skala.... heheheheheh Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 3.September.2006 Link til dette innlegget Svart 3.September.2006 I tillegg må du huske på at den bruker mye strøm når den tenner dieselen, så ha tykke nok kabler Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 3.September.2006 Link til dette innlegget Svart 3.September.2006 Får koble den før bryteren i dag når den skal fyres opp for aller første gang. Så får jeg følge med og se hvordan dette fungerer, er jo bare å løsne på 2 mutre på hovebryteren og flytte kabelskoen, så er det endret....til etter bryteren....Javel. Du er da av den modige sorten. Koble til en slik greie direkte på batteriet, teste den, slå av hovedbryteren uten at det har den ringste virkning på varmerens strømtilførsel og så gå hjem. De fleste feil oppstår når ting er nytt eller når det begynner å bli gammelt. Du får prøve å sove godt om natten med varmeren koblet direkte til batteriet. For det første sier forskriftene at det ikke er lov. For det andre gir forsikringsselskapet ditt deg en real avkorting på utbetalingen etter brannskadene når det viser seg at du har koblet greia opp i strid med forskriftene. Kanskje du burde vippe den ledningen på riktig side av hovedbryteren med det samme og heller si til deg selv at nei, nei, nei, jeg skal IKKE skru av hovedbryteren mens varmeren går.... Akkurat som du sier til deg selv: Nei, nei, nei, jeg skal ikke skru av hovedbryteren mens motoren går. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 3.September.2006 Link til dette innlegget Svart 3.September.2006 (redigert) Det er IKKE i strid med forskiftene, å koble den opp til batteriet. I tilfelle, får du henvise til gjeldene forskrift. Jeg har til dags dato ikke funnet dette omtalt i " Elektriske forskrifter for maritime anlegg , FEA-M " For det andre, så skal fabrikantens anvisninger følges, for at garantiansvar skal gjelde. Redigert 3.September.2006 av Scand Atlantic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 3.September.2006 Link til dette innlegget Svart 3.September.2006 (redigert) Det eneste man kan koble direkte til batteriet er lensepumpe og VHF. Alt annet skal skilles med en hovedbryter i følge Paul Rosenqvist fra Ladac. Redigert 3.September.2006 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.September.2006 Link til dette innlegget Svart 3.September.2006 Var ikke klar over at det i det hele tatt eksisterte regler omkring dette. Altså i forhold til hva som er lovlig og ikke, ref. forsikring. (At det finnes regler for CE godkjenning er en annen sak) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 3.September.2006 Link til dette innlegget Svart 3.September.2006 Hadde satt stor pris på om noen kunne henvise til aktuell forskrift i FEA-M. Hva folk sier er ikke så relevant, om de ikke kan vise til en forskrift. Har hørt også tidligere, at det kun er Aut. lensepumpe og VHF, som kan kobles rett på batteriet, men har enda ikke funnet dette hjemlet i en forskrift.., Så jeg hadde satt stor pris på å få en henvisning til forskriften. Skulle det vise seg at det er hjemlet i forskriftene, går disse foran evt monteringsanvisningen. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 3.September.2006 Link til dette innlegget Svart 3.September.2006 Om noen kan hoste opp forskriftene, vet jeg ikke. Jeg kan det ikke. Pual Rosenqvist fra Ladac jobber med dette til daglig og ser ut til å kunne sitere forskriftene nærmest ordrett, så man bør kunne anta at forskriftene finnes. Poenget er vel som Rosenqvist sier i innlegget at når det kommer røyk og panikken brer seg at det er godt å vite at det slutter når en har funnet bryteren. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 3.September.2006 Link til dette innlegget Svart 3.September.2006 Fant omtale av de nevnte forskrifter i en artikkel i Båtmagasinet: Forskriftene krever at alle strømforbrukere i lystbåter under 24 meter skal kunne gjøres spenningsløse via hovedbryter. Unntaket er kun automatisk lensepumpe og VHF. men hva forskriftene heter... ja se det vet jeg fortsatt ikke. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 3.September.2006 Link til dette innlegget Svart 3.September.2006 (redigert) Min Eberspacher er iallefall koblet direkte til batteriet med en sikring på ledningen. Slik har den sikkert vært siden den ble montert for 15-20 år siden. Redigert 3.September.2006 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 3.September.2006 Link til dette innlegget Svart 3.September.2006 Poenget er vel som Rosenqvist sier i innlegget at når det kommer røyk og panikken brer seg at det er godt å vite at det slutter når en har funnet bryteren. Lotus sikring, Lotus, sikring. Den slår ut fortere enn hovedbryter, vet du Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 3.September.2006 Link til dette innlegget Svart 3.September.2006 (redigert) Du har sikringer i heimen, men likevel tar TV-er fyr, vaskemaskiner har sikring men tar fyr. Hvorfor skulle det ikke kunne skje noe galt med de eletriske duppedittene i båten selv om de har en sikring? Det er sikkert en grunn til at forskriftene krever at alle duppeditter skal kunne gjøres spenningsløse via hovedbryteren. Og varmeren det her er snakk om har jo fortsatt sikring uansett hvilken side av hovedbryteren den kobles på. Redigert 3.September.2006 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 3.September.2006 Link til dette innlegget Svart 3.September.2006 Du har sikringer i heimen, men likevel tar TV-er fyr, vaskemaskiner har sikring men tar fyr.støv inni tv er vel vanligst der i gården, og har ingenting med sikringer å gjøre, men at støv som blir oppvarmet tar under gitt forutsetninger fyr. Vaskemaskiner har et varmeelement som skal varme opp vann, og skal trekke en gitt mengde strøm, og når dette elementet ikke blir kjølt ned (f.eks. når det mangler vann), kan dette smelte og sette fyr på omliggende plast. Men uansett så er 220v vekselspenning og 12v likespenning svært ulikt og kan ikke direkte sammenlignes her. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 3.September.2006 Link til dette innlegget Svart 3.September.2006 (redigert) Betyr dette at du synes det er helt ok å sløyfe kobling via hovedbryteren? Et tenkt eksempel: Min varmer har en cabinternostat med en bryter. Skulle det skje noe med denne bryteren etter en tids bruk, vil altså varmeren kunne starte av seg selv og gå helt til det ikke er mere strøm på batteriet eller ikke er mere diesel på tanken hvis da ikke Murphy har funnet på at noe helt annet skal skje et sted på veien. Hos meg kan dette aldri skje, da varmeren går via hovedbryteren og hovedbryteren er avslått når jeg er ferdig med båtturen. Redigert 3.September.2006 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 3.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2006 (redigert) Akkurat kommet inn døren etter en lengre fjelltur...... jøss.... Kom på at det er 2 sikringer som skal kobles til 12 volten. 1 "tykk" kabel med 20 amp. sikring og en styrestrøm med 5 amp. Måtte kappe av lengden på kabelen som fulgte med varmeren. Kortet den inn med litt over 1 meter. Har lagt opp 6kvadrat pluss og minus til sikring og jordingsskinne. Redigert 3.September.2006 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.September.2006 Link til dette innlegget Svart 3.September.2006 Noterer meg at jeg igjen er blitt lovbryter. Har Navtex og alarmer koblet utenom hovedbryter. Og der blir de. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 3.September.2006 Link til dette innlegget Svart 3.September.2006 Jeg er også lovbryter. Har alarmen koblet direkte til batteriet via egen sikret kurs. I tillegg har jeg laderen koblet direkte til batteriene. Nå sier forskriften at forbrukere skal kobles via hovedbryter og laderen kan vel ikke kalles en forbruker. Og kobler jeg laderen via hovedbryteren, må jo hovedbryteren være på når landstrømsladeren er på. Dermed blir jo alt plutselig direktekoblet til batteriet. Det jeg kan unngå å koble direkte på batteriet, unngår jeg å koble direkte på batteriet - i min båt er heller ikke VHF koblet direkte på batteriet. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.September.2006 Link til dette innlegget Svart 3.September.2006 Hei. Jeg har det vel koblet omtrent som Lotus. Det som ikke trenger strøm når hovedbryter slåes av og jeg forlater båten, er koblet etter hovedbryteren. Men det som da må ha strøm, skal levere strøm, er koblet direkte på batteriet. Har aldri hatt problemer med å huske på å vente med å ta hovedstrømmen før varmeren har slått seg av, - selv om jeg nå er pensjonist og hjernen har fått et lite belegg av teflon. For min del betyr det at alarm, landstrømlader, solcellepanel og Europulse-duppeditt er koblet direkte. Men når jeg tenker meg om er visstnok ikke landstrøm og Europule sikret. Det får jeg gjøre noe med! Landstrømladeren har innebygget sikring, men vet ikke om den er på 230v siden eller 12v ut siden. I tillegg har jeg valgt å la dynamoen/generatoren gå direkte på batteriet via skilledioder. Har ikke lysst til generatorhavari om hovedbryteren skulle svikte under gange. Ser ingen grunn til å ha lensepumpe (ikke automatisk) eller VHF tilkoblet når jeg er hjemme. VHF bruker jeg jo ikke når jeg ikke er i båten. Den har imidlertid en ekstra vender for også kunne kjøres fra startbatteriet dersom lensepumpen skulle tømme startbatteriet. Også den kan forresten kjøres fra startbatteriet. Så i henhold til loven som ingen klarer å linke til, er vel jeg også en lovbryter. Men jeg lover å sette sikring på det som nå er usikret! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
o.b.lix Svart 3.September.2006 Link til dette innlegget Svart 3.September.2006 Betyr dette at du synes det er helt ok å sløyfe kobling via hovedbryteren?Æhh, du bruker to argumenter for å koble etter hovedbryter og jeg var uenig med det ene - det betyr ikke automatisk at jeg ikke tar hensyn til det andre argumentet. La meg oppsummere:1: Brannfare ved kortslutning - brukes det korret sikring, vil denne være trygg nok. 2: Koble ut pga ukontrollert oppstart: Her er jeg enig. En termostat kan irre eller på andre måter lure systemet, med hovedstrømbryter som kan koble ut, så er den saken trygg. Konklusjon: Nei jeg synes IKKE det er helt greit å sløyfe kobling via hovedbryteren Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 3.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2006 Da har varmeren vært i gang i underkant av 1 time..... Du verden, endelig slutt på fuktige dager ..... Men det var et ørlite snev av litt lukt, som gjerne ikke bør være der.... Ikke mye, men det var nok til at en fintfølende nese kjente den. Ingen lekkasje å se eller kjenne på og rundt varmeren, så det kan kanskje være eksosrør med demper, isolasjonen på eksosrøret og slangene som må gasse litt av seg?? Andre her som har kjørt igang en slik sak første gangen? For de som lurer: Koblet den etter batteribryteren..... Kjørte viften i 5-6 minutter etter varmeren hadde slått seg av.....og det var helt stille. Så slo jeg av batteribryteren....... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.