Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen


lagt til at startkabler fra vant til vannlinja neppe reduserer risikoen vesentlig

Synd at Båtwiki'en ikke fungerer, jeg gjorde litt "meta research" og hadde samlet ganske mange referanser der.

 

Så vidt jeg husker var konklusjonen at dersom man først skulle fikse lynavleder, måtte det gjøres en skikkelig jobb (kraftig dimensjonering).  Å feste startkabler fra vanter og ned til vannlinja har jeg lite tro på, det gir ikke noe signifikant reduksjon av risikoen - tror jeg.

 

her er noe av det jeg husker:

  • En lynavleder skal redusere konsekvensene av et lynnedslag, men de kan også ha den bieffekten at det øker sannsynligheten (noen selger noen duskaktige ting til å putte på toppen av masten, som angivelig skal redusere risikoen for lynnedslag ved å hjelpe til med utlading før lynet slår ned.  Surprise, surprise, ihht statistikkene er båter som har installert slike dusker mer utsatt for lynnedslag ihht amerikansk undersøkelse).
  • Det finnes mange historier om lynnedslag i seilbåt der ute, den konklusjonen man kan trekke etter å ha lest mange av historiene er at forskjellen i styrke på et lynnedslag kan variere med mange tierpotenser.  Noen lynnedslag er omtrent helt harmløse (kanskje bare en "sidegren" i et større lynnedslag?), andre svir i stykker alt man måtte ha funnet på å installere av lynavledere og mer til.
  • Statistikken nevnt av @Barbaria over er lite relevant for seilbåtfolket - dødsrisikoen er mye større dersom man padler i en kano på en innsjø enn dersom man er ute i seilbåt på havet (hint: høyeste punkt over sjøen blir hodet når man er ute i kajakk).  Man bør dog ta forholdsregler ved tordenvær, f.eks. bør man holde avstand til riggen og ikke holde seg fast i bommen.
  • Sannsynligheten for å bli truffet av lynet mens man er i seilbåt er langt lavere enn hva man skulle tro - her kan man jo bare se på statistikker over hvor mange båter som blir truffet mens de står i havn, det er ikke mange.  Ja, masta rager høyt over vannet, og lynet prefererer å slå ned i masta hvis man kan si det slik.  Fra "lynperspektiv" kan man se på seilbåten som et tilnærmet sirkelformet areal, dersom lynet uten seilbåtens tilstedeværelse hadde slått ned innenfor denne sirkelen, så vil det søke seg mot masta, dersom lynet slår ned utenfor denne sirkelen, så går det rett i sjøen.
tobixen

tobixen

Synd at Båtwiki'en ikke fungerer, jeg gjorde litt "meta research" og hadde samlet ganske mange referanser der.

 

Så vidt jeg husker var konklusjonen at dersom man først skulle fikse lynavleder, måtte det gjøres en skikkelig jobb (kraftig dimensjonering).

 

her er noe av det jeg husker:

  • En lynavleder skal redusere konsekvensene av et lynnedslag, men de kan også ha den bieffekten at det øker sannsynligheten (noen selger noen duskaktige ting til å putte på toppen av masten, som angivelig skal redusere risikoen for lynnedslag ved å hjelpe til med utlading før lynet slår ned.  Surprise, surprise, ihht statistikkene er båter som har installert slike dusker mer utsatt for lynnedslag ihht amerikansk undersøkelse).
  • Det finnes mange historier om lynnedslag i seilbåt der ute, den konklusjonen man kan trekke etter å ha lest mange av historiene er at forskjellen i styrke på et lynnedslag kan variere med mange tierpotenser.  Noen lynnedslag er omtrent helt harmløse (kanskje bare en "sidegren" i et større lynnedslag?), andre svir i stykker alt man måtte ha funnet på å installere av lynavledere og mer til.
  • Statistikken nevnt av @Barbaria over er lite relevant for seilbåtfolket - dødsrisikoen er mye større dersom man padler i en kano på en innsjø enn dersom man er ute i seilbåt på havet (hint: høyeste punkt over sjøen blir hodet når man er ute i kajakk).  Man bør dog ta forholdsregler ved tordenvær, f.eks. bør man holde avstand til riggen og ikke holde seg fast i bommen.
  • Sannsynligheten for å bli truffet av lynet mens man er i seilbåt er langt lavere enn hva man skulle tro - her kan man jo bare se på statistikker over hvor mange båter som blir truffet mens de står i havn, det er ikke mange.  Ja, masta rager høyt over vannet, og lynet prefererer å slå ned i masta hvis man kan si det slik.  Fra "lynperspektiv" kan man se på seilbåten som et tilnærmet sirkelformet areal, dersom lynet uten seilbåtens tilstedeværelse hadde slått ned innenfor denne sirkelen, så vil det søke seg mot masta, dersom lynet slår ned utenfor denne sirkelen, så går det rett i sjøen.


×
×
  • Create New...