Jump to content

Erfaringer Fjord 930

Vågen

Recommended Posts

Vi vurderer sterkt å kjøpe en 86 mod. Fjord 930 m. AQAD41 290 DP (Denne).

Såvidt jeg forstår, er dette en variant av Fjord 880, men med lukket dekkssalong og hekkaggregat. Båten virker velholdt, både innvendig, utvendig og i maskinrommet, men skal naturligvis få en VP-mekaniker til å se på båten.

Har noen erfaring med denne båttypen? Spesielle ting å se etter? Virker prisen rimelig?

Takknemlig for innspill!

Sidespørsmål: I dag får jeg opp bare noen få emner pr. side på forsiden av Åpent forum. Er noe endret eller har jeg kommet borti en knapp??

Synes båten ser bra ut på bildene. Bra plass og sikkert en grei båt. For min egen del ville jeg ikke kjøpt gammel båt og motor med drev, men det er delte meninger om det.

Jeg kjenner ikke så godt akkurat denne båttypen, men det går vel ikke så veldig mange av dem såvidt jeg vet. Man kan jo kanskje spørre seg hvorfor.

Hvis du bor i nærheten så ta en kikk og en prøvetur da vel.

Hvis du skal ha en lukket båt i den prisklassen så er det jo flere og velge i. Jeg nevner: Viksund, NB og Sandvik m.fl.

HER er f.eks en Sandvik til salgs. Den ligger i samme havn som min båt, og jeg vet at eieren er en petimeter som tar meget godt vare på båten.

Jeg er rimelig sikker på at det er samme båten som senere ble hetende Polar 310. Det ligger ihvertfall en sånn i hjemmehavna mi, og den er igjen veldig lik min 880 fra fenderlisten og ned. Tror det er sånn bortimot samme undervannskrog på disse båtene. Pratet med en kar som kalte det for "semi-planende" skrog. Hva nå det egentlig betyr...

Dette skroget tåler iallefall mye sjø før det blir skikkelig stamping ut av det. Har erfart med min etterhvert at det skal ganske mye sjø til før jeg behøver å slakke av på gassen. Men en del sprut over dekk blir det.

Virker som om Fjord-båtene er skikkelig skrudd sammen. Det er ikke mye knirk eller skramling fra innredningen i min båt ihvertfall. Alt virker solid og gjennomtenkt i konstruksjonen. Treverket holder seg bra også. Bare jeg fikk pusset ned og lakket det opp igjen, ble det nesten som nytt. Selv om båten er snart 20 år.

Det jeg ikke skjønner helt fra annonsen, er alderen på motoren. Mulig jeg tar feil, men kom ikke 41-motoren i 88 da? Og dette skal være en 86-modell, selv om det helt klart ser ut til å være en 41- motor som sitter der.. Finner ihvertfall ikke noen eldre enn 88-modell på Volvo sine sider.

Lurer også litt på hvorfor motoren har vært overhalt allerede på 1200 timer. Min 41A-motor har snart gått 2000 timer, og virker fortsatt helt ok.

Drevet har jeg ingen formening om, annet enn at jeg personlig ville vært litt skeptisk til det. Hvis ikke eier har dokumentert service osv. Da kan det godt hende at det er helt ok, men jeg har en liten aversjon mot drev, så ikke legg så mye vekt på min mening på akkurat det punktet ihvertfall. :lol:

Takker for gode tilbakemeldinger!

Sandviken kjenner jeg rimelig godt. Flott båt med god plass, men ikke særlig sjøbåt. Flatbunnet halvplaner som er lite medgjørlig i medsjø.

Det er definitivt en 41A-motor som står i, hvordan det har gått til vet jeg ikke, men mener bestemt at jeg har sett andre fra denne tiden. Overhalingen har jeg fått en god forklaring på (en dyse som hadde konket og spylte konstant - vasket ut oljen). Kvittering fra merkeverksted på overhalingen finnes også.

Har vært på prøvetur i dag og avtalt gjennomgang med mekaniker lørdag (tidl. VP verksmester som driver for seg selv, mest med overhaling av drev...). Båten er flott og godt vedlikeholdt. Er såpass interessert at jeg håper at mekanikeren ikke finner noe vesentlig...

Redigert av Vågen (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...