Jump to content

Importere seilbåt

bukt

Recommended Posts

Flørtet litt med tanken nå på å importere seilbåt selv, faren til samboer er fra nederland og har importert tidligere derifra men er usikker på hva slags merker som er tilgjengelig der som en bør importere .

har noen link til nettsted i nederland , england eller nærmere hvor pris er billigere enn i norge på seilere .Kunne sikkert fått større seiler for samme pris :rolleyes:

Sett litt på hunter båter fra statene , liker planløsningen deres men er usikker på hvor lett det er å få fraktet de hit, har en kompis som har importert div powerboats men de fraktes i kontainere og er lettere å transportere til sendestasjon.

noen med erfaring på import fra eks statene? florida er mest aktuelt for min del da vi har en kontaktperson der.

øyvind

I utgangspunktet er det lite å spare på dette med mindre en kjøper en båt som ikke er momset inn der den befinner seg. 25% MVA + HK avgift + MVA på frakt gjør det ikke spesiellt attraktivt. Har selv importert seilbåt fra Sverige og kjøpte båten uten EU mva. Seilmagasinet eller seilas hadde en reportasje om dette for en stund siden hvor konklusjonen var klar.

Boatshop24 har en del båter i Nederland og andre steder. Jeg har fulgt dette markedet i over ett år med tanke på import av seilbåt. Helt klart så kan en spare noen kroner, men da primært på charterbåter som ikke er momset inn i EU. På slike båter kan man saktenbs spare litt... men om det er vert bryet er en annen sak.. Jeg fikk tilbud på en del Bavaria seilbåter, også en nesten ny sak til 100.000 Euro, smurte man på 25% moms så ble det 125.000 Euro, en skvett hk avgift pluss fraktkostnader inkl reise ned for å hente denne selv osv... så var jeg på samme pris og vel sp det som tilsvarende kostet her i kongeriket...

Njaa Yacht utenfor Stavanger har spesialisert på dette, og kjøper opp charter båter i Nederland og selger de her i Norge..

Kikker en på båter som er momset inn i EU er det helt marginalt å spare, om det i det hele tatt er noe å spare...

Jeg endte opp med å kjøpte min seilbåt i Norge for en fin pris som jeg ikke klarte å finne utaskjærs

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvis kjøp fra Nederland blir det seiling hjem så frakten blir ikke så mye, frakt fra statene er rundt 8000 for en powerboat så blir nok litt mere for en seiler men er mye båter i statene http://www.sailboattraderonline.com/ men vet ikke helt hvordan den skulle fraktes greiest og billigst.

Burde være en del å spare hvis en fikk til en grei frakt hjem, ce er heller ikke det største problemet med ekstra kost.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...