Jump to content

Ladeproblemer på 24volt anlegg


kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei,

 

Har lest mye om lading her men spørre likevel.

 

Har en 24volt anlegg på båten og den ene dynamo (til startbatterier) utgir 28.2v ved tomgang, mens den andre dynamo som stå for lading av forbruksbatterier produsere bare "25v" ved 600omd (tomgang), men øker på til c. 27 ved 900omd. Jeg vet ikke om det øker yttligere ved høyere omdreining på motoren men dette tyder på at det er et problem likevel - det burde være 28.2 +/1 ved tomgang.

 

Forbruksbatteriene ligge på c. 25volt når dynamoen er utkoblet - de er derfor ikke helt ladet opp.

 

Må dynamoen trekkes ut og leveres til reparasjon (nye regulatør vel?), eller? Jeg tror ikke dette har noe å gjøre med reimene i og med de er splitter nye og kontrollert.

 

Kevin

Link to post

Fremdeles ikke noe svare for deg :confused:

 

Nå vet jeg ikke hva du har gjort allerede til å finne feilen, da må du skrive mer om.

Og hvis du allerede har lest mye om temaet, f.eks. her, så vet du antakeligvis hva som kan gjøres.

 

Det kan være flere muligheter, som f.eks. regulator, kullbørster, for lite strøm på D+, dårlig minus, dårlige kontakter overhodet, skadete dioder, spenningsfall på et eller flere steder, plateknekk eller sulfat i ett av batteriene, dårlig syreforhold, bare for lite vann på batteriene, osv.

Du skønner at man må sjekke systematisk.

 

Men du kan jo sjekke om dynamoet oppfører seg like på andre batteribenken.

Bare bytt ladningskablene mellom dynamoene og så ser du hva som skjer.

 

Ellers forteller du litt mer etterpå, så snakkes vi igjen.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg vil si at det bergenskipper beskriver ikke indikerer at noe er feil.

Hvis forbruksbanken er nedtappet vil ladespenningen bli dratt ned, spes. på lavt turtall.

Har du mulighet så sett på en vedlikeholdlader på forbruksbanken og lad den helt opp.

Så kan du teste igjen..

Som du kanskje har sett i div. tråder er det ingen bra løsning å ha en av dynamoene dedikert til startbanken da denne alltid er tilnærmet full. Begge bør lade forbruk.

Link to post

Som du kanskje har sett i div. tråder er det ingen bra løsning å ha en av dynamoene dedikert til startbanken da denne alltid er tilnærmet full. Begge bør lade forbruk.

...hvis dynamoene har standardregulator, slik at man får bedre effekt.

Ellers ville ikke jeg har noe imot uavhengig ladning, fordi uansett skulle også startbatteriet lades.

 

Men Bergenskipper må likevel først fortelle lit mer.

Om det er feil kan først ses nær man vet mer om systemet hans, hvor han måler, etter hvilken tid osv.

Hvis han f.eks. eier en dynamo med "25" Ampere, men en batteribenk med "1000"Ah må ikke lures

hvis det tar en stund før spenningen øker på batteriene.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

den andre dynamo som stå for lading av forbruksbatterier produsere bare "25v" ved 600omd (tomgang), men øker på til c. 27 ved 900omd.

Dette kan være riktig. Du får vite mer om ladingen dersom du måler ladestrømmen og ikke bare ladespenningen. Når batteriene har blitt nedtappet, tar det en tid før du får full ladespenning.

 

Når du måler ladestrømmen kan du se hvor mye strøm batteriene mottar. Til dette bruker du et tangamperemeter for likestrøm. Sjekk også ladespenningen på hvert batteri og se at den er lik på begge batteriene.

 

Hvor mange Ah er dine batteri på?

:seeya:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...