Jump to content

Når lønner det seg å kjøpe båt?

Patnyg

Recommended Posts

Jeg tror ikke at markedet er dumt. Om høsten synker båtprisene fordi alle vet at det kommer kostnader for service og opplag i løpet av vinteren. Kan også være at enkelte har bestilt seg ny båt for neste år og nå skal kvitte seg med den gamle båten. Men noen rene kupp tror jeg ikke det er så veldig stor tjangs for å gjøre - til det er markedet for transparent

Om det er utvalget som er problemet så vil nok det være litt bedre om våren. Hvilken båtklasse er det snakk om? Skjærgårdsjeeper selger som varmt hvetebrød bare sola skinner mens for større båter er nok markedet mye jevnere gjennom året.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Men noen rene kupp tror jeg ikke det er så veldig stor tjangs for å gjøre - til det er markedet for transparent

Tja. Markedet er jo litt slapt når sesongen er slutt. Med 10.300 brukte båter på finn.no for øyeblikket, kan man gjøre et kupp hvis man kommer over den båten man ønsker seg i kombinasjon med at selger av en eller annen grunn bare MÅ selge. Kanskje dette gjelder flere i høst enn i fjor høst? Kanskje noen har lånt litt i meste laget, klarte en prosent renteøkning, men klarer ikke en prosent til? Skilsmisse? Sykdom? Kanskje en av 20 MÅ selge? I så fall er mulighetene for et kupp absolutt til stede. Resten av selgerene er nok ikke villige til å fire spesielt mye på prisen. Da venter de heller til våren selv om det medfører litt rentetap og en slump kroner og litt jobbing ifm vinteropplaget.

Cluet er derfor å finne den rette selgeren - og å vite at båten skal selges uansett. Legge inn et skambud og håpe på at ingen andre legger inn et litt høyere skambud. Litt kynisme, litt teft og høstkuppet er innen rekkevidde.

Lotus

Har du noe budsjett/beløp i tankene? Utenbords/innenbordsmotor, hva slags bruk tenker du? Barn? Vannski/Wakeboard? Mange hensyn å ta før man gjør det rette eller beste valget. Hvis du går inn på Finn.no så finnes det jo mange hundre båter i den kategorien du tenker og burde jo være mulig å finne noe fornuftig der?

For å si det på en annen måte; hva er det nærmeste du har kommet til å finne en båt som du synes passer for deg/ditt bruk og budsjett?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

For og si det sånn hadde jeg en bayliner 17 fots. 1997 mod. Med en liten skade i vindskjerm. Han solgte den for 45 000 riktignok uten motor. Og 80 000 med motor. Begge prisene var aktuelle, men det kom en annen kjøper før meg.

Men en bowrider som Sea ray, Bayliner, stingray aktig er veldig aktuelt. Ser det er noen til rundt 99 000. Men alle selger ikke så billig. Selvom jeg må spare litt.

Siste fire båtene jeg har solgt har jeg solgt for mere enn jeg betalte for de, og det uten å putte noe penger i dem - kun (pent) brukt og vedlikeholdt! De ble hverken kjøpt eller solg for å tjene penger, men for å prøve noe annet/tre-fotsyken osv.

Det er tydelig flere som gjør penger på dette hvis man skal dømme etter mange av de som ligger ute med "ønskes kjøpt annonser" på Finn. :yesnod:

Patnyg, det lønner seg ALDRI å kjøpe båt.

Enten kjøper man båt, eller man lar være.

:yesnod::yesnod::yesnod:

desverre, men slik er det.

Mulig det, hvis alt man regner i er $penger$

Skal man virkelig gjøre dette regnestyyket, må man i tilfelle sette en verdi på det grenseløse velvære det er å ha båt og bruke båt; fradratt angsten når været er dårlig og frtøyningene kanskje enda dårligere .. Faktorene er mange; men jeg har en sterk følelse av at regnestykket for de aller fleste av oss kommer ut med en positiv saldo av ikke beskjeden størrelse.

Lagt til: Jeg skalkomme tilbake på dette når mitt eget regnestykke er gjort opp. Men vent ikke i spenning, det blir ikke før jeg er godt plassert på aldersheimen ...

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Det skrives at markedet er transparent, det er riktig. Men er du villig til å kjøpe noe som det ikke finnes mange av kan du gjøre et godt kjøp. Polar 22 er ei snekke alle har hørt om og prisene er rimelig satt, velger du derimot et merke du aldri har hørt om kan du gjøre et (svært) godt kjøp. At noen er lei båten, har handlet nytt og vil kvitte seg med den gamle, er i samlivsbrudd eller andre faktorer som kan gjøre at kjøpet tvinger seg frem.

Men det er også noen selgere som har helt urealistiske forventninger til hva båten er verdt. Jeg kikket nettop på en 32 fots seilbåt som var akk så sliten, men skroget og riggen virket helt og greit. Motoren var en brungrønn 33 år gammel klump som definitivt hadde sett sine beste og nestbeste dager. Et par lekkasjer i dekket, elektrisk anlegg som måtte byttes, treverk som trengte mye tid og pleie, nye instrumenter måtte til osv osv. I praksis var det et skrog og en rigg som var brukbart, resten måtte utbedres og byttes. Allikevel var båten priset i samme klasse som tilsvarende båter som var godt vedlikeholdt. Jeg ga de en indikasjon på hva jeg mente var en fornuftig pris og lurte på om de ville diskutere det, men fikk ikke svar en gang.... Underlig at folk er så blinde for hva båten kan inbringe. Det hører med til historien at båten har ligget for salg gjennom hele sommeren..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Jeg holder selv på å kjøpe båt og har følgt med markedet i hele sommer.

Båter jeg har vurdert er Sea Ray 240 og 250, Fjord 815 SEE og Bayliner 2655.

Det er vært å merke seg at prisene (dvs prisfolrlangende) har gått opp fra i sommer til i høst.

I sommer så lå det 4-5 Fjord 815 SSE tilsalgs lenge og prisene lå i begynnelsen av august nede i rundt 350-380.000,-. Når nå nye selgere kommer til på markedet for høst "salget" så forlanger de 50.000 mer for samme båt i tilsvarende stand. Prisforlangende er nå 400.000-440.000,-

Når jeg begynte å se på båter ble en Bayliner 2655 94-96 mod solgt for rundt 300.000,-, flere måtte under 300.000,- for å få solgt. Nå er prisantydning 340.000 og oppover.

Det kan se ut til at vi ikke får det store høstsalget i år. Flere av de som legger ut båtene for salg nå ha ikke fått med seg at bruktbåt salget har gått litt trått i sommer og at prisene flatet ut alt i juli/august.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Flere av de som legger ut båtene for salg nå ha ikke fått med seg at bruktbåt salget har gått litt trått i sommer og at prisene flatet ut alt i juli/august.

Men jeg regner med at de finner det ut etterhvert..... Det er nok riktig at markedet har vært litt trått denne sommeren, men hvordan det blir i fremtiden er jo vanslelig å vite.. Det er vel som sagt her at små åpne båter gjerne kan være noge rimeligere nå på høsten enn hva de er på sommeren.. finner du en båt som du liker og prisen er akseptabel så er det bare å kjøpe... og ikke vente

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Kommer nok an på flere ting om det er rimligere om høsten. Prisklasse er en ting. Om eier må selge eller ikke er en annen. Må ikke eier selge båten er det svært få som er dumme og slår av masse bare for å slippe service + opplagsutgifter når de vet at de sannsynligvis får mer for båten neste vår.

Jeg har fulgt med på finn.no i et års tid nå, og min oppfatning er at det er billigst, og mest å velge mellom, i mai og juni. Jeg tror det er endel panikksalg rett før ferien. Panikkkjøp også.

I fjor høst var det ca 7-8.000 båter tilsalgs på Finn. I januar i år var det ca 9000 båter til salgs, i mai var det over 12.000, august ca 9.000 ...og nå er det vel omtrent 10.000. Det ligger jo an til å være flere bruktbåter tilgjengelig i vinter enn noen gang før.

Mange båter tilsalgs gir kjøpers marked...

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Mange båter tilsalgs gir kjøpers marked...

Hvis antall kjøpere er konstant ja, men er det det?

Trådstarters spørsmål besvarer jeg med at det lønner seg å kjøpe båt/en når man finner den båten man har lyst på til den pris man kan tenke seg å bruke på dette (hensynstatt tilstand og utstyr etc). Om det er i januar, mai eller oktober spiller da mindre rolle?

Her er det vel også veldig forskjell på type båt og prisklasser?

Billige trebåter tror jeg du får billigst på høsten (nå), da selger slipper tanken på vinteropplaget som gjerne er forholdsvis dyrt sett opp mot verdien av båten.

Selger slipper også vårpussen og klargjøringen før evt. salg før neste sesong, og båten ser fortsatt grei ut etter årets vårpuss.

Dyrere båter, og da gjerne større plastbåter vil jeg tro du kan få rimelig på våren - mange skal bytte båt, og "må" selge eksempelvis.

Men dette er bare hva jeg tror om den saken. :)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...