Jump to content

Sekundærtrinnet på Edelberock 1410 virker ikke

Ketil M

Recommended Posts

ja som overskriften sier så har jeg problemer med en Edelbrock 1410 hvor sekundærtrinnet ikke virker.

Spjellet (som er vakuumstyrt) åpner ved riktig turtall/last, men det kommer ingen bensin med det resultat at motoren går for magert og dør ut. Litt tilbake med gassen slik at spjellet lukker, så kommer den igjen.

Primærsiden oppfører seg helt eksemplarisk og blandingsforholdet er helt perfekt.

Her er hva jeg har gjort av feilsøking/tiltak:

Byttet alle slitedeler i tenningsystemet, justert. - OK

Kompresjonstest - OK

Kontrollert bensintrykk - innenfor spec i alle turtallsområder.

Renset forgasser, nye pakninger, justert flottørnivå.

Eksperimentert med forskjellige nåler og fjærer uten at det har gitt noe resultat.

Nå begynner jeg å bli skikkelig frustrert og trenger litt input fra dere! :headbang:

Mvh Ketil.

Dette er ganske sikkert en forgasserfeil. Jeg kjenner ikke spesiellt til 1410, men har den akselerasjonspumpe?. Isåfall ville jeg sjekket om akspumpa gir det den skal. Hvordan vet du forresten at det ikke kommer bensin? Rengjør og sjekk dysene på sekundærsiden. Du vet at motoren må ha belastning for at sekundærsia skal åpne?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Akselerasjonspumpen skal bare sørge for "ekstra kick" akkurat når det åpnes, men har ikke noe med videre drift så lenge de er åpnet og ikke er i bevegelse. Prinsippet er enkelt og her er det ikke noe som trekker bensinen ut av dysene. Etter all sansynlighet er kanalene til dysene eller selve dysene tette. Prøv å blås det rent med trykkluft og IKKE bruk ståltråd til å pirke i dysene med.

Jo, enig i det Larspo. Med får ikke motoren den eksta tilførselen fra akspumpa når innsugstrykket faller og sekundærspjeldene åpner kan går motoren "lean" og kveles. Om akspumpa gir bensin er enkelt å sjekke. Åpner du gasspjeldet helt opp mens motoren står skal du se en solid stråle av bensin fra akspumpa.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Takker for tipsene gutter, men " been there, done that."

- Aks pumpe, sjekket OK.

- Sekundærspjeld åpner ved belastning og ca 65% trottle. Akkurat som det skal.

- Dyser og rør i sekundærsystemet er blåst rene og sjekket OK.

- Utlufting til flottørkammer testet Ok,

Alikevel drar ikke sekundærsiden noe bensin i det hele tatt!

Flere tips mottas med mange takk!

Ps. Har jo helt glemt å fortelle at det dreier seg om en Volvo AQ-271, eller GM 350cui om en vil.

Mvh Ketil

Hmmm. Mystisk. Tror det må være gjort en elementær feil av en eller annen art her. Sekundærsiden mater innsugssystemet med ytterligere bensin når undertrykket i forgasser/innsug blir høyt nok (egentlig riktig uttrykt er lavt nok) Trykket synker når luftstrømmen gjennom venturisystemet øker. Dette medfører at trykket i flottørkammeret blir relativt sett høyere, og således presser bensin gjennom dysene og ut i luftstrømmen i venturiløpet. Dette er et enkelt og genialt system. Sålenge systemet er åpent, og ikke blokkert på noen måte vil systemet fungere. Garantert!

Forslag. Åpne sekundærsiden vha. gasspjeldet. Ta et trykkluftmunnstykke å blås trykkluft forbi dyseåpningene. Er systemet åpent vil det komme bensin ut av dysene som forstøves sammen med trykklufta. Kommer det ikke bensin har du en blokkering et stede.

Isåfall ville jeg startet med det helt enkle, nemlig sjekket flottørnivået. Det virker jo som du har god peiling på forgassere, men for sikkerhets skyld; På siden av flotørkammeret har du enten et sikteglass eller en skrue. Skru ut skruen å juster nivået opp til det renner bensin ut av skruehullet. Hvis du ikke har gjort det, sjekk også opphengsmekanismen til flottøren, og at denne kan bevege seg fritt og uten å binde. Utluftinga har du sjekket. Sjekk igjen.

Noe helt annet. Hvordan er det med bensinpumpa. Både elektriske og mekaniske pumper tar kvelden en gang. Spesiellt mekaniske pumper kan gradvis redusere funksjonen uten at du egentlig merker annet enn redusert yttelse på WOT, og at systemet går lint. OBS, kan forårsake brente ventiler og stempeltopper. Bensinfilteret dit regner jeg med at du har byttet?

ad. planlegging:

Etter å ha "skrudd" Holley og Edelbr. forgassere i mange år (på US-biler) så støtter jeg rem i alle hans forslag. Og, jeg ville ha startet feilsøkningen slik:

1: Har du bensin i sekundær-flotørkammeret? (Teskjeforklaring, kan bare hoppes over: Jeg husker ikke om 1410 har senter- eller sideopphengt flotør. Men for at du skal få bensin inn i kammeret må flotøren kunne bevege seg og flotørDYSA /-NÅLEN må falle ned for å åpne for benistilførselen.)

Min erfaring er at denne nåla kan sette seg da den åpner seg kun ved egen tyngde (etter at flotøren synker / lar nåla åpne seg). Så sjekk om du har bensin i kammeret. Har du ikke det så kommer det ikke bensin inn via nåla. Men har du bensin i kammeret, så kommer det bensin via sekundærventuriene. Jeg har i alle fall ikke opplevd annet.

2: Dersom du har bensin i sekundærkammeret, så ville jeg forsøkt å gi gass såpass forsiktig at man får en jevn åpning av sekundærspjeldet. Du vil da få en jevnere overgang og behovet for en akselerasjonspumpe er mindre.

Dersom det stopper etter 10 - 20 sekund, så hadde jeg mistenkt manglende bensintrykk (se rem, som kan skyldes dårlig pumpe, delvis tett filter eller annen fysisk hindring, tett lufting på flotørkammeret, etc).

3. Dersom alt annet ser OK ut, og du har bensin i sekundærkammeret, men den vil fortsatt ikke gå, da hadde jeg mistenkt en av de to pakningene som sitter mellom flotørhuset og senterhuset for å være snudd slik at bløderørskanalen er stengt. Slikt kan jo skje når man demonterer hele forgasseren etc...

Om jeg ikke hadde funnet noen feil, så hadde jeg vel forsøkt å tilføre litt bensin når sekundærspjeldet åpner, for å fastslå at det er bensinmangel som er problemet...... Men OBS! Man kan da ved et uhell få et kortfattet liv for motor / forgasser / båt / helse etc dersom man søler noen dråper bensin og får en bensindamp-eksplosjon. Så jeg tar intet ansvar for tips. Men, under min tid som hobby "treskygge-mekaniker" på US-biler, synes jeg å huske at en glasspipette med gummiblære var å finne i verktøykassa....

Uansett: Dette er egentlig enkle saker som har rimelig enkel virkemåte. Derfor er jeg rimelig sikker på at du finner feilen og får dette i orden!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...