SveinHa Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Jeg tror tanken bak de der duskene er å få en utladning før det bygger seg opp til skikkelig lyn. Mistenker dog at når en først har fått ionisering så er "ledningen" til lynet på plass og løpet er kjørt... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Krimart Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Jeg tror at tanken med den dusken er å lure båteiere til å kjøpe noe de ikke har bruk for. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Husk at lynet har ENORME krefter. Det som er slående etter å ha lest igjennom mange innlegg om lyn er at det er enorm forskjell på lyn - vi snakker om forskjell i tierpotens. Kreftene er enorme, men enkelte lyn er altså langt mer enorme enn andre. I gjennomsnitt halveres sannsynligheten for skrogskader ved bruk av lynavleder dersom lynet slår ned. Jeg har foreløbig til gode å se empiriske data på hvor mye sannsynligheten for å bli truffet øker ved bruk av lynavleder, men eksperter i Uppsala mener det er insignifikant. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Careka Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Florida universitetet har mange studier ang lyn, og det er bare å google. Verdene størrste marina, usa vestkyst, der er det bevist at de som hadde dusk fikk flest besøk av lynet. ---- Vi har en jordingsplate, og ingen jernkjøl. Den har heller ikke bunnstoff på seg. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Krimart Svart 4.November.2014 Link til dette innlegget Svart 4.November.2014 Båt og tordenvær må vel ha rekord i antall forskjellige tråder på forumet? Jeg pleier å vise til mitt svar her: https://baatplassen.no/i/topic/71106-lynavleder-i-seilbaat-virker-det/?p=995730 Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 4.November.2014 Link til dette innlegget Svart 4.November.2014 Båt og tordenvær må vel ha rekord i antall forskjellige tråder på forumet? Det tror jeg ikke, finnes mange gjengangstemaer :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
JRK Svart 4.November.2014 Link til dette innlegget Svart 4.November.2014 Hei, Tror at man må se litt på hva som egentlig skjer ved ett lynnedslag for å si noe om sannsynligheten for nedslag i mast. Om man kikker opp på nattehimmelen ved lynnedslag så ser man at lynet deler seg i flere mindre underveis og det sprer seg på kryss og tvers ned gjennom lufta. Mao lynet går ikke rett ned og derfor betyr masta lite i denne sammenhengen. Rent teoretisk kan et lyn starte rett over en båt (1000 m), men kan treffe havflaten langt unna. Masten er svært kort i denne sammenheng. Grunnen til at lynet oppfører seg sånn har sammenheng med potensial oppbyggingen, ironisering av luften rett før lyn nedslaget. Retningen på lynedslaget avgjøres blant annet av fuktigheten på lufta. Når det gjelder skader når lynet først treffer så er det først selve hovedlynet, med denne ekstreme kA pulsen som brøyter seg vei ned mot havflaten, (noen puslete startkabler er nok å betrakte som en spole med dårlig kontakt til havflaten gjør antagelig bare vondt være) I det strømpulsen farer gjennom maste vil det induseres store spenninger i alle kabler, som igjen slår ut elektronikk og lyspunkter. Sannsynligheten er altså minimal for lynnedslag, men om du først treffes så er det lite du kan gjøre med unntak av to punkt. Det er å legge en flere 100mm2 ledning uten bøyer fra masta og rett ned på kjølen. Det eneste du oppnår med dette er å lede hovedpulsen direkte til sjøen. De induserte spenningene som vil ødelegge utstyr ombord får du ikke gjort noe med, med mindre du vil invester i armerte dobbelskjermede kabler gjennom masten og ut til alt utstyr i toppen. Dette er igjen et eget fag og gjør man det feil gjør man vondt være. Så mitt råd er la båten være som den er. Hold deg innendørs om du er ombord slik at du ikke ironiserer. Hold deg unna mettallflater, rig, elektronikk og ledningsoplegg. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.November.2014 Link til dette innlegget Svart 4.November.2014 Uppsala universitet om lynavleder her er litt om seilbåt http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixtskydd/askskydd_for_segelbat.html og her motorbåt http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixtskydd/askskydd_for_motorbat.html http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixtskydd/blixtskydd.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Erik Svart 4.November.2014 Link til dette innlegget Svart 4.November.2014 Hold deg innendørs om du er ombord slik at du ikke ironiserer. Hold deg unna mettallflater, rig, elektronikk og ledningsoplegg. Hvor er egentlig beste plassen å være ombord ? Mast og kjøl er midt på, stagene er foran og bak og på sidene. Hvor ombord er mann egentlig best skjermet ved et eventuelt nedslag (bortsett fra inni stekeovnen).... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mulligan Svart 4.November.2014 Link til dette innlegget Svart 4.November.2014 Hold deg innendørs om du er ombord slik at du ikke ironiserer. Ville ikke en god sarkasme holde? Sitér dette innlegget Link to post
TwisT Svart 4.November.2014 Link til dette innlegget Svart 4.November.2014 http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=2189109&cat=4916 Sitér dette innlegget Link to post
remiremi Svart 4.November.2014 Link til dette innlegget Svart 4.November.2014 Ville ikke en god sarkasme holde? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 4.November.2014 Link til dette innlegget Svart 4.November.2014 Uppsala universitet om lynavleder Hvis 30 båter treffes av lynet hvert år og og "Risken för direkt eller indirekt personskada är överhängande": burde det være mange som skades av lyn i seilbåt i løpet av et år. Det er det ikke. I følge: http://www.akademiska.se/sv/Verksamheter/Brannskadecentrum/Brannskador/Skador-efter-aska-och-blixtnedslag/ dør det i snitt en person i året av lynnedslag i Sverige - totalt sett. tilsvarene tall gjelder i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 4.November.2014 Link til dette innlegget Svart 4.November.2014 Hvor er egentlig beste plassen å være ombord ? Mast og kjøl er midt på, stagene er foran og bak og på sidene. Hvor ombord er mann egentlig best skjermet ved et eventuelt nedslag (bortsett fra inni stekeovnen).... Nærmere mast enn stag og vanter, skulle jeg tro, men minst en armlengdes avstand unna, også må man unngå å sitte rett over batteribanken. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
JRK Svart 4.November.2014 Link til dette innlegget Svart 4.November.2014 Hei igjen Kan nok ikke svare på hvor det er tryggest i en seilbåt. Nå har jeg selv motorbåt og da føler jeg at jeg kan oppholde meg rimelig fritt overalt. Det med ironisering merker du godt om du er ute å går på ei myr rett før det slår ned. Da reiser håret seg på hodet ditt. Da er det tryggest å legge seg så flatt som mulig. Det finnes endel turgåere som har opplevd dette. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.November.2014 Link til dette innlegget Svart 4.November.2014 Hvis 30 båter treffes av lynet hvert år og og "Risken för direkt eller indirekt personskada är överhängande": burde det være mange som skades av lyn i seilbåt i løpet av et år. Det er det ikke. I følge: http://www.akademiska.se/sv/Verksamheter/Brannskadecentrum/Brannskador/Skador-efter-aska-och-blixtnedslag/ dør det i snitt en person i året av lynnedslag i Sverige - totalt sett. tilsvarene tall gjelder i Norge. tror også det er en overdrift..........men så ligger ju våre båter still mer enn vi bruker dem, uten noen ombord også har en kompis som fikk lynnedslag i somras i Danmark....sikkert ikke en 'direkttreff' men tilstrekklig for å slå ut all elektronikk, fikk skiftet ut alt på forsikringen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Barbaria Svart 10.November.2018 Link til dette innlegget Svart 10.November.2018 9 Briter reddet ut av brennende seilbåt etter lynnedslag. https://www.bbc.com/news/uk-scotland-46097209 Gammel tråd, men fremdeles aktuelt. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Roger jo Svart 10.November.2018 Link til dette innlegget Svart 10.November.2018 fjordgrynt skrev for 4 timer siden: Og er man ute på havet, med en diger elektrode pekende rett opp, en slags provoserende erigert fallos i blank aluminium - mens Tor går amok med hammeren sin - da er sannsynligheten ganske stor. Og selv om en vanlig gnist fra hammeren til Tor ikke er mer enn noen tusen ampere - så er det nok til å bli varm på fingrene. Så - stor sannsynlighet multiplisert med farlig konsekvens = stor risiko. Så ja. Lynavleder er fornuftig. Ikke enig, har opplevd endel ganger at Åsgårdsreia er på ferde, en gang lå vi 3 seilbåter sammen og det slo ned i en liten flat holme 60m unna, mener å ha lest at Thor slår til ca. 120 000 ganger i året, hvor mange slår ned i en seilbåt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 10.November.2018 Link til dette innlegget Svart 10.November.2018 Hvor mange ganger har du frontkollidert uten å bruke bilbeltet? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 11.November.2018 Link til dette innlegget Svart 11.November.2018 Det er ca 100 som dør i trafikken hvert år i Norge. Hvor mange dør av lynnedslag i båten pr år? Ingen, eller i alle fall ekstremt usannsynlig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.November.2018 Link til dette innlegget Svart 11.November.2018 Feil bruk av statistikk. Du må regene ut sannsynligheten over hvor mange biltimer og bilnautiskemil opp mot tilsvarende for båt. Dette handler om tro og tvil. Altså en sak for folket med snippen bak frem. Så får man heller se bort fra anbefalinger gitt av forskingsinstitusjoner. Det tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.November.2018 Link til dette innlegget Svart 11.November.2018 Hulda skrev 3 minutter siden: Feil bruk av statistikk. Du må regene ut sannsynligheten over hvor mange biltimer og bilnautiskemil opp mot tilsvarende for båt. Nja... var det ikke 900 000 fritidsbåter i Norge da? Antar at de fleste ligger ute mesteparten av året. Forsikringsselskapet kan sikkert si noe om hvor mange som er skadet av lyn. Så må en være oppi båten i tillegg da. Og en må faktisk bli skadet av lynnedslaget. Nautiske mil blir vel ikke særlig relevant med mindre lynet kun slår ned i båter i bevegelse eller noe ;-) --- Men sannsynligheten er vel etter alle praktiske formål null. Uten at en trenger å være idiot for det å klatre opp i masta under det verste lynværet eller noe i den dur. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.November.2018 Link til dette innlegget Svart 11.November.2018 Det var akkurat poenget mitt. Tror du har lest innlegget mitt bakvendt. Les en gang til. Det foreligger forresten en svensk statistikk for svenske båter. Dog ikke sammenlignbart. Sikkert annerledes lyn i Norge. Men skulle Hulda få et lyn i masten, konker all elektronikk. Den er forsikret. Og jeg er inne i båten, hører smellet og kjenner at det lukter svidd elektronikk. Og kan glede meg til at jeg kan kjøpe alt nytt. Helt greit. Og så ser jeg bort fra forskingen innen området. Jeg er troende. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 11.November.2018 Link til dette innlegget Svart 11.November.2018 Jeg ser på dette fra et langturs perspektiv hvor vi oppholder oss i båten hele tiden og ofte i tropiske farevann. Skal jeg gidde å gjøre et minimum av beskyttelse som beskrevet over med kabler hengende over rekka eller ikke, og hjelper det? Båter i dag har mye elektronikk og skaden om man er uheldig vil være stor og kostbar. Kanskje man ikke har riktig forsikring akkurat da osv. Litt statistikk fir USA. https://www.weather.gov/media/safety/06-17lightning_fatality_analysis.pdf Det ser ut som er på sjøen er mest utsatt, og dette er bare de med dødelig utgang. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
tobixen Svart 11.November.2018 Link til dette innlegget Svart 11.November.2018 (redigert) Synd at Båtwiki'en ikke fungerer, jeg gjorde litt "meta research" og hadde samlet ganske mange referanser der. Så vidt jeg husker var konklusjonen at dersom man først skulle fikse lynavleder, måtte det gjøres en skikkelig jobb (kraftig dimensjonering). Å feste startkabler fra vanter og ned til vannlinja har jeg lite tro på, det gir ikke noe signifikant reduksjon av risikoen - tror jeg. her er noe av det jeg husker: En lynavleder skal redusere konsekvensene av et lynnedslag, men de kan også ha den bieffekten at det øker sannsynligheten (noen selger noen duskaktige ting til å putte på toppen av masten, som angivelig skal redusere risikoen for lynnedslag ved å hjelpe til med utlading før lynet slår ned. Surprise, surprise, ihht statistikkene er båter som har installert slike dusker mer utsatt for lynnedslag ihht amerikansk undersøkelse). Det finnes mange historier om lynnedslag i seilbåt der ute, den konklusjonen man kan trekke etter å ha lest mange av historiene er at forskjellen i styrke på et lynnedslag kan variere med mange tierpotenser. Noen lynnedslag er omtrent helt harmløse (kanskje bare en "sidegren" i et større lynnedslag?), andre svir i stykker alt man måtte ha funnet på å installere av lynavledere og mer til. Statistikken nevnt av @Barbaria over er lite relevant for seilbåtfolket - dødsrisikoen er mye større dersom man padler i en kano på en innsjø enn dersom man er ute i seilbåt på havet (hint: høyeste punkt over sjøen blir hodet når man er ute i kajakk). Man bør dog ta forholdsregler ved tordenvær, f.eks. bør man holde avstand til riggen og ikke holde seg fast i bommen. Sannsynligheten for å bli truffet av lynet mens man er i seilbåt er langt lavere enn hva man skulle tro - her kan man jo bare se på statistikker over hvor mange båter som blir truffet mens de står i havn, det er ikke mange. Ja, masta rager høyt over vannet, og lynet prefererer å slå ned i masta hvis man kan si det slik. Fra "lynperspektiv" kan man se på seilbåten som et tilnærmet sirkelformet areal, dersom lynet uten seilbåtens tilstedeværelse hadde slått ned innenfor denne sirkelen, så vil det søke seg mot masta, dersom lynet slår ned utenfor denne sirkelen, så går det rett i sjøen. Redigert 11.November.2018 av tobixen lagt til at startkabler fra vant til vannlinja neppe reduserer risikoen vesentlig (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.