Jump to content

Noen spørsmål fra en fersking..

Belgarath

Recommended Posts

Hei

Er helt blodfersk på båt, jeg og kona kjøpte en koselig plastsjekte nå etter at fellesferien var over, i håp om at sommeren blir like god til neste år.. :-)

Er veldig fornøyd med båten, en '78 hortensnekke med 15Hk Marna. Riktig lyd, riktig fart, riktig følelse. Hadde egentlig sett for meg en trebåt, men de vi så på var ikke pene i det hele tatt og de som var pene var litt for kostbare.. Kanskje senere..

Tenkte jeg ville bruke vinteren til å reinstallere kokeapparat og vann i båten. Det skal visstnok ha vært der originalt, men er sikkert tatt bort når det slutta å virke... Har også tenkt å bygge en varmeveksler så jeg kan ferskvannskjøle motoren. Like mye for å kunne få et varmeapparat, som å beskytte motoren.

Etter å ha kikket igjennom forumet her noen uker ser jeg det er mange meninger om energikilde/fremdriftsmåte av båt.. Selv har jeg en forkjærlighet for bensin, men ser selvfølgelig argumentet med økonomi.. Det skal jo betales også..

Aksel/drev/vannjet

Aksel har jeg forstått er enklere og rimeligere, men mindre effektivt? De båtene jeg har sett på land, så er akselen og propellen rettet på skrå nedover. Vil ikke dette tvinge baugen ned under fart? Med motoren midt i båten er vel dette en faktor i hvor mye skrog motoren må dytte gjennom vannet?

Drev er mere effektivt, bedre manøvrering, men høyere driftskostnader og flere servicepunkter?

Vannnjet da? Ikke det at det er noe nevneverdig aktuelt på sjekta mi, men det er vel ikke det mest vanlige.. Noen sier det krever mye motor, andre sier det er mere effektivt, at du derfor trenger mindre motor.. Ettersom jeg har sett på teve, så er det rimelig god manøvreringsevne.. (beste av de tre alternativene?)

Noen som har noen synspunkter, eller om jeg har oppfattet det helt feil?

Ole B

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Aksel har jeg forstått er enklere og rimeligere, men mindre effektivt? De båtene jeg har sett på land, så er akselen og propellen rettet på skrå nedover. Vil ikke dette tvinge baugen ned under fart? Med motoren midt i båten er vel dette en faktor i hvor mye skrog motoren må dytte gjennom vannet?....

Det er riktig at proellen gir løft når akselen er rettet på skrå nedover. Men denne kraften virker i akselens retning. Dersom motoren står midt i båten (omtrent) virker løftet på hele båten, og vil ikke nødvendigvis tvinge baugen ned. En av fordelene med rett aksling er god vektfordeling når motoren plasseres lengt fremme.

Tviler ellers på at rett aksel er mindre effektivt enn drev, selv om drev også har en rekke fordeler.

Dessuten: drev hører ikke hjemme i motorsjekter.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hei Belgarath!

Vil først og fremst ønske deg velkommen på forumet, og gratulere med båt :cheers:

Med denne båten tror jeg neppe du bør bekymre deg for forbruket. Du kan vel nesten fylle for en hundrelapp til våren, og tøffe rundt hele sesongen :lol:

Det blir nok en hyggelig båt bare du får orden på de komfort tingene (kok og vann).

Når det gjelder spørsmålene dine er jeg kanskje ikke den rette til å synse, men du stiller spørsmålstegn ved effekttapforholdet rett aksel/drev. Jeg ville nesten tro at effekttapet var større i et drev, pga. giring/overføringer? Du vinner selvsagt en del på at båten er lettere å manøvrere, spesiellt ved bakking.

Jeg har også den idéen at en rak aksel overfører mere effekt fra motoren til propellen, men det jeg har sett argumentert på forumet her så mener de at en rak aksel med propell er mindre effektiv enn et drev..? Skulle gjerne hatt manøvreringen til et drev ja, men så er nå en gang aksel og ror det som er klassisk (sørlands-)båt.. Får heller lære meg å kjøre båt.. ;-)

Egentlig veldig glad for at det er en Marna i denne båten. Tror det er opprinnelig en halvfabrikat siden, i følge brosjyren som ligger her på båtplassen, de ble levert med dieselmotorer originalt. Den gjør 6,2 knop maks med denne motoren. Jeg får ikke 2K o/min som den er oppgitt å ha som maks turtall, men jeg tror ikke den gjør så mye mere om jeg får opp turtallet, den graver seg godt ned på full gass..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg får ikke 2K o/min som den er oppgitt å ha som maks turtall, men jeg tror ikke den gjør så mye mere om jeg får opp turtallet, den graver seg godt ned på full gass..

Men nå er jo ikke dette en utpreget speedbåt heller! Båtturen starter jo i det du ankommer båthavnen, du merker da med en gang at roen senker seg i kroppen.

Jeg synes selv at en stor del av båtlivet er å "være underveis", og da er jo en kosefart på 5-7 knop trivelig.

Hei, og velkommen til BP! :flag: Her vil du vel få gode råd med det meste, vil jeg tro..

-Rak aksel og ror for deg, vannjet og drev er for hurtiggående båter... men så kan du legge til med hevet hode ved brygga i blandt båtene med to baugthrustere, hekkthrustere, joystick og alskens hjelpemidler :wink:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Husker fra min barndom at noen unggutter her i byen hadde installert en tidlig utgave av VP med drev i en snekke. De hadde det styggmorsomt med å skremme livet av eiere av det som den gang var ganske raske båter... Tipper der var noen svære flaps også. Sikkert helt ubrukelig på annet enn flatt vann, men sikkert like moro som boble med Porche-motor :smiley:

Ellers er det vel en kjent sak at jo mer motstand, jo mindre fart. Aksel med oppheng, konvensjonelt ror osv. gir en formidabel motstand i vannet (prøv og stikk hånden rett ned i vannet selv i sakte fart). Drev gir mindre motstand, men fortsatt en del (selve drevet, ikke propellene). Vannjet gir en god del mindre motstand etter at vannet slipper hekken, men vannet skal tross alt gjennom en trang tunnell m.v.

Best av alle vanlige systemer er vel overflatepropellene, hvor kun propellen (halve) er nedi vannet. Det gir null motstand, kun fremdrift. Noen av disse har vel et minimalt lite ror som bremser litt, men ikke særlig mye.

Ift. plassering av motoren i båten, lønner det seg vel å ha den lengst mulig bak, i alle fall på halvplanende/planende båter, ettersom det er akterut bæringen er best.

Edit: Det som står over må ikke leses som en oppfordring til å installere overflatedrev i snekka!!

Redigert av Vågen (see edit history)

Det som står over må ikke leses som en oppfordring til å installere overflatedrev i snekka!!

:cool:

Spennende tanke.. :-)

MVH Ole B

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...