Jump to content

Snekkevalg, kom med erfaringer.


tom-ass

Recommended Posts

Sitter å "sikler" på finn.no. Det er snakk om ny snekke her i gården. Prisklasse 100.000 - 150.000. og rundt 24 fot. ikke aktercabin. Den må heller ikke gå noe særlig dypere enn 90 cm. Båten vi ønsker oss trenger bare cabin for å sove i, og toalett da. Når vi ikke sover, ønsker vi å være uten tak. :cheers:

 

Men det er så mange merker og typer.

 

Hva mener båtfolket om disse utvalgte snekkene:

NB: Tenker på type båt. Ikke tenk på innredninger og tilstand på disse båtene.

 

Nidelv 24 (eksempel)

 

Marster 680 (eksempel)

 

Joda Tour 24 (eksempel)

 

Marex sun-cab 24 (eksempel)

 

Diana 700 (eksempel)

 

Hanto 24 (eksempel)

 

Fevik 23 (eksempel)

 

Har sett i erfaringsdatabasen, men der skriver de aller fleste godt om sine båter, og lite negativt.

 

Jeg har vært å sett på en JodaTour 24, men synes det var liten uteplass, og voldsomt stor cabin. Vi ønsker motsatt.

 

Kan dere som kjenner noen av disse båtene dele deres erfaringer.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Siden dere prioriterer uteplassen må dere vel se etter et behagelig sted å plassere baken på !

 

Nidelv sin ser fin og behagelig ut med ryggstøtte

Posted Image

 

 

Joda sin ser IKKE mye behagelig ut...

Posted Image

 

 

Hadde heller ikke duppa av i Hanto sin :lol:

Posted Image

 

 

Videre er det veldig behaglig med vask ute samt kokemuligheter...

 

Løp og kjøp :flag:

 

Er så mye snekker til salgs så det må utvilsomt være kjøpers marked !

 

Lykke til !

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke de andre typene, så jeg kan bare svare for Nidelv 24.

 

Nidelv24 kom med hestesko sofa bak Ca 1978, og det er den varianten jeg har. Synes uteplassen er kjempe kjekk, føles romsligere en langt større båter med AC. (Varianten før 1978 kjenner jeg ikke)

 

Skal jeg si noe negativt, må det være at Dassen er trang, og at den spruter litt i motsjø, men alt i alt er jeg kjempefornøyd med Nidelven min ihvertfall.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært å sett på en JodaTour 24, men synes det var liten uteplass, og voldsomt stor cabin. Vi ønsker motsatt.

skulle du ändå gå för en Joda 24...se til o få den starkare motorn runt 36hk

 

jag hade MD11C (24hk) i min monterade trimflaps...men det hjälpte ikke stort runt 7-8 knop ändå....men det var en fin båt, som tålde mycket sjö...gick til Danmark med den :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ville gått for en Nidelv 24. Helt ok båt. Dessuten er det den snekketypen som det er produsert suverent flest eksemplarer av. Såvidt jeg erindrer å ha lest en eller annen plass var det for noen år tilbake produsert over 3000 stk. Det skulle borge for at det til en hver tid bør ligge en eller flere til salgs. Kjener flere som har eller hatt Nidelv 24. De aller fleste har vært fornøyde. Når de har solgt har som regel årsaken vært at de ønsker å gå opp i størrelse. Vær litt obs på 70 talls modeller med saltvannskjølte motorer.

Link to post
Share on other sites

Som kjøper har du alle muligheter.

 

Dersom du finner et interessant objekt er det ingen norske lover som hindrer deg fra å gi et bud som ligger langt under forlangende. Dersom forlangende eksempelvis er 200' er det ingen forhold som hindrer deg fra å by 100'. Det vil alltid være forholdet mellom tilbud og etterspørsel som bestemmer prisnivået. I det prisnivå du skisserer er det flere forhold en selger må ta i betraktning. I forhold til prisen på båten er opplag, rengjøring, vedlikehold, vårpuss o.a. store prosentvise utlegg i forhold til et huritg salg som er fordelaktig for kjøper. 50' er mye penger, men i forhold til et bruksår er mange utgifter av slik størrelse av prutting av prisnivå kan bli fordelaktig for begge parter.

 

Det lønner seg som regel alltid å ha "is i magen" som kjøper.

 

Det er nå mange fantastisk flotte båter til salgs i det prisnivået du antyder.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er uteplass du er på jakt etter, så glem Sollux 24 AC med en gang. Selv om Javi og sol var fornøyde med den, så ignorer det. Det er knapt plass for to voksne mennesker å spise frokost engang. Uten AC er dette derimot en fin båt. Ellers er Nidelven fin den, men mange av de har VP MD17C, og det er etter mitt skjønn en drittmotor. En topp til hver sylinder er jo å be om trøbbel. Var ombord i en Hanto 24 med annen løsning en den Chriz har lagt ut bilde av. Der var løsningen omtrent som i Nidelven ute. Fram 25 gir enda litt mer plass, og ligger i samme prisklasse som båtene du har sett på.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Fordi det øker sjansen for feil med toppen med 3, kontra å ha en topp. Jeg er muligens litt farget i min oppfatning her, men to av min båtvenner har tidligere hatt slik motor, og begge opplevde at det gikk en topp i året tre år på rad (forskjellig topp hvert år). Slikt blir det mye penger og lite båtliv av. Jeg bør vel også legge til at jeg kjenner folk som ikke har hatt noe trøbbel med disse motorene, men allikvel mener jeg en topp til hver sylinder er å øke sjansen for feil.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

hade aldrig några feil på mine 2 topper på MD11.......

 

vid en ev varmgang av motorn, tror jag det er mindre risk att topplokket 'slår' sig o blir otett,

har du flere sylindrer under samme tak, så finns risken att du måste iveg o 'plane'/slipe toppen

för att den skall bli jämn igen.........nu er jag ingen motorspesialist....men tror mig se en klar

fördel med flere topper o bare 4 bult som håller dem på plass.......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

For all del Gunga - dette er synsing fra min side og det er sikkert en grunn til at VP i sin tid gikk for denne løsningen, men basert på erfaringer i mitt miljø kan nok ikke denne grunnen oppveie svakhetene en slik løsning medfører.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Ang valg av båt...

Jeg har en Skilsø 23 , som jeg liker godt . Bruker den til fiske og turer går godt i sjøen .

Dersom jeg hadde skulle kjøpe båt som du nå ønsker så hadde jeg vurdert en Nidelelv , dette er en båt jeg tror du får pengene igjen for dersom du skal selge...

Så hadde jeg sett på motoren nyeste motor og størst motor,,, treverket innvendig kan du fikse seinere og skifte en pute eller to går og fint ann.

Men som alternertiv 2 vælg en Skilsø , beveger seg i Sjøen og er en god sjøbåt.

Har reist fra Tur / retur med Skilsø 23 fra Bergen til Lillesand.

 

Lykke til !

Link to post
Share on other sites

Hvis det er uteplass du er på jakt etter, så glem Sollux 24 AC med en gang. Selv om Javi og sol var fornøyde med den, så ignorer det. Det er knapt plass for to voksne mennesker å spise frokost engang. Uten AC er dette derimot en fin båt. Ellers er Nidelven fin den, men mange av de har VP MD17C, og det er etter mitt skjønn en drittmotor. En topp til hver sylinder er jo å be om trøbbel. Var ombord i en Hanto 24 med annen løsning en den Chriz har lagt ut bilde av. Der var løsningen omtrent som i Nidelven ute. Fram 25 gir enda litt mer plass, og ligger i samme prisklasse som båtene du har sett på.

Vi har kanskje alle våre favoritter når det gjelder båt. F eks den hver enkelt av oss har for tida. Derfor vi har akkurat den, kanskje.

 

Når så er sagt ekskluderer ikke det å være litt objektiv. Vi kjøpte Sollux 24 AC nettopp pga aktercabinen. Enig i at med AC er det ikke veldig mye plass i cockpit. Men å påstå at knapt plass til to voksne er å smøre på. Vi har ved flere anledninger vært 2 voksne og 2 barn ved frokosten og det går greit. Tyngste bordsitter veide ca 115 kg og letteste ca 35 kilo. Med ditto lengde og annet omfang.

 

Men, det er ikke AC varianten som er interesant. Det er varianten uten AC. Flere på finn.no akkurat nå.

 

Pussig nok sto vårt valg da vi endte med Solluxen mellom Fram 25, Nidelv 24 og Sollux AC. Vår "opplevelse" var (når det gejelder plassen):

 

Nidelv - stor forcabin, men mye "camping" med oppslagskøyene. Lav. Rundsitteren ble vurdert til å være overdrevet - det blir mye krabbing over hverandre for å komme ut og inn.

Fram - romslig forcabin. Høyere. Lang cockpit, men er smalere akterover enn de to andre og derfor ikke noe mer plass enn f eks Nidelven. Litt "gammaldags" løsning i cockpit.

Solluxen (med AC) - er jo egentlig ikke tema.

 

Forutsatt at jeg skulle ha en ca 24 foter uten aktercabin ville jeg valgt Nideleven med rundsitter og helst noe annet enn 25 hk grønn motor. Grei nok som båt og ikke minst - som å ha penger i banken. Nidelvene er det så mye omsetning av at de må regnes som likvide midler. Forutsatt Ok stand osv.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Har hatt Marex 24 Suncab, og om du har små barn så vil du fort lære å sette pris på vindusluken fra cabinen, av dine eksempler så er det vel kun Fevik og Marex som har dette. Marexen hadde ellers en romslig cocpit som gir mye uterom med kalesjen nede. Den er ellers etter mitt syn noe underpriset i forhold til de mest populære som Nidelv og Sollux. Ulemper med Marexen er at den girer fælt i medsjø, har kun en stol i fartsretningen, har litt simpel respatexinnredning som er vanskelig å få fin igjen om den er blit falmet/slitt.

Lykke til uansett valg- Det er mye spennende å finne på markedet nå :flag:

Link to post
Share on other sites

Snekker går utrolig billig for tiden. Sjekk opp en Scand 25, gi inn bud rundt

130 000 og båten er sikkert din!!! Ser det er utrolig mange som ligger rundt

200 000, men det er drømepriser for båter rundt 80 tallet!!

 

Scand er iallefall en romslig båt med alle fasiliteter!

 

 

Intruder

Link to post
Share on other sites

Sitter å "sikler" på finn.no. Det er snakk om ny snekke her i gården. Prisklasse 100.000 - 150.000. og rundt 24 fot. ikke aktercabin. Den må heller ikke gå noe særlig dypere enn 90 cm. Båten vi ønsker oss trenger bare cabin for å sove i, og toalett da. Når vi ikke sover, ønsker vi å være uten tak. :cheers:

 

Men det er så mange merker og typer.

 

Hva mener båtfolket om disse utvalgte snekkene:

NB: Tenker på type båt. Ikke tenk på innredninger og tilstand på disse båtene.

 

Nidelv 24 (eksempel)

 

 

Kan dere som kjenner noen av disse båtene dele deres erfaringer.

 

Hei.

 

Jeg ville valgt Nidelv 24. Det er en meget populær og kurant båt som har en fin planløsning med sosial og romslig uteplass (snakker da om versjoner med U-sofa bak) og helt ok kabin. Sjøegenskapene er trygge og gode, men det spruter litt over dekk ved sjø forfra/fra siden, og som alle snekker ruller den litt. Samtidig er det en båt som det generelt er lett å selge, ikke minst hvis båten ser pen ut, motor/utstyr er i god stand og prisen er "riktig".

 

Prisen på eksemplet du viser til, synes jeg er for høy. Hvis den ikke allerede er solg, burde det være rom for pruting her. Jeg hadde tidligere en 84-modell med VP 2003 (ferskvannskjølt, og med 28 HK på propellen). Den kjøpte jeg for 135.000,- høsten 1999 (og solgte den for noe mer våren 2001, for da trengte vi mer plass). Jeg er klar over at prisene har steget de siste årene, men 140.000 for en 79-modell med VP MD 11C høres drøyt ut. Lykke til med valget!

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

En topp til hver sylinder er jo å be om trøbbel.

En meget interessant uttalelse, alle store motorer har vel faktisk en topp pr. sylinder..

Foreksempel Volvo sin TMD 120A, 6 sylindret motor med volum på 12 liter.. 350hk omtrent var vel det meste de tok ut av den, med turbo.

Det er en motor som anses som umulig å bruke opp.

Båtene min far en gang i tiden jobbet med hadde også separate topplokk, da motorer med volum på 10 liter og oppover, gjerne pr. sylinder.

 

Fordi det øker sjansen for feil med toppen med 3, kontra å ha en topp. Jeg er muligens litt farget i min oppfatning her, men to av min båtvenner har tidligere hatt slik motor, og begge opplevde at det gikk en topp i året tre år på rad (forskjellig topp hvert år). Slikt blir det mye penger og lite båtliv av. Jeg bør vel også legge til at jeg kjenner folk som ikke har hatt noe trøbbel med disse motorene, men allikvel mener jeg en topp til hver sylinder er å øke sjansen for feil.

Du er nok ikke bare litt farget i din oppfatning, separate topplokk er på ingen måte en dårlig løsning.

Det vil derimot kunne redusere utgifter betraktelig ved havari.

 

Forøvrig, jeg registrerer at alle har glemt den for tiden mest populære snekka på markedet!

 

Bavaria!

 

Eneste ulempen med den er at den ruver veldig høyt i forhold til andre snekker..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...