Jump to content

Elektrisk kompass

Vår Sommer Ro

Recommended Posts

Nederst i kjølen, midt i båtens lengderetning, står det en sort rund boks. Jeg antar at denne boksen er giveren til kompass-displayet som er montert i instrument-panelet ved førerplass. Rundt den sorte boksen ligger det noen poser med blylodd. Jeg antar at dette blyet er ment til å skjerme kompasset fra magnetisme fra bl.a. motoren som står 1,5-2m aktenfor. Spørsmålet mitt er; Vil ikke desse mengdene med bly også hindre kompasset i å finne den magnetiske nordpol?

Mulig jeg er helt på jordet, men jeg trodde magnetisme var det eneste man ikke kunne skjerme seg mot. Fukslinjene trenger gjennom alle materialer man kjenner.

Du kan lede flukslinjene forbi det objektet som skal skjermes. Det brukes gjerne en metall-legering som jeg kjenner under navnet MU-metall, men aner ikke hva det er for noe.

Uansett skal vel ikke kompasset skjermes (da ville det også skjermes fra jordens magnetfelt) , men jordens magnetfelt ved kompasset skal i minst mulig grad påvirkes av annet jern/stål

Bly skjermer nok ikke mot magnetisme, men er et relativt vanlig materiale å finne i kjølen. Dog, du sier ikke hvor mye bly det er snakk om, og ordet poser får meg til å tvile litt.

Instruksjonshåndboka for mitt kompass sier at det bør være minst 2 meter til større metallklumper som f.eks. motor, men jeg antar at det ikke koster produsenten noe å ta i litt ekstra når det gjelder advarsler og formaninger. :smiley:

Med "poser" mener jeg vanlige plastposer fyllt med brukte felg-balanseringslodd hentet fra et eller annet dekksenter :nono:

Det er nettopp derfor jeg tar opp dette temaet, for jeg vil gjerne fjerne dette da det gir et uryddig inntrykk. Men, dersom det er slik at jeg bør ha bly rundt kompass-giveren, så har jeg skikkelig bly hjemme som kan brukes til formålet.

En annen ting er at jeg ønsker å lære mer om fordelen med et slikt kompass kontra et ordinært kompass?

Båten har i tillegg en Robertson AP 2500 autopilot som også har sin egen kompassgiver (plassert forut på styrbord side). Autopilotens kompass angir samme kurs som båtens hovedkompass, så sånt sett er jeg rimelig trygg på at de begge viser riktig.

Da kan du jo bare prøve å fjerne det så ser du onm de fortsatt viser likt??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

.....Autopilotens kompass angir samme kurs som båtens hovedkompass, så sånt sett er jeg rimelig trygg på at de begge viser riktig......

Med "båtens hovedkompass" regner jeg med at du mener et vanlig magnetkompass? Det ville i såfall være noe bortimot en sensasjon om det viste riktig på alle kurser horisonten rundt :wink:

Når det gjelder "elektrisk kompass" så antar jeg at det er en eller annen fluxgateutgave. De som jeg har vært borti har spesielle prosedyrer for kalibrering, ved at man skal gå i en sirkel eller kanskje et 8-tall. Deretter kan man med noen tastetrykk lese ut en indikasjon på hvor vellykket kalibreringen har vært. Hvis du har den samme muligheten kan du jo gjennomgå kalibreringsrutinen både med og uten blyposene og deretter lese ut hvilke resultater du har oppnådd.

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Autopilotens kompass angir samme kurs som båtens hovedkompass, så sånt sett er jeg rimelig trygg på at de begge viser riktig.

Hovedregelen er at to kompass aldri viser lik kurs, så dette må bero på ren flaks. Er du helt sikker på at autopiloten ikke er koblet til begge kompassene, og det du ser er samme kompasset på to instrumenter?

Jeg er enig med Poseidon at det er oppsiktsvekkende om et kompass viser riktig alle kurser hele horisonten rundt, men utstyr som autopiloter kan korrigere deviasjon. Likevel er det vanskelig å tro at en fritidsbåt har to slike kompass som er så nøyaktige og godt kalibrerte at de viser likt.

Rundt den sorte boksen ligger det noen poser med blylodd.

dette var litt interresant, selv om bly ikke er magnetisk med 2 poler kan det ha diamagnetiske egenskaper som vann, (prøv å sette en magnet mot en tynn vannstråle fra springen). hvordan dette påvirker et fluxgatekompass vet jeg ikke. det blir litt for dypt inne i fysikken for meg.

:yesnod: Siden det er snakk om bæreposer med bly. Mest sannsynlig ballast. For å holde baugen nede når du drar på litt ekstra?

Tror det er fluxgate kompasset til autopiloten som står i senter av båten, fra manualen for denne autopiloten står det at fluxgate kompasset skal monteres så nærme båtens pitch and roll senter som mulig. Dette for å forhindre alt for store pendelbevegelser av kompasset.

At det er masse ”jernskrot” rundt kompasset er ikke så viktig om ”skrotet” får ligge rolig på den samme plassen.

Nyere autopiloter kan automatisk kalibrere kompasskursen, dette gjøres i setup menyen, og foregår omtrent slik: konstant fart på båten, en kjent kurs, starting av kalibrerings program, 360 graders vending. Og ”vips” så viser kompass instrumentet tilnærmet riktig kompasskurs.

:yesnod: ?

Ja, jeg er sikker på at autopiloten har eget kompass.

Men, det er mer "mystikk" ombord; Bak speilen på badet finnes en tavle med automat-sikringer. Ved siden av denne tavlen står det et instrument med en nål og en skala....samt ordet "Declination" (om jeg ikke husker feil på morgenkvisten...)

I og med at nåla på instrumentet peker rett ned så tenkte jeg også mer i retning av indikasjon av slagside. Hva er det instrumentet godt for da..? Jeg mener, plassert bak speilet på badet?

Skal sjekke om det står "declination" eller "inclination".

Declination:

1. A sloping or bending downward.

2. A falling off, especially from prosperity or vigor; a decline.

3. A deviation, as from a specific direction or standard.

4. A refusal to accept.

5. Magnetic declination. (samme som "Magnetic Variation")

6. Astronomy. The angular distance to a point on a celestial object, measured north or south from the celestial equator.

I denne sammenheng er det enten Nr. 1 eller 5.

1 er vinkel under gange (hvor mye baugen reiser seg).

5 er ganske enkelt forskjellen mellom magnetisk og rett Nord (Magnetic & True North)

Et fluxgate kompass vil gi "True North" hvis en ikke korrigerer for forskjellen. Ved korrigering vil et fluxgate kompass vise tilsvarende et magnetisk kompass som du sikkert har på førerplassen.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Dette minner meg litt om hånboken til autopiloten jeg har, når den prøver å forklare at jeg kan koble til to kompass, men bare det ene vil bli korrigert for deviasjon etter sjøprøven, hvis ikke det andre kompasset som brukes har korreksjon for deviasjon innebygget. :crazy:

GPS kan sende info om lokal misvisning til andre instrumenter over NMEA, men jeg foretrekker å stille inn GPSen så også den viser magnetisk kurs. da blir det lik omregning på alt, og ingenting som endrer seg dersom GPSen skulle falle ut. (Jeg må fremdeles huske på at de analoge kompassene ikke er korrigert for deviasjon, og at de elektroniske kompassene er det.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

GPS kan sende info om lokal misvisning til andre instrumenter over NMEA, men jeg foretrekker å stille inn GPSen så også den viser magnetisk kurs. da blir det lik omregning på alt, og ingenting som endrer seg dersom GPSen skulle falle ut. (Jeg må fremdeles huske på at de analoge kompassene ikke er korrigert for deviasjon, og at de elektroniske kompassene er det.)

Gpsen kan sende ut magnetisk og sann kurs, men dette har ingen ting med kompass å gjøre. Dette er en kurs og forteller ikke hvor baugen peker.

Har en derimot ett godt kompass vil dette ha inngang for gps, den vil da bruke fart og posisjon for å regne ut hva den sanne headingen er.

Finnes det ett norsk ord for "heading" ? :crazy:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...