Jump to content

Vannjet kontra drev  

Guest abbate

Recommended Posts

:headbang:

Hei,

for mange årsiden hadde jeg en hurtiggående DC (21 fot)  med vannjet.

Det jeg kan huske er at det var minimalt med vedlikehold og problemer med vannjeten.

Det som forundrer meg er at det på brukt/nytt marked ikke finnes båter med vannjet på lystbåter.  Noen som har erfaring med bruk av vannjet på lystbår DC/CC på ca 30 fot?

Eller som kjenner til forhandlere vannjet.

Abbate.

Hei !

Det er riktig som du påpeker at det er minimalt med vedlikehold på vannjet.

Vannjet har sine fordeler og ulemper:

Den store fordelen er manøvrering, rask stopp og langt mindre fare for større

ødeleggelser ved grunnstøting.

Den største ulempen er effekttap: En propell overfører langt mer kraft til vannet (skyvkraft)enn det vannjet gjør. Tenk deg at du putter en vannslange ned i vannet.

Noen forhandlere av vannjet finner du her:

http://maritimstart.com/botutstyr.shtml

(Klikk på "Edit" og "Find (on this page)" og søk på ordet "vannjet").

Med vennlig hilsen

Per Morten Schou

Jeg har også tenkt tanken at vannjet må være svært så ideelt mht. vedlikehold og fare for skader. Etter det jeg har lest opp gjennom tidene har jeg konkludert med at der kun er enkelte båter, helst med marsjfart over 25 knop, som klarer å utnytte vannjetens egenskaper fullt ut (i alle fall økonomisk). Jeg tror problemet er at impellerdiameterens små dimensjoner i forhold til standard propell er årsaken og at det gir mindre "skyvekraft" men større "skyvehastighet". Vannjetens store vannhastighet er derfor egnet på lettdrevne båter i høy hastighet.

Et annet alternativ som kan virke interressant er elektrisk drift, f.eks. systemet som finnes på Fast Electric Yacht Systems www.feys.org. Vet ikke om dette firma er helt oppegående da websidene er sist oppdatert i 2001....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Av forhandlere har du Progress som selger Hamilton Jet. De er vel den største aktøren på dette markedet i Norge. Videre har du Sea-Tek som selger UltraJet. Volvo har blitt veldig stille med markedsføringen av KaMeWa sine meget bra systemer.

Schottel har også en artig vri med en vertikal vannjet brukt som omni-thruster.

Det finnes to "skoler" angående vannjet. Liten vannstrøm/høyt trykk som i de nevnte ovenfor, og høy vannstrøm/lavt trykk som TraktorJet. Denne leverer en ganske respektabel statisk skyvekraft, men er ineffektiv i høye hastigheter.

Nå har jeg liten erfaring med vannjet i lystbåt, men jeg har ganske mange hundre timer i hurtiggående MOB-båt med vannjet.

Jeg forundres også litt over at vannjet ikke er mer brukt i mindre lystbåter. Enestående manøvrerbarhet og en stoppekraft uten sidestykke. Jeg er også noe forundret over at de som har levert med vannjet her til lands, har satt inn en-spaks kontroll. Da fjerner man jo halvparten av fordelene med vannjet, nemlig og kunne stå stille og snurre båten rundt, samt den totale kontrollen ved lave hastigheter med godt turtall på impelleren og manøvrering med thrust-reverser.

Som du sier er vannjet'en så godt som vedlikeholdsfri. I en liten båt uten gear, er det lite som kan gå galt. Man trenger ikke engang vannpumpe på motoren. Det er bare å legge en slange fra jet'en til motoren.

Sevfølgelig er det ulemper. Skyvekraften ved lave hastigheter er liten. Enden på slangen skal opp av vannbøtta før det skyver, altså båten skal i plan. Videre vil man heller ikke få samme utnyttelse av motorkraften som med propell. Ved en viss hastighet vil jet'en trekke luft. Dessuten er det vanskelig å matche turtall/stigning. Vannjet'en er nesten omvendt av propelldrift. Ved riktig match kommer den store fartsøkningen på de siste par hundre omdreiningene. Dette gjelder særlig ett-trinns jetene, mens KaMeWa sin to-trinns har noe flatere kurve. Dette må passe dønn slik at maksimalt trykk i pumpa treffer motorens maksturtall.

En annen ting er at mens det er ganske behagelig å kunne kjøre rett opp på sandstranda, er dette bortimott det verste man kan gjøre med en jet. De liker ikke sand, for da slites impelleren slik at klaringen mellom impeller og hus blir større, og trykket minsker.

Ble vist mye dette her.

Store Norske Kullseilingskompani.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...