Jump to content

Luftavfukter fra clas ohlson virker over all forventning

Geirh

Recommended Posts

Neste gang drar jeg heller til london og kjøper en....

Hvis de har den inne da... Har vært i butikken i Covent Garden et par ganger, men har ikke sett noe til denne typen utstyr. Stort sett bare pynteting i maritim stil egentlig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Bare så jeg får det inn med teskje...

Den modellen fra CO - slik jeg forstår det fungerer den tilfredstillende ned til ca +5grader C. Hva skjer dersom temperaturen synker lavere? Er det slik at det kun er maskinens funksjon som nedsettes, eller vil hele maskinen gå til h... dersom den utsettes for frost? (Det høres vel egentlig rimelig ut at så skjer...)

Er det i så fall vanskelig å tømme den fullstendig slik at den risikofritt kan lagres i kuldegrader?

Noen som vet??

Bare så jeg får det inn med teskje...

Den modellen fra CO - slik jeg forstår det fungerer den tilfredstillende ned til ca +5grader C. Hva skjer dersom temperaturen synker lavere? Er det slik at det kun er maskinens funksjon som nedsettes, eller vil hele maskinen gå til h... dersom den utsettes for frost? (Det høres vel egentlig rimelig ut at så skjer...)

Er det i så fall vanskelig å tømme den fullstendig slik at den risikofritt kan lagres i kuldegrader?

Noen som vet??

Posted Image

Dersom temperaturen går under +5grader iser friluftssiden av varmeveksleren på avfukteren til, slik at avfukteren ikke trekker ut fuktighet av luften lenger. Avfukteren ødelegges ikke, meg bekjent.

Du trenger ikke gjøre noen spesielle tiltak for å lagre avfukteren i kuldegrader, utover vanlig for elektronisk utstyr ellers.

I tillegg: CO har også en termostat som du putter i stikkontakten mellom avfukter og tilførsel, som også kan fungere omvendt: Den veksler fra når temperaturen synker under innstilt temperatur. Denne fungerer fint sammen med avfukter.

Mener også at dette er tidligere diskutert, søk i arkivet på baatplassen.

• 2 måneder senere...
Jeg har bare hatt den i en dag. Men det ser ut som den funker. Den bør nok stå på noen dager for at jeg skal merke noen vesentlig forskjell. Den funker også på 12 volt, men trekker da en hel del strøm. Har egentlig ikke noe fukt-problem i båten men tenkte at det kanskje ikke er så dumt å ha en slik.

Viggo

Hei

Har du en oppdatering på hvordan avfukteren virker?

Den er nok litt for liten for min båt (40 fot). Tar ikke ut mer enn 2-3dl i døgnet. Vil egentlig anbefale å heller kjøpe en stor en.

viggo

Det er rart, Hulda er 42 fot og der funker den utmerket. Merk at avfukteren til C.O. jobber på temp.differans mellom båten og sitt eget kjøleelement. Kaldt i båten gir liten effekt på lufttørkeren.

På ettersommeren dro min avfukter ut borti 10 liter i uka, og innvendig fuktighet lå på 50%.

Skal du ha mer futt, øk temperaturen i båten.

Hej Viggo

tenk på att luftavfuktarn skall ha slanganslutning så man slipper springa o tömma bytter med vann....

jag använder en sådan C.O. typ som står i vasken med en kort liten slang....funker jättebra.....

er inne på 3 säsongen med den..........

förste gangen jag använde den ...så kom jag tilbaks till båten efter några dagar

så var det en liten vannsamling under kjölen, marken för övrigt var torr........

va faaeen.. tenkte jag,

har jag gått på i somras har jag en kjölskada, så att vatten inifrån har börjat lekke ut.......

ner på alla fyra....o sökte med handen efter blött på kjölen.........

nej vattnet kom fra vognen, rann på en sned balk opp till en stötte...o strax ovanför var

utloppet til vasken......då gick det opp ett littet lys :lol:

S/Y Gunga Din

Jeg har Clas ohlson avfukter type: Duracraft DD-TEC 10, til 1295,- kr.

Den kan ta ut 10 liter fuktighet pr. døgn, ifølge katalogen.Jeg har slange fra avfukteren til vasken, så jeg slipper å tømme beholderen.

Den fungerer meget godt hos meg, med kobler seg ut ved lav temperatur, så jeg må nok ha litt varme når tempen synker.

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

• 2 uker senere...

Kombiner avfukteren med et varmerør, min erfaring er at da holder tempen seg såpass høy at avfukteren går kontinuerlig. Det er knusktørt hele året i min båt. Kjøpte varmerør hos Dessalator i Bærum,men nå ser jeg at det er mange andre båtutstyrbutikker som selger disse også.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...