Jump to content

Motorhavari-forsikring?

bjoris

Recommended Posts

Mulig dette har vært diskutert før, men jeg fikk nå tilbud fra Norwegian Broker om båtforsikring inkl. motorhavari. Noen som vet/har erfart om dette er fornuftig å ha? Ser at det etter 5 år (kjøpsloven) blir reduksjon med 25% for hvert år, men det er jo forståelig.

Dette blir vel litt smør på flesk mtp kjøpsloven, men sevlsagt fristende å ha denne forsikringen da det er mye penger hvis det først raser ned i kjelleren... Kjøpsloven er jo tung å få gjennomslag for hvis motoren f.eks er nesten 5 år...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg har motorfosikring via Sparebank 1 forsikring på Stauden II, om dette har noen hensikt vet jeg ikke, men det skader jo ikke å ha den siden den nå er inkludert i pakken...

Fikk også tilbud på det samme fra Norwegian Brooker, de var billigere enn Sparebank 1, men ble litt skeptisk til det som er skrevet med liten og ikke minst usynlig skrift fra Norwegian Brooker... så jeg betaler nå er 2000 mere i Sparebank 1 og håper det med usynlig skrift er mindre i omfang her enn hos Norwegian Brooker... Ble også sterkt rådet til å lese betingelsene flere ganger hos Norwegian Brooker slik at jeg virkelig hadde skjønt dem før jeg tegnet avtale... Dette var en av årsakene til at jeg ikke tegnet avtale med dem... og magefølelsen var den andre.... og den stoler jeg alltid på..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg har nå valgt Gjensidige forsikring og her var altså prisen så godt som lik, tror Gjensidige er gunstige om dagen, virket slik når jeg gikk en runde for litt siden...

Gjensidige sier at dette er relativt nytt, men de kunne ikke svare på om det gjaldt for drevet også. Interessant spørsmål. Hvis det gjelder drevet så har en slik forsikring større verdi, det er jo svært sjelden at motoren går dukken på 1, 2, 3. Antar de tar forbehold om feil som skyldes feil bruk mtp olje, kjøling etc. Mao ting som du kunne unngått, f.eks at du burde sett at motoren ble varm eller at oljetrykket forsvant. I kjent stil sikrer de seg vel i alle bauger og kanter, men interessant er det jo...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg har det i Sparbank 1 forsikring, Norwegian brooker tilbyr også det... men det er grense oppad på alder av motoren..

Jeg tror at de aller fleste forsikrigsselskaper tilbyr dette..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Annen tråd om det samme i dag

Dette er noe nytt, relativt nytt ialleflal som jeg forstår iallefall Sp1 forsikring, Norwegian Broker og Gjensidige gir i sine forsikringer. Antar alle andre også vil tilby dette. Har ikke lest vilkårene, men det er jo bra om det skulle rase i kjelleren...

Fikk også tilbud på det samme fra Norwegian Brooker, de var billigere enn Sparebank 1, men ble litt skeptisk til det som er skrevet med liten og ikke minst usynlig skrift fra Norwegian Brooker...

Kan du gi noen setninger om hva du konkret tenker på når du henviser til små og usynlig skrift hos Norwegian Broker? Jeg fant ikke noe mer der enn hos andre. Kan jeg ha oversett noe?

Det med usynlg skrift vet jeg ikke hva er, siden det ikke var skrevet.... Men i mitt tilbud var det en klausul at jeg og medeier(min kone) måtte ha ført en tilsvarende båt i 10 år... dette var en forutseting for den oppgitte prisen... det var også noe annet småtteri... magefølelsen sier meg at her er det rom for avkortning om uhellet skulle være ute... Hva er en tilsvaredne båt for noe.... Det er for meg veldig vagt siden det ikke her klart definert...

Men det som avgjorde for min del var definitivt magefølelsen... Det koster meg et par tusen i året, men regner med mindre krangling om uhellet skulle være ute.... Det kan godt hende jeg er litt vel forsiktig... men om jeg har brukt en mill++ på en båt så sparer jeg ikke på et par lusne 1000 lapper om ikke magefølelsen er med meg..

Det er meget mulig det har med bonus å gjøre, men det fremkommer ikke klart her i allefall... for forsikringer så er kun det skrevne ord som gjelder....

Posted Image

Og siden min kone også er medeier i båten så blir dette helt uaktuelt siden vi må fylle ut to eksemplarer og hun må også tilfredstille dette kravet...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...