tobixen Svart 11.November.2018 Link til dette innlegget Svart 11.November.2018 7 hours ago, Hulda said: Men skulle Hulda få et lyn i masten, Hulda er en stålbåt. Hva nå enn "ekspertene" skulle si om lynnedslag i trebåter og glassfiberbåter, så gjelder det sikkert ikke for stålbåter. Jeg ser ikke helt det store poenget med å installere noe ekstra lynavleder i stålbåt - hele båten er jo lynavleder? :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bårdp Svart 11.November.2018 Link til dette innlegget Svart 11.November.2018 Ja og i tillegg til å være en eneste stor lynavleder er stålbåter stort sett å anse som et trykt bur å være inne i om lynet skulle slå ned. En tin en kan ha i bakhodet når en tenker på lyn og strømmen fra dem er at det ikke er snakk om vanlig likestrøm. Et lyn består av pulserende likestrøm med høy frekvens. Dermed vil strømmen gå i overflaten på et ledende objekt. Det at strømmen oppfører seg som en vekselstrøm i mange sammenhenger gjør også at metall kjølen på en seilbåt fungerer som en perfekt jording selv om den er malt og i normal forstand ikke har kontakt med vannet. Men for 50Mhz representerer den full kortslutning. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 11.November.2018 Link til dette innlegget Svart 11.November.2018 4 minutes ago, Bårdp said: Det at strømmen oppfører seg som en vekselstrøm i mange sammenhenger gjør også at metall kjølen på en seilbåt fungerer som en perfekt jording selv om den er malt og i normal forstand ikke har kontakt med vannet. Jeg har betongkjøl med blyinnlegg. Hm. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Krimart Svart 12.November.2018 Link til dette innlegget Svart 12.November.2018 Hulda skrev for 11 timer siden: Feil bruk av statistikk. Du må regene ut sannsynligheten over hvor mange biltimer og bilnautiskemil opp mot tilsvarende for båt. Dette handler om tro og tvil. Altså en sak for folket med snippen bak frem. Så får man heller se bort fra anbefalinger gitt av forskingsinstitusjoner. Det tror jeg. Det var du som bragte inn bil og bilbelte. Poenget er at det er ekstremt liten sannsynlighet at lynet slår ned i din mast, og enda mindre at du er i båten når det skjer, og OM det skulle skje er det igjen svær liten sannsynlighet for alvorlig personskade aller død. Som tidligere nevnt dør det i snitt under en person i året i Norge av lynnedslag, og hvor mange ar det da av disse som har vært i seilbåt? så vidt meg bekjent ingen. Ser man på statestikk over Florida hvor det er mange båter og mye lynnedslag ser man at folk i motorbåter er mer utsatt en seilbåt, men også der er sannsynligheten svært liten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.November.2018 Link til dette innlegget Svart 12.November.2018 tobixen skrev for 8 timer siden: Jeg har betongkjøl med blyinnlegg. Hm. Du ligger nok tynt an :-) En jernbåt vil opptre som et 'Faradays bur'. Som hevdet, strømmen vil gå på utsiden med kortslutning til terra. Uansett vil trolig elektronikken ryke. En kompis, på fiske med en snurper, fikk et lyn i formasta 'så hele dritten sto på halv tolv', jernbåt. @Krimart, jeg bevisst kverulerer og ironiserer. Youtube, 'The old Seadog' rapporterte for to uker siden at en seilkollega for anker hadde fått lyn i masta som slo ut all elektronikk under en 'squall'. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.November.2018 Link til dette innlegget Svart 12.November.2018 (redigert) Krimart skrev for 8 timer siden: Ser man på statestikk over Florida hvor det er mange båter og mye lynnedslag ser man at folk i motorbåter er mer utsatt en seilbåt, men også der er sannsynligheten svært liten. Er de faktisk mer utsatt i motorbåt eller er ikke gruppene motorbåt/seilbåt vektet så statistikken kun forteller at det er flere motorbåter på sjøen? Slike tall blir ofte gjengitt uten videre bearbeidelse og da kan de i praksis nesten bare tolkes feil egentlig.... ------- Fritidsbåtundersøkelsen her til lands er ett godt eksempel på det når de plutselig mener at det er langt færre som overnatter i gjestehavner fordi de ikke skjønner at "hele befolkningen har vokst", men da mest med kajakker osv som ikke ligger mye i gjestehavn ;-). Når en så litt nøyere på tallene var gruppa som overnattet i gjestehavna konstant, faktisk litt voksende. Men som total mengde av alle som er i "båt" (inklusive kajakker, SUP brett osv) var gruppa redusert ifht hva alle båtfolk driver med, men ikke ifht egen størrelse. Slike elementære feil gikk igjen overalt i undersøkelsen og presentasjonen av resultatene. Helt tragisk egentlig. Bruker masse energi og penger og så ender en med villedning og desinformasjon. Redigert 12.November.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 12.November.2018 Link til dette innlegget Svart 12.November.2018 18 minutes ago, Pinkvin said: Er de faktisk mer utsatt i motorbåt eller er ikke gruppene motorbåt/seilbåt vektet så statistikken kun forteller at det er flere motorbåter på sjøen? Slike tall blir ofte gjengitt uten videre bearbeidelse og da kan de i praksis nesten bare tolkes feil egentlig.... I åpen båt uten mast tenderer lynet til å slå ned i hodet på folk, noe som medfører høy sannsynlighet for å bli telt med på statistikken over omkomne. Kategorien motorbåter inkluderer mange åpne småbåter. Tipper man er vel så trygg inne i en bedekket motorbåt som i en seilbåt ... eller ... hva vet jeg, det spiller neppe stor rolle om man har et tynt lag glassfiber mellom hodet og lynet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 12.November.2018 Link til dette innlegget Svart 12.November.2018 Nei. Om lynet har energi nok til å spasere 5 kilometer på et snøtt sekund, så ser det nok ikke en plastbåt som noen hindring. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 12.November.2018 Link til dette innlegget Svart 12.November.2018 42 minutes ago, Hulda said: Nei. Om lynet har energi nok til å spasere 5 kilometer på et snøtt sekund, så ser det nok ikke en plastbåt som noen hindring. Det er (i allefall for meg) opplagt at lynet ikke lar seg hindre av et glassfiberskrog, spørsmålet er bare om det påvirker hvilken rute lynet tar. Vil lynet følge skroget ned i vannet, eller vil det hoppe gjennom skrog, luft, og så over til et menneskehode? Med treverk antar jeg at lynet vil følge skroget. Med stål er det opplagt at lynet vil følge skroget. Har man antenner, radarutstyr og kabling på toppen av motorbåten kan det hende dette påvirker lynets veivalg. Det virker opplagt på meg at dersom lynet først slår ned i en båt, så sitter man uansett langt tryggere i en seilbåt enn i en motorbåt. Sannsynligheten er nok dog større for at lynet slår ned i seilbåten. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Midtpinne Svart 12.November.2018 Link til dette innlegget Svart 12.November.2018 Som en anekdote kan jeg fortelle at jeg har sett lynet slå ned i vannet såpass nært at vi så plasket der det slo ned. Det smalt voldsomt rundt oss og vi var rimelig skremte. Ingen lyn traff båten. Masta var av karbon, men stagene er vel av stål-wire så det burde vel ikke ha noe å si at masta var karbon. Det var veldig tåkete og vi hadde lite sikt, kanskje 50 meter. Vi hørte flere plask så flere lyn slo ned rett ved båten. Vi hadde ikke lynavledere. Vi vil fortsette uten lynavledere, og vi vil fortsette å være livredde når lyn slår ned rundt oss. Kanskje man burde ordne seg et farradaybur og putte minimum en mobiltelefon i det og kanskje en håndholdt VHF. Har man en mikrobølgeovn i båten har man jo allerede et fint farradaybur man kan bruke til slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 12.November.2018 Link til dette innlegget Svart 12.November.2018 Om masten er av aluminium eller Karbon spiller ingen rille for lynet. Karbon er også elektrisk ledene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.November.2018 Link til dette innlegget Svart 12.November.2018 Noen skrog har vel fått hull der lynet har gått gjennom. Det er ikke vanskelig å lese seg til litt kunnskap om lyn. Så slipper man å tro. Helt enkelt. Potensialforskjell mellom atmosfære og tellus. Denne forskjellen ligger ikke over et kvadrat med sider på hundrevis av meter. Det er mer som et trakt med dia på kanskje 20 meter der vi er. Når potensialforskjell kontra vertikal distanse er innafor, så smeller det. Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 12.November.2018 Link til dette innlegget Svart 12.November.2018 Min fysikklærer i romfart påsto at 90% av lynnedslagene faktisk er lyn som slår fra bakken og opp i skyene. Videre leste jeg en rapport fra takstmannsforeningen for båter i Florida der de hadde samlet data fra lynnedslag i båter over en ti års periode. Konklusjonen var klar. Båter utstyrt med lynavleder eller bur hadde mange ganger større sjanse for lynnedslag enn båter uten. Noe overraskende toppet motorbåten statistikken med flest nedslag. Om årsaken var flere motorbåter enn seilbåter vet jeg ikke. Er noen år siden jeg satte meg godt inn i temaet, men konklusjonen min den gang ble klar. Sover like godt i seilbåten i tordenvær som alle andre steder. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 12.November.2018 Link til dette innlegget Svart 12.November.2018 Men du finner mange fler hvor det slår ned i seilbåten. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Ugleseth Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Nå etterlyses en seilbåt på Hvaler. Båten er mistenkt for å forårsaket et strømbrudd hvor 2000 husstander mistet strømmen. Vet ikke om det er innafor å legge ut bilder av en båt og hevde at den er årsaken uten å ha snakket med eieren? Strømleverandøren vil sikkert ha erstatning. De har beslaglagt mye privat eiendom med sine master og er ofte hensynsløse når det oppstår problemer og skader. Jeg antar at ingen vet hvem eieren av båten er. https://www.sa.no/hele-hvaler-mistet-strommen-na-etterlyses-denne-seilbaten/s/5-59-1924066 Nå etterlyser Norgesnett en seilbåt som skal ha forårsaket strømbruddet. Terje Gabrielsen i Norgesnett forteller til Fredriksstad Blad at det var i selskapets høyspenningslinje på Stokken bruddet oppsto i 17-tiden onsdag 22. juli. Sitér dette innlegget Link to post
Odyssevs Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Noen småkommentarer: Om du er inne i båten selv om det er glassfiber reduseres muligheten for at luften mot kroppen ioniseres, så redusert mulighet for å bli truffet. Lynet tar gjerne korteste vei, og hopper gjerne noen cm mellom elektroder på vei ned/opp en leder. En betydelig del av energien beukes på å hoppe over dette gapet, og total strøm reduseres. Kjent teknikk i faste lynavledere. Det går en bøyle som en stor C mellom elektrodene, denne er nødvendig for initiell oppbygging av felt øverst på avlederen. En mast stående på en jernkjøl har rimelig kort vei til sjøen, en på dekk har lang vei. Vant/stag forbundet med røstjern som går ned i skroget under vannlinjen har bare noen millimeter avstand som en slik kraftig pulserende strøm lett hopper over. Så for min del: Ingen lynavleder og holder meg inne i båten i tordenvær samt holder meg godt unna alle ledere. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 en litt eldre tråd og et tema som har vårt diskutert siden tidenes morgen, dvs ca 2004 da Baatplassen ble startet ?? jeg kom over en YT kanal med bla denne videoen som resulterte i at jeg har bestilt meg en sånn dusk å ha i mastetoppen. Ettersom vi skal seile en hel del i områder der lyn er betydelig vanligere enn her hjemme. Er det noen andre som har sånn i masta? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 Ser en og annen tysk seilere som har den……ikke så vanlig her ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
dennrick Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 Jeg blir ikke helt klok av denne tråden. Vi har motorbåt. Hva gjør vi når været meldes med lyn ? Drar til havn/uthavn, og er ellers i båten som vanlig? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Fantino Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 Det er vel greit å ikke være høyeste punkt ute på en vid fjord/havet da..? Har snudd en gang da jeg møtte en ‘vegg’ av tordenvær med så intens lynfrekvens at jeg til enhver tid så 3/4 lyn eller flere. Båten hadde også en forholdsvis høy stålmast og jeg hadde ikke lyst til å finne ut hvor lynet ville ta veien fra mastefoten. Det var i utg mørkt men så mye lyn at det var som om landskapet var opplyst av strobelys.. Krysset Boknafjorden og så ‘fyrverkeriet’ på sørsida. Prøvde å finne veien rundt men tordenværet lå som en front fra Kvitsøy til Tau for de som er lokalkjente. Surret meg fast på Finnøy/Judaberg for natta. Tett inntil et høyt kaihus ? Nevte for en kjenning som er kaptein etterpå og han sa at tommelfingerregel han hadde lært var å unngå områder der en observerte mer enn 10 lyn/minutt. Jeg talte aldri men må jaggu ha funnet sweet spot.. Men dette er nok ikke hverdagskost. Har aldri sett noe lignende her i området. Var en lummer kveld seint i august i 23/24 tida. Tenker vel at om det skjer igjen så gjør jeg det samme.. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 11.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2021 Jeg kan ikke forstå hvordan en slik dusk skal gjøre noe som helst fra eller til, for meg ser dette ut som rent lureri. Men å legge en håndholdt VHF og mobil i et faradaysbur (f.eks. stekeovnen) når det lyner kan være lurt, så du har noe nødutstyr for kommunikasjon og navigasjon hvis all elektronikk går dukken. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 11.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2021 Bitteliten skrev On 10.7.2021 at 10.18: som resulterte i at jeg har bestilt meg en sånn dusk å ha i mastetoppen. Ettersom vi skal seile en hel del i områder der lyn er betydelig vanligere enn her hjemme. Er det noen andre som har sånn i masta? Leste for en stund siden om en som skulle ha båten til Miami "lightning capital" som den også kalles. Vedkommende installerte slik dusk i toppen av masta og eneste båt i havna lynet slo ned i var hans! Han mente at dusken tiltrakk seg lynet... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.