Sydvesten Startet 4.September.2006 Link til dette innlegget Startet 4.September.2006 Tor med hammeren herjer godt i kongeriket for tiden, og som nybakt seilbåtskipper så har jeg funnet ut det er en aluminiumsmast som peker mot vår herre. Denne masten har jeg på følelsen kan være et yndet objekt for gnistene som kommer fra Tors hammer.. Er det noen her som har noen beroligende forklaring til en litt bekymret skipper, må jeg slenge en sveisekabel fra masten og til sjøen... eller gjør det saken værre.. Eller er det en myte at masten er utsatt med tanke på lyn.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
shipohoi Svart 4.September.2006 Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 Kanskje denne linken gir deg litt svar? Se spesiellt nederst med link til en del forskning på omårdet :-) https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=1909&st=0 Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 4.September.2006 Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 Sjansen for å bli tatt av lyn er relativt lite, 1 til 5.000.000 Men hvis det hendes så finnes det ofte store skader. Et eks. er 13-meter seilbåt "Moira". Lynen ha slått inn i masttoppen, gikk over dekk og via ankerkjetting i vannet. Skader: batterilader, log, lot, ankerspill og kjettingmåler, bilgenpumpe, generator-elektronik, ankerlys, tricolor-lys, radio/CD-spiller, kjøleskap, fryser, GPS, batteriekontroll, tank og vannmåleren, autopilot og fjernstyring, radar, vindinstrumenter, VHF, komplett antenneanlegg, divers. lyspærer inne i båten inkl. i skapene og motorrom, divers i hovedfordelingen, luftvarmer, dynamo, gasdetektor, windex, navtex og vannrenser. I tillegg måtte byttes to vanter som har mistet diameteren der lynet ha slått inn. En annen eks. er en GFK-båt i Sveits. Lynen ha slått inn bak av båten (!) men gikk ut i baugen, ca. 20cm over vannet. På bildene kunne ses flere åpne hull i baugen, som minner på en hagleskutt som gikk fra inne til uteside. En annen båt ble truffet rett på ankervinsjen med resultatet at det ha manglet ca 2qm dekkflate etterpå. Som sagt skjer det forholdsvis ikke ofte. Men hvis, så kan man bare håpe at det ikke kommer til å skade mennesker .... ...og at man har en bra forsikring. Men man kan gjøre mye til å begrense sjansen av en "virketreffer" hvis man bygger litt. Så riktig mye behøves det ikke for grunnlegene beskyttelse. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sjøtummel Svart 4.September.2006 Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 (redigert) Joda, å oppleve tordenvær i seilbåt kan være en tankevekker. Jeg er ikke nevneverdig skvetten av meg, men jeg må innrømme at jeg liker meg ikke når lynet slår ned like ved båten. Likevel, det viser i det minste at masta ikke er den magneten for lyn som enkelte frykter. For å få litt bedre sikkerhet mot hva som skjer dersom lynet treffer båten så kan det brukes kobberkabler uten isolasjon som festes i vant, stag og nærmeste rekkestøtte med klemmer. Har du mantau av metall blir det mange ledere i ytterkant av båten som et lyn kan følge. Kablene hektes på og slepes i vannet når det er tordenvær. Jeg er ikke så skvetten at jeg har skaffet slike kabler, men skal jeg på langtur så vil det nok stå på utstyrslisten. En annen ting er at du må regne med at et lynnedslag dreper all elektronikk og du bør ikke stole på at kompasset viser riktig kurs heller. Noen legger bærbar VHF, GPS og lignende inni komfyren eller enda bedre, i en helt lukket og jordet metallboks når tordenværet nærmer seg. Da er det en viss sjanse for at utstyret overlever og du har mulighet til å be om assistanse. Redigert 4.September.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.September.2006 Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 På noen franske båter er vanter/stag jordet til kjøl. Har også hørt at en henger ut kabler (= lik startkabler) fra vanter/stag ned i sjøen. Dette er vel i første rekke beregnet for sørligere strøk med betydelig mer tordenværaktivitet en hos oss. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 4.September.2006 Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 Ombord hos meg er en sabla tjukk kabel koblet til en kjølbolt. Er dette noe lyngreier eller en form for jording? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 4.September.2006 Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 Dette er vel i første rekke beregnet for sørligere strøk med betydelig mer tordenværaktivitet en hos oss.Nå er det verd å merke seg at det meste vi har av tordenvær i Norge skjer fra juni til august, og i juli er det flere lynnedslag enn det til sammen er i juni og august (basert på statistikk for fem siste år). Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 4.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 Du har ikke funnet ut hvor den enden på denne kabelen fra kjølbolten går da... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 4.September.2006 Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 Har et par startkabler festet i vant og ned i sjøen noen effekt? Sett det nevnt som et tips andre steder. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Joerg Becker Svart 4.September.2006 Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 (redigert) På noen franske båter er vanter/stag jordet til kjøl. Har også hørt at en henger ut kabler (= lik startkabler) fra vanter/stag ned i sjøen. Dette er vel i første rekke beregnet for sørligere strøk med betydelig mer tordenværaktivitet en hos oss.Fastinstallering er alltid best.Skikkelig jording av alt til kjølen, potensial-utgjevning inni av båten, VHF-antenne montert på en 30cm stålrør, kanskje ekstrajording (kabel) fra vantene rett i (salt-)vann, så er det grøvste gjort. Så kan man i tillegg montere elektroniske utstyr inn i (jordet) metallkasser og installere lynfiltere. Alt dette hjelper mye og sjansen for lyninnslag uten følger økes, men er ikke noe garanti. ... betydelig mer tordenaktivitet enn her Sjansen for en lyninnslag er her det samme som overalt på jorda. Og jeg må jo si, bråker det over Norge så føler jeg meg "like bra" som annensteds Men: sjansen for å bli drept av en buss eller lastebil er betydelig større enn på sjøen Jørg Redigert 4.September.2006 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Hulda Svart 4.September.2006 Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 Det er ikke så ofte man får lynet midt i planeten. Det er bare at det er så ubehagelig når det skjer. Jeg kjenner kun to tilfeller: Seilbåt under tauing fra regatta utenfor Larvik. Personen sto og holdt seg i forstaget da lynet traff. Han ble drept, båten greide seg så vidt jeg vet. Dette må ha vært for minst 45 år siden. Tråler fikk treff i formasta. Jeg kjenner han som sto til rors. Masta ble skjev etter treffet. Bekjenten hverken hørte eller så før etter en stund. Dette må ha vært for minst 40 år siden. Det er igrunnen nok for meg. Jeg har aldri sikret båten når jeg ligger i havn og jeg ikke er ombord. Den gangen jeg hadde tre- og plastbåter, brukte jeg konsekvent tre stk lynavledere. Disse var startkabler i kopper (beregnet for start av dieselmotorer). I den enden som var ned i sjøen loddet jeg på kopperplater for bedre leding. En gang hadde jeg Elmers Ild ut fra vindex'en nede i Fjällbacka, et himla vær. Hulda er jernbåt, og dermed Faraday's Cage. Lynavlederene er fremdeles med. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 4.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 For at en lynavleder skal være effektiv så må den vel være direkte i kontakt med sjøen... for en seilbåt så er jo gjerne kjølen isolert fra sjøen ved hjelp bunnstoff og andre stoff... Hvordan blir det da om en bruker kjølen som jording ? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sebaldus Svart 4.September.2006 Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 Du har ikke funnet ut hvor den enden på denne kabelen fra kjølbolten går da... Virker som om den er koblet til masten, så jeg renger med at det er lynavledning som er hensikten. Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 4.September.2006 Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 Kontakten med sjøen må være der om dette skal ha noe for seg, en kobberplate på båtens kjøl som en grov kabel er festet i kan duge, det må også være grov nok diameter på resten av installasjonen, og der syndes det mye. Har jeg gjort noen tiltak : Nei. Plager det meg: Nei. Dette er et teoretisk problem, sjansen for nedslag er uhyre lav. (eller som de sa, de som delte ei halvflaske: Mindre enn ikkeno). Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 4.September.2006 Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 For at en lynavleder skal være effektiv så må den vel være direkte i kontakt med sjøen... for en seilbåt så er jo gjerne kjølen isolert fra sjøen ved hjelp bunnstoff og andre stoff... Hvordan blir det da om en bruker kjølen som jording ?Så lang jeg vet er farge o.l. ikke noe hindring for den slags strøm (og spenning som virker innitialt), så lenge det ikke finnes fullstendig isolering pga. f.eks. virkelig tykk kunstoff. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sjøtummel Svart 4.September.2006 Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 Jeg har aldri sikret båten når jeg ligger i havn og jeg ikke er ombord.Når båten ligger i havna trekker jeg ut landstrømmen dersom jeg er i nærheten og det er tordenvær. Mer gjør jeg ikke i en skog av master. Avisolerte kobberkabler i sjøen har en viss effekt. Målet er å etablere den letteste veien for lynet å følge ut i havet. På en vanlig plastbåt utgjør mast, stag, vant, manntau og rekkelist elektriske leder som er såpass spredt at det ikke gir noen full beskyttelse. Likevel kan det være kjekt å i det minste gjøre sannsynligheten mindre for at lynet gjør skade på båt og mennesker. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 4.September.2006 Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 Kjøpte slike kobberkabler i strømstad i sommer. Ingen vits å ta sjansen, koster ca 400,-. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Seilaren Svart 8.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 Tar opp gammel tråd. I helgen skal jeg ut på seiltur i Ryfylket! Men det er meldt at tor med hammeren skal komme på besøk om natten Hva gør jeg? Startkabler fra vantene ned i sjøen når jeg sover for å være på den sikkre siden. (Noe sier meg at jeg ikke kan bruke disse til å starte bilen med etterpå... ) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
pete Svart 8.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 Hvorfor bekymre seg? Faren for å bli truffet av lynet er uhyre liten. Som jeg har sagt tidligere i denne tråden, bekymrer jeg meg- nei. Har jeg truffet noen tiltak - nei. Det er uhyre liten vits i å gjøre noe som helst. Men skal du gjøre det må det gjøres skikkelig. En ledning festet til vantet også i sjøen duger lite, solid kobberplate og stor flate mot sjøen har noe for seg. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 8.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 Min bror fortalte at han en gang var i seilbåt midt på byfjorden i Bergen. Lynet slo ned over alt rundt han, ganske nærme også. Han ble svært så forundret over at lynet IKKE slo ned i båten da det slo i sjøen bare et titalls meter unna. Konklusjonen må vel være at masten har kun beskjeden virkning som "lynmagnet". Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sail S Svart 8.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 Etter mange år i seilbåt og med interesse for tekniske greier har jeg kommet til følgende konklusjon: - Hvis du jorder masta er sannsynligheten for å tiltrekke seg lyn større enn om du ikke gjør det, men skaden hvis du får et lynnedslag vil sannsynligvis bli mindre. - Sannsynligheten for å få et direkte lynnedslag i en ujordet seilbåtmast er uhyre liten. jeg har kabler, men har aldri montert dem. Senest i fjor opplevde jeg å seile gjennom et voldsomt tordenvær. Det smalt rett over båten, men jeg så ikke noe lyn. Vindinstrumentet døde og da jeg tok ned føleren viste det seg at en ledning var løs som ble reparert. Var borti noe tilsvarende for mange år siden da tok VHF-en kvelden. Kun en løs ledning som kunne loddes igjen. Jeg tror at de elektriske kreftene i et tordenvær utsetter elektroniske komponenter for voldsomme spenninger og hvis de er litt slitne tåler de det ikke, men dette er noe helt annet enn et lynnedslag som jeg etter 25 år enda ikke har opplevd på tross av seiling i talløse tordenvær. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 9.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2007 Bare noen flere tråder om lynnedslag: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8386 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=1997 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=2857 og tar også med den som allerede ble nevnt ovenfor: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=1909 Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 Noen som har hørt om/prøvd denne? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 Det blei spurt innledningsvis her: slenge en sveisekabel fra masten og til sjøen... eller gjør det saken værre Eg trur absolutt ikkje at det er ein god ide. Dette på grunn av at du klarer ikkje å få so god kontakt mellom kobber i kabelen og aluminium i mast, at lynet ikkje lager gnister der. Og eg er stygt redd for at den gnisten kan komma til å kutta masten tvers av, eller i alle fall etterlate eit punkt som er so svakt at den ryk når du treng den som mest. Husk at lynet har ENORME krefter. Magne Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Noen som har hørt om/prøvd denne? Det er blitt skrevet i andre tråder at ihht amerikanske statistikker slår lynet oftere ned i båter med slik dusk enn båter uten dusk. http://www.baatwiki.no/wiki/Lyn Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.