Jump to content

Luftavfukter fra clas ohlson virker over all forventning

Geirh

Recommended Posts

Det er mulig og koble den til slange det er uttak for det slange medfølger ikke.

Det er den til 998Kroner(ca ) jeg kjøpte.

Er ikke plaget med fuktighet båten er 9 mnd gammel men at det kom så mye fuktighet i beholderen overrasker meg derfor gir jeg skryt til luftavfukteren.

Jeg har en luftavfukter (ikke Clas Ohlson) som jeg bruker midt-vinters. Den trekker ca. 250watt. Det fine med den er at de wattene kommer ut igjen i form av varm fønvind i lugaren. Kan anbefales.

Vel og bra for båten, men dette koster vel gjerne et halvt tusen kroner i strøm for ca 3 måneder?

Hulda ligger ute hele året. Forrige helg hang vi inn våte håndklær, regntøy, offsh.drakter for 7 personer. Var nedom lørdag. Fuktighet i båten 66%, alle klær var knusktørre. Clas hadde stoppet fordi beholderen var full. Nå står den med slange ned i en 10 liters bøte.

Hulda er fullisolert og tørr. En av mine beste dubedittinvesteringer.

Men nå er det jo slik at om temraturen kommer ned mot 10/5 (varme)grader så er disse avfuktrne ubrukelige, derfor må man da kompansere med varmekilde i båten, så det hjelper ikke bare og se på hva en avfukter trekker i strøm.

Det som er vel så viktig er og ha en stor sirkulasjonsvifte nedi båten som virkelig lager luft sirkulasjon, kjøp en sånn som folk har på kontorene sine til ca 200.- stillestående luft er det som tar knekken på båten innvendig.

En avfukter som gjør en skikkelig jobb hele året koster fort 10 000.-

Har nettopp kjøpt meg en Duracraft avfukter fra Clas O. Ser litt bedre ut enn den forrige modellen og har innebygd hygrometer. Erfaringene med den gamle var meget gode og forventer minst like gode erfaringer med denne. Ingen båt uten avfukter :smash:

Den tilførte effekten forsvinner jo ikke så et par hundre W varme får du jo i båten selv om den ikke fungerer som avfukter. Min har stått på året rundt så lenge jeg har landstrøm og båten holder seg frisk og tørr hel sesongen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Har dere veldig fuktige båter folkens?

Du som bor i båten året rundt har nok ikke så store problemer med fukt. Problemet oppstår når båten er ubebodd, og dermed uten jevn oppvarming til 20 °C som du kanskje har. I en båt uten varme vil temperaturen variere gjennom døgnet. Om dagen står solen på, luften inne utvides. Når kvelden kommer minsker temperaturen, og kald fuktig luft suges inn. Dette skjer hver dag fra september til april. Blir endel vann av slikt.

Bor du forresten på Herbern fremdeles?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Kjøpte en slik avfukter for et par år siden, for bruk blant annet i båten. Men bortsett fra en periode da jeg hadde lekkasje i forpiggen, har jeg ikke hatt særlig behov for den der. Med god ventilasjon holder det seg egentlig ganske bra. Så den har heller fått gjort tjeneste i hjemmet (kjeller + nyisolert loft) og der gjør den en helt utmerket jobb!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har bare hatt den i en dag. Men det ser ut som den funker. Den bør nok stå på noen dager for at jeg skal merke noen vesentlig forskjell. Den funker også på 12 volt, men trekker da en hel del strøm. Har egentlig ikke noe fukt-problem i båten men tenkte at det kanskje ikke er så dumt å ha en slik.

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...