Jump to content

Eberspächer, må den kobles direkte til batteriet?

Gudrun

Recommended Posts

Når jeg slår av varmeren, fortsetter viften å gå i 1 minutt, kanskje 70 sekunder. Så slår den seg av. Etter at den har slått seg av på egen hånd, er det ingen grunn til å fortsette å kjøre viften (om du da ikke ønsker å få ut siste rest av varme) Det tar et minutt til sånn ca.

Lotus

Wallasen Safeflame derimot kan finne på å starte viften igen en liten stund etter at den er stoppet. Da bare for en kort stund.

Redigert av Lotus (see edit history)

Ja, det lukter i begynnelsen når man bruker en ny varmer.

At varmeren er koblet direkte til batteriet er mer vanlig enn uvanlig etter det jeg vet. De jeg kjenner har koblet den slik, og i alle båtene jeg har hatt har det vært koblet varmer direkte til batteriet. Skal sende en mail til mitt forsikringselskap og høre hva de mener om saken. "Vil de ha varmer koblet til hovedstrsømbryter der man kan risikere overoppheting pga at nedkjøringssyklus av varmer blir avbrutt når bryter slåes av, eller vil man ha konstant strøm tilkoblet varmeren. Ved fast tilkoblet strøm finnes det også en mulig fare for at det kan forårsake skade hvis noen skulle gå riktig galt."

De har kanskje utført en risikoanalyse på hva som er farligst? Husk det finnes mange typer brukere av båt.

Tillegg: Mail er nå sendt til Gjensidige - svar vil bli "kringkastet her".

Redigert av OLPI (see edit history)

Du har altså sendt forsikringsselskapet en mail der de kan velge mellom en oppkobling som har potensiale for å ødelegger varmeren og en annen som har potensiale for å ødelegge båten?

Samtidig er det slik at ødelegges varmeren, dekkes den kanskje ikke av forsikringen avhengig av egenandel, men skades båten, dekkes den av forsikringen.

Og samtidig igjen: En eller annen forskrift, som ingen kan linke til, sier at intet skal kobles direkte til batteriet med unntak av lensepumpe og VHF.

Skal bli spennende å høre hva de svarer. Jeg har også Gjensidige som forsikringsselskap.

Lotus

Du har altså sendt forsikringsselskapet en mail der de kan velge mellom en oppkobling som har potensiale for å ødelegger varmeren og en annen som har potensiale for å ødelegge båten?

Men vil ikke en overopphetet varmer også ha potensiale til å ødelegge båten? Begynner det å brenne i varmeren så er jo veien kort til brennbart materiale i nærheten...

Hos meg er kokeapparatet (Wallas m/varmelokk) som det eneste elektriske koplet direkte på batteriet. Har valgt å beholde det slik ut fra tankegangen over.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Lotus: Ødelegge varmer eller båt?

Ved overoppheting og brann i varmer/utstyr til varmer vil nok varmer bli ødelagt, men det er vel også potensiell fare for at båten "går med" i begge tilfeller?

Kan ikke se at skadeutviklingen skal bli så forskjellig om man har strøm tilkoblet fast til varmer eller ikke hvis noe skulle gå galt.

En varmer er også konstruert for å tåle ugunstige omgivelser, og hvis den er montert rett så tror jeg faren for at noe skal "klikke" er liten.

Varmere (bensin og diesel) er også plasert i biler, lasetbiler og campingbiler der de har fast strømtilførsel. Kan ofte fjernkontrolleres i tillegg. Plasseringen er der ikke alltid så god som i båt. Vil tro at risikoen for en skade er minst like stor der, men jeg har aldri hørt om at noe slikt har skjedd.

PS! Har foreløpig ikke fått annet en bekreftelse på at de(Gjensidige) har mottatt min henvendelse.

Kommer tilbake med svar.

Om det i manualen for varmeren står spesifisert at den skal kobles rett på batteri vil jeg tro du kan få like mye problemer med forsikringen om dette vilkåret er brutt som om det med hovedbryteren er brutt. Selskapet ser neppe lett på en varmer som er montert i strid med produsentens rettningslinjer. Teoretisk kan du nok havne i klisteret uansett hva du gjør her så egentlig er vel disse varmerne ikke lovelig å montere i båten....

I Viknesen vi hadde var om jeg ikke husker veldig feil varmeren montert utenom hovedbryter sammen med VHF. Dette var orginalt fra båtbygger.

Da er svaret fra Gjensidige Forsikring kommet meg i hende...:

"Hei

Her bør en følge anvisningen til produsenten.

Jeg forutsetter at varmeren blir tilkoblet med sikring mellem batteri og varmer.

Med vennlig hilsen

for Gjensidige Forsikring

Terje Bøhaugen

Seniorkonsulent Bilteknisk ..................."

Da er vel saken klar sett fra forsikringsselskapet sin side.

Man bør koble slik produsenten anviser. Som jeg nevnte tidligere er det også mange forskjellige båteiere. En del har ikke god teknisk forståelse, og vil kunne slå av hovedbryter før varmer er ferdig. Den kan skje gjentatte ganger, noe som ikke er bra for varmeren og også kan forårsake skade.

Ja, hva annet skulle de svart ?

Å motsette seg instalasjonsbeskrivelsen til en produsent, er det samme som å underkjenne produktet...

Har erfaring med granskning av diverse ulykker og det første vi fremskaffer er prossedyrer, brukerveiledning og levrandørdokumentasjon. Ved brudd på noe av denne dokumentasjonen, ja da er vi " flinke " til å henge skyld :rolleyes: , på den som ikke har fulgt opp disse pålegg / forutsettninger.

Ser at det fremdeles ikke er noen som har kunnet finne frem til angivelig forskrift, som forbyr direkte oppkobling til batteriet...

Redigert av Scand Atlantic (see edit history)

Enig, hvis en slik forskrift finnes burde vel også forsikringselskapet vært kjent med den.

En slik forskrift ville da også vært til hinder for montering av alarmanlegg siden kun VHF og lensepumpeautomatikk skal være godkjent tilkoblet direkte til batteri.

For å snu litt på det : oppstår brann i båten pga av varmer har mistet strøm i nedkjøringsperioden (kanksje gjentatte ganger) vil man kunne få problemer med forsikringsoppgjør pga at varmeren ikke er koblet i henhold til produsentens anvisninger.

Kanksje ikke så veldig stor risiko for det, men tror heller ikke risikoen er stor for at noe går galt og forårsaker brann når man kobler "riktig". Hvis det skulle skje har man imidlertid sitt på det tørre -varmer er montert etter produsentens anvisning, basta!

For å trekke en parallell: Sjøvannsinntaket skal være lukket etter 1.november hvis båten ligger på sjøen. Det krever noen forsikringsselskap. Hva skjer om båten går ned og inntaket har vært åpnet. Årsaken til at man ikke har stengt det er at man er redd kuleventilen skal fryse i stykker. Mistenker at også dette vil føre til avkorting i oppgjør selv om det begrunnes med et godt, kanskje bedre argument enn at varmeren bør kobles via hovedstrømsbryter.

Fant dette i en annen tråd her på BP. Dette er et utdrag av " Forskrift Om produksjon og omsetning av fritidsfartøy " Link til Lovdata

5.3. Elektrisk anlegg

Det elektriske systemet skal være konstruert og installert på en slik måte at fartøyet fungerer korrekt under normale bruksforhold, og at risikoen for brann og elektriske støt minimeres.

Alle elektriske kretser, med unntak av startkretser for motor som forsynes fra batterier, skal beskyttes mot overbelastning og kortslutning.

Fartøyet skal ha tilstrekkelig ventilasjon til å forhindre eventuell oppsamling av gass fra batteriene. Batteriene skal være forsvarlig fastgjort og beskyttet mot vanninntrengning.

Her står det ikke noe vedrørende bruk av hovedbryter. :rolleyes:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...