cyber 370 Startet 4.September.2006 Link til dette innlegget Startet 4.September.2006 hei.. Noen som har noe peiling på hvordan type straff man får hvis man er 14 år og kjører 25hk?? noen med erfaring eller kunnskaper om dette?? Takk for alle svar.. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.September.2006 Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 Tror det er viktig å tenke på at en ting er at du får en bot, mener å huske 1500 kroner, men at også dine foreldre får en bot! Hvis du blir stoppet av politiet så må du etterlate deg båten der og da, og så må noen andre sørge for å få båten hjem. Jeg har selv sett dette skje med andre! Har du tenkt på at hvis det skjer et uhell/en ulykke og du kjører en båt som du ikke har lov til å kjøre så medfører det enda mere ansvar? Det virker som du er veldig klar over reglene og at du ikke har lov til å kjøre en båt med 25hk før du er 16 år? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
cyber 370 Svart 4.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 takk for svaret :) Har hørt noen som har utsettelse på moped/bil serfikat... hørt noe om det før`?? Sitér dette innlegget Link to post
cyber 370 Svart 4.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 og hva hvis jeg blir tatt flere ganger på rad?? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.September.2006 Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 kr 1500 er minimumsbot. Men som Mouche skriver er det langt mer alvorlige hensyn du bør ta i betraktning enn en mulig bot. Den av dine foreldre som er ansvarlig for båten kommer også i bøteregisteret. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 4.September.2006 Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 Kjører du på og skader noen kan du sitte med milliongjeld resten av livet. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.September.2006 Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 Det er vel foreldrene som må ta det fulle ansvaret, inkl mulige erstatningskrav hvis en ulykke skulle skje? Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 5.September.2006 Link til dette innlegget Svart 5.September.2006 Forelegg ved at mindreårig fører denne type fartøy er 500 nok. I tillegg vil eventuell utlåner av fartøy måtte betale et forelegg på 1500 nok. Ref siste Båtmagasinet s.118 "båt-juss" Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Sjøtummel Svart 5.September.2006 Link til dette innlegget Svart 5.September.2006 (redigert) og hva hvis jeg blir tatt flere ganger på rad??Inndragning av iPod? Det er sannelig ikke lett å si noe om tenkte tilfeller, men dersom forenklet forelegg ikke virker kan nok politiet finne på å droppe forenklingen. Da oppdager du hva som egentlig er betydningen av ordet forenklet, og risikerer å pådra deg en masse unødvendig papirarbeid samtidig som du havner i registre du kanskje ikke vil ha navnet ditt i. Redigert 5.September.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cyber 370 Svart 5.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2006 takk for svar:) Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 5.September.2006 Link til dette innlegget Svart 5.September.2006 (redigert) 14-åringen vil vel neppe få noen som helst reaksjon mot seg, annet enn å måtte finne en annen måte å få seg selv og båt hjem.. Dette da vedkommende er under den kriminelle lavalder, som i dag er 15år, og altså ikke kan straffes såvidt jeg vet. Foreldrene får nok en liten smell. Hva gjelder erstatningsansvar ved uhell er det vel evnt foreldrene som må holdes ansvarlig, og i tillegg må det påvises årsakssammenheng vil jeg tro. Redigert 5.September.2006 av Anonym (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.September.2006 Link til dette innlegget Svart 5.September.2006 Forelegg ved at mindreårig fører denne type fartøy er 500 nok. I tillegg vil eventuell utlåner av fartøy måtte betale et forelegg på 1500 nok. Har virkelig BM skrevet dette, en 14 åring kan vel ikke få forelegg.. Ang. størrelsen så var jeg borti en slik sak for 10 år siden og kr1500 var jo noe mer den gangen. En gutt på 15 hadde fått bot til tross for at han og venner satt på land og grillet når politibåten kom forbi. De hadde så spurt ungdommene hvem som kjørte jolla med 20hk og fått tilståelse.. Forelderen ringte politijuristen og fikk beskjed om at kr 1500 var abs. minimum. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 5.September.2006 Link til dette innlegget Svart 5.September.2006 Har virkelig BM skrevet dette, en 14 åring kan vel ikke få forelegg.. Ang. størrelsen så var jeg borti en slik sak for 10 år siden og kr1500 var jo noe mer den gangen. En gutt på 15 hadde fått bot til tross for at han og venner satt på land og grillet når politibåten kom forbi. De hadde så spurt ungdommene hvem som kjørte jolla med 20hk og fått tilståelse.. Forelderen ringte politijuristen og fikk beskjed om at kr 1500 var abs. minimum. Jeg ble i 1995 tatt for å kjøre i alt for høy hastighet i et naturreservat (Nordre Øyeren naturreservat) med en båt jeg ikke hadde lov til å kjøre (10 fot, 9,9 trimma til 15).. Båten gjorde lett godt over 20 knop, og jeg holdt vel 12-15knop når jeg ble stoppet. Det resulterte i BOT (ja, riktig, ikke vanlig forenklet den gangen), på 1500.. Denne ble det klaget på, og jeg fikk den redusert til en tusenlapp. De reagerte ikke på at jeg ikke hadde lov til å føre båten. Sitér dette innlegget Link to post
shipohoi Svart 5.September.2006 Link til dette innlegget Svart 5.September.2006 Si meg en ting? er det bare boten og dens størrelse som er interessant her? Har i tidligere tråder sett snakk om holdninger................... Saken er enkel, du skal ikke kjøre båt som 14 åring med 25 HK motor. så botens størrelse har i prinsippet kun akademisk interesse. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.September.2006 Link til dette innlegget Svart 5.September.2006 Dette da vedkommende er under den kriminelle lavalder, som i dag er 15år, og altså ikke kan straffes såvidt jeg vet. Foreldrene får nok en liten smell. Skeptisk (sett reklamen?)! Betyr det at en fjortis kan reise fritt på tog og trikk og blir han tatt så peker han bare nese og sier; "ædda bædda, jeg er bare 14 år så ikke kom her og kom her!" Nei, i 2006 bør/må man regne med at både den yndefulle poden og mor/far får seg en bot/et forenklet forelegg, men man kommer jo ikke i strafferegisteret da. Hvis fjortisen kjører ned et barn innenfor oppmerket badeplass (bare et eksempel) tør jeg ikke tenke på konsekvensene, ikke minst de psykiske! Greiest å følge reglene, enten det gjelder alder, fart eller vikeplikt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Anonym Svart 5.September.2006 Link til dette innlegget Svart 5.September.2006 Skeptisk (sett reklamen?)! Betyr det at en fjortis kan reise fritt på tog og trikk og blir han tatt så peker han bare nese og sier; "ædda bædda, jeg er bare 14 år så ikke kom her og kom her!" Nei, i 2006 bør/må man regne med at både den yndefulle poden og mor/far får seg en bot/et forenklet forelegg, men man kommer jo ikke i strafferegisteret da. Hvis fjortisen kjører ned et barn innenfor oppmerket badeplass (bare et eksempel) tør jeg ikke tenke på konsekvensene, ikke minst de psykiske! Greiest å følge reglene, enten det gjelder alder, fart eller vikeplikt. En 14-åring får ikke bot. Ved snik på tog/trikk må vedkommende oppgi personalia, tilleggsavgiften blir så fakturert foreldrene. Så enkelt og greit, en fjortiss kan leke seg så mye han vil, uten at det får konsekvenser for andre enn foreldrene.. Sitér dette innlegget Link to post
loddet Svart 5.September.2006 Link til dette innlegget Svart 5.September.2006 Hvis man er under den kriminelle lavalder, drit i alt det får ingen konsekvenser, og dette vet de som er under kriminell lavalder Slik er det blitt i dagens samfunn. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.September.2006 Link til dette innlegget Svart 5.September.2006 Fant denne hentet fra Seilas sine hjemmesider; http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=95018&cat=6027 – Her syndes det også en del i forhold til hva som er tillatt, sier Lasse Kristiansen (Politiavdelingssjef), og minner om begrensningene for båtførere under 16 år:?Båten kan ikke være større enn åtte meter, ha større maskin enn 10 hestekrefter eller oppnå en høyere maksfart enn ti knop.?Er førerne over 15 år – som tilsvarer den strafferettslige lavalder – kan man bli ilagt forelegg. Forelegget må imidlertid vedtas av foreldrene dersom man er under 18 år.?– Når det gjelder båtførere under 15 år, så kan det bli aktuelt med anmeldelse av foreldrene, sier Jensen til fb.no Egentlig synes jeg det bare er rett og rimelig at foreldrene får "en smekk", barna er tross alt foreldrenes ansvar (intil en viss alder da!). Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sinten Svart 5.September.2006 Link til dette innlegget Svart 5.September.2006 (redigert) Så enkelt og greit, en fjortiss kan leke seg så mye han vil, uten at det får konsekvenser for andre enn foreldrene.. Hvis man er under den kriminelle lavalder, drit i alt det får ingen konsekvenser...Nja, skeptisk Kjem an på kva de legg i ordet konsekvenser. "Fjortissen" vil nok få både juling og husarrest og det er jo dårligere behandling enn kva mordarar og voldtektsforbrytarar får i dei fleste fengsel her i landet (satt litt på spissen) Redigert 5.September.2006 av Sinten (see edit history) Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Sjøtummel Svart 5.September.2006 Link til dette innlegget Svart 5.September.2006 (redigert) Så enkelt og greit, en fjortiss kan leke seg så mye han vil, uten at det får konsekvenser for andre enn foreldrene.Nåvel, det var denne kommentaren min om det forenklede og det som ikke er så enkelt. Et forenklet forelegg er en økonomisk smekk på fingrene, enten det er foreldrene som får regningen for 14-åringen eller 15-åringen som får sin egen regning. Dersom det enkle ikke virker så risikerer man at papirmølla starter. Selv om en 14-åring ikke kan straffes så betyr ikke det at ikke det offentlige kan vurdere å gripe inn med forskjellige tiltak som kan være plagsomme nok selv om det ikke regnes som noen straff. Redigert 5.September.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 5.September.2006 Link til dette innlegget Svart 5.September.2006 Nåvel, det var denne kommentaren min om det forenklede og det som ikke er så enkelt. Et forenklet forelegg er en økonomisk smekk på fingrene, enten det er foreldrene som får regningen for 14-åringen eller 15-åringen som får sin egen regning. Dersom det enkle ikke virker så risikerer man at papirmølla starter. Selv om en 14-åring ikke kan straffes så betyr ikke det at ikke det offentlige kan vurdere å gripe inn med forskjellige tiltak som kan være plagsomme nok selv om det ikke regnes som noen straff. Selv ikke det håpløse barnevernet her i landet vil gidde å ta en slik sak seriøst. En som har kjørt litt fort med en båt som er litt morsommere enn loven tillater, det er en fillesak uansett hvordan man vrir og vender på det. Barnevernet gjør mye rart, men fullt så ille er det nok ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 5.September.2006 Link til dette innlegget Svart 5.September.2006 Noen som har noe peiling på hvordan type straff man får hvis man er 14 år og kjører 25hk??Henging ved daggry............. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 5.September.2006 Link til dette innlegget Svart 5.September.2006 Henging ved daggry.............[/i] Alternativt, 2 år i den elektriske stol!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.