Jump to content

Utvide fra en til to batteribanker

hermansen

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en båt med en batteribank. Det er koblet 2 batterier i parallell slik at jeg har 2x115 Ah (med dagens batterier).

jeg tenkte å sette inn et ekstra batteri og lage en ny batteribank i tillegg.

Hadde tenkt å gjøre det på følgende måte.

A) Jeg kobler jord (minus) sammen på alle 3 batteriene.

B) Mellom plus på bank 1 (gammel) og bank 2 (ny) kobler jeg et rele av typen fra BEP-Marine

C) Flytter pluss ledning fra startmotor (på en KAD300) slik at denne er koblet på pluss på bank 2 (ny)

D) Kobler samtidig inn en ny hovedstrømbryter mellom pluss på startmotor og pluss på bank 2.

Slik jeg ser det skulle nå bank 2 bare benyttes til å starte motor, samtidig som ladning og annet vil fungere som før. Bank 2 vil også automatisk bli koblet ut når motor stoppes.

Bør jeg inn med en laderegulator med 2 utganger og evt skillediode i tillegg ? Det er standard (Volvo sin egen) montert og i bruk på den banken som er det i dag.

Bør jeg ha samme type batterier på bank 1 og bank 2 ?

Er jeg helt på jordet eller ?

Jeg har sett opplegget i en annet type båt som ble levert standard med 3 batterier. Her var alle koblet i parallell til vanlig bruk. Når båten skulle stå parkert over lengre tid (typisk uthavn), ble et batteri koblet ut (dvs pluss pol koblet fra). På denne måten hadde båten alltid et batteri som kunne benyttes til start. Er dette også en ok måte å gjøre det på ? (dette var en fabrikkny båt av kjent merke).

Formålet er at jeg ønsker alltid å ha et batteri med nok strøm for start dersom de andre går tomme når jeg ligger i uthavn.

Høres ut som et helt greit opplegg. Har samme opplegget selv, 3stk 115Ah batterier fordelt på ett på start og to på forbruk. Forbundet via BEP rele, og med separat hovedstrømbryter på hver bank. Kan riktignok ikke koples sammen, men det løses med startkabler om det skulle være behov for det.

Jeg hadde tidligere skillediode, men oppnådde ikke mer enn 13,6 volt ladespenning og fikk derfor aldri fulladet batteriene. Skiftet til BEP, og det hele ble så meget bedre. Lader nå på rundt 14,3. En helt annen verden.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Enig med index, dette er ett helt ok opplegg. Eneste mulig ulempe ar at all ladestrøm må kjøres gjennom releet, men til gjengjeld blir oppkoblingen enklest mulig.

Antar at regulatoren din har den berømte gule ledningen som gjør at den kan føle spenningen på batteriet. Og at den virkelig er tilkoblet der, ikke bare lasket til B+ på dynamoen.

Isåfall er det antagelig ingen grunn til å investere i noen ny regulator.

Skilledioder trenger du ikke når du bruker BEP rele.

Det nye batteriet bør være av "starttypen", altså ett som er laget for å levere høy startstrøm.

Du får nok mange råd her på BP.

Jeg vil anbefale at du på startsiden setter inn ett batteri av typen Optima Exide Maxxima 900 DC. Dette er et startbatteri som - etter mine opplysninger - synes å være et pålitelig startbatteri som kan starte motorer på i alle fall 340 HK. Det tåler mange dyputladninger, og er etter min erfaring greit å holde vedlike.

Hvorvidt du starter med å lade opp forbrukssiden eller startbatteriet (atskilt med skillerele) har jeg ikke sett noen god dokumentasjon på, dvs det synes som om det er likegyldig hvem som lades opp først. Med god dynamo (evt. med laderegulator) vil ladestrømen hurtig bli så sterk at begge bankene lades opp samtidig. Jeg har ikke fått noen god dokumentasjon hittil om hvem som må "lades opp først".

Ingar her på BP har i mange tråder argumentert for at målinger fra virkeligheten ikke taler mot å blande batterier med forskjellige egenskaper på forbrukssiden. Det grunnleggende er at batteriene følges opp med godt vedlikehold samt at man forsøker å unngå å ta ut mer enn 50 % av kapasiteten.

Tilfeldig kontroll og opplading av batterier i vår båthavn ved vårutsetting av båter kan tyde på at enkelte skifter ut batterier som synes å være fullt brukbare, men som kanskje savner gode oppladingsrutiner.

...untatt hvis man ønsker

+ perfekt tilpasset ladning til type batteri

+ batteritemperatur som faktor til ladningsstyring

+ riktig kompensasjonsladning

+ opp til 25 % høyere utnyttelse av kapasiteten

+ 4 - 20 ganger kortere ladetid = kortere maskinløpetid

+ ingen sulfatering pga. lav ladning = lengre levetid for batteriene

= 100 %- ladning av batteriene, selv med en batteribenk som er større enn bare startbatteriet.

+ dynamo-overspenningsbeskyttelse

+ batteri-overspenningsbeskyttelse

+ batteri-overtemperaturbeskyttelse

+ overvåkning av dynamo-temperatur

+ overvåkning av negativt spenningstap = dobbelt kontroll av ladekretsen

+ varsel ved enhver feil.

Det er allerede minst 13,5 skikkelig gode grunn, pluss noen flere mer, som i alle fall taler for en ny regulator :rolleyes:

Men ellers er jeg enig :smiley:

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Enig med index, dette er ett helt ok opplegg. Eneste mulig ulempe ar at all ladestrøm må kjøres gjennom releet, men til gjengjeld blir oppkoblingen enklest mulig.

Antar at regulatoren din har den berømte gule ledningen som gjør at den kan føle spenningen på batteriet. Og at den virkelig er tilkoblet der, ikke bare lasket til B+ på dynamoen.

Skal sjekke "den berømte gule ledningen". Så ikke noe når jeg var nede så jeg ser ikke bort fra at den er koblet rett til B+ på dynamoen. Dersom den er det, hvordan skal jeg i så fall koble regulatoren ?

Har bare lest i andre tråder her på BP at motorer har vært koblet slik da de som har installert motoren ikke har skjønt poenget med denne kabelen...

Den skal kobles til den batteribanken som dynamoen er koblet til, i ditt tilfelle vil det si startbatteriets plusspol.

Får lete litt til da og satse på at Volvo vet hva de har gjort.... Det kan være den er koblet på batterienes pluttpol men på et litt annet sted.

Hei.

Du skriver: ” C) Flytter pluss ledning fra startmotor (på en KAD300) slik at denne er koblet på pluss på bank 2 (ny)”

Husk å ”ta med deg” pluss til tenningsnøkkel /styring av starter etc. Dersom pluss til dette hentes fra forbrukssiden og forbruk går tomt får du ikke start uansett hvor fullt startbatteriet er. Mener også å ha lest noe her på BP om at en på nyere motorer kan ødelegge en elektronikkboks (ECD?) i forbindelse med dette ...?

Vil du ha full fleksibilitet så er det et tips å legge inn en batterivelger (1-BOTH-2-OFF) som gir deg mulighet til å starte fra enten: start eller: (forbruk+start) eller: forbruk.

Aero.

• 2 måneder senere...

Jeg låner denne tråden litt!

Jeg har tenkt til å sette inn 2 nye batterier foran i båten. Disse skal brukes først og fremst til TV og en 220 V konverter.

Kan jeg da bruke en slik "dynamo-batteri" lader fra Sterling som vist på min "amatørmessige tegning"?

Kan jeg koble to pluss ledninger til B+ på dynamo? dvs en til eksisterene batteri bank, og en til ny "dynamo-batteri lader"?

"Dynamo-batteri lader"

Den akterste batteribanken står der i dag!

tegning.JPG

Hei Nøtterøy.

Ja, disse nye lader gi mange fantastiske muligheter.

Du kunne faktisk bruke en AB-lader (dynamo til batteri) som er tenkt for å styre ladning av

hver en start- og servicebatteri /-benk fra dynamo.

Men utgående i fra ellers bra ladning av batteriene som du har i dag

anbefales det mer en Batteri-ti-Batteri-lader (typebetegnelse BBC) i så fall.

Også disse ladere lader med IUoUo-4-trinns, kan innstilles på alle type batterier (bly/syre AGM Gel AGM-USA)

og tilpasser ladningsspenningen på både riktig og batterispesifisk nivå.

Det finnes også modell som lader fra 12V benk til 24V-benk, eller også omvent, eller 12V til 12V, eller 24V til 24V.

Alt er mulig og i tillegg kan disse ladere også erstatte skilledioder eller laderelè.

Batteriene som du vil plassere nå er jo opprinnelig tilleggsbatterier.

BBC-ladere slår seg på automatisk så snart de registrerer en batterispenning av f.eks. 13,6 Volt (12V system) og

slår automatisk av så snart spenningen minker.

Denne spenningen signaliserer at det finnes ladning fra f.eks. dynamo, eller en landstrømlader m.m. allerede,

men laderen venter for stabilt spenning fra spenningskilden.

I så fall (etter skjemaet ditt) får først startbatteriet, deretter benk nr.1 og deretter den nye benk ladning.

Installasjonen er også ganske lett og kan gjøres selv.

Man legger bare pluss og minus til de nye batterier (hvor som helst i båten) og plasserer BBC laderen inni mellom.

Nå monteres bare en tynn ledning fra laderen til felles-minus, innstilling til riktig type batteri

og ferdig er perfekt ladning av tillegsbatteriene. :smiley:

Jørg

PS: jeg tillater med henvisning til MARKEDET av båtplassen.no (leverandør annonser),

der det finnes en 2-tinns-tilbud bare for medlemmer av båtplassen til uke 46 (nå) og 47.

Dette tilbud gjelder for alle produkter fra Sterling.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Men i dag går lade-ledning fra dynamo, til startmotor (tror jeg) og videre derfra til eksisterene batteri bank. Lading er grei, sikkert ikke 14.4 men lader OK.

Hvordan skal jeg da koble denne BBC laderen? Om jeg kobler den mellom eksisterene batteri bank og dynamo, må den jo ha en ekstra utgang, slik at jeg kan få koblet den videre til den nye batteribanken?

Holder det med 2,5 kvadrat ledning fra laderen til batteriene?

Et annet alternativ er jo kanskje bare å koble seg inn på dynamoen med en ledning fra ny batteribank, eller vil dette bli for mye for dynamoen? Jeg er ikke sikker på hvor stor dynamoen er, men der er nok en original dynamo til TAMD 41.

Redigert av Nøtterøy (see edit history)
Men i dag går lade-ledning fra dynamo, til startmotor (tror jeg) og videre derfra til eksisterene batteri bank. Lading er grei, sikkert ikke 14.4 men lader OK.

Hvordan skal jeg da koble denne BBC laderen? Om jeg kobler den mellom eksisterene batteri bank og dynamo, må den jo ha en ekstra utgang, slik at jeg kan få koblet den videre til den nye batteribanken?

Holder det med 2,5 kvadrat ledning fra laderen til batteriene?

Dette må vi tar i biter.

Men tenk nå først ikke om penge og salg, tenk først teknikk slik at du forstår.

Deretter kan du tenke om lommeboka eller finansdepartementet tillater det.

Først og fremst: en 2,5mm²-ledning holder aldri for å lade batterier, verken med en bra lader

(hvis vi ikke snakker om en "leketøyladere" som leverer "3"Ampere),

eller "bare" dynamo som også vanligvis kan levere noe mellom 40A og 80A

F.eks. lader en 12V-12V-BBC-lader med opp til 50Ampere.

For utvalg av riktig dimensjon av kablene må altså brukes det samme beregning (ang. kabellengden/strøm/spenning)

som du ville ha brukt hvis du tilkobler en dynamo.

2.) hvis du har bly/syre eller Gel batterier, men ladningen oppnær ikke 14,4 Volt, så er det noe ladning,

men ikke grei/o.k.-ladning og heller ikke grei for batteriene dine.

Dette er ikke noe problem for verken BBC- eller AB-lader (fordi disse justerer utgangsspenningen til servicebenkene),

men du skulle skjekke og korrigere dette uansett.

Så har du egentlig to problem som skal løses.

3.) med det må du bestemme hva som er hovedoppgaven.

Rekkefølgen er altid det samme: først må hovedstrømkilden stemme, deretter kan man bygge vidre.

a) Finnes det bra ladning uansett også til nåværende batteriene, så anbefales det både å trekke (riktig dimensjonert) kabler fra gamle til

nytt servicebenk nr. 2 og montering av en BBC-lader.

b) finnes det for svak ladning likevel, så bør først gjøres noe med standardladningen.

Enten monterer man en annen dynamo, eller (hvis næværende er egentlig kraftig nok) en annen eller høyeffektregulator (f.eks. Sterling PDAR),

eller en AB-lader først.

Alt annet ville bare forverre ladningen av hovedbatteriene (både start og service nr. 1),

fordi det mangler både effekt og kappasitet i så fall.

Og i så fall får du heller ikke noe brukelig effekt til en ny batteribenk heller.

Jørg

• 4 måneder senere...

Låner denne tråden litt.

Har et startbatteri og et forbruksbatteri. Har også en batterivelger der jeg velger mellom 1, 2 eller 1+2.

Det er kurrant å velge å starte på startbatteriet og å skifte til 1+2 etter at motoren er startet.

Men det jeg ser er at det er tungvint og lett og glemme å vende tilbake til startbatteriet dersom jeg har gjort et lite stopp. Derfor skjer det at motoren blir startet med innstillingen 1+2.

Spørsmålet mitt blir da om dette er ødeleggende for forbruksbatteriet?????

Motoren er en 90 hk e-tec.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...