Nøtterøy Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 (redigert) På Norsafe`s MOB-båter har jeg kun sett Yanmar da! Og i gamle livbåter har jeg sett SABB, men aldri STEYR! Redigert 6.Oktober.2006 av Nøtterøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 kun sett Yanmar da Det går en bråte av dem med Cummins. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 På Norsafe`s MOB-båter har jeg kun sett Yanmar da! Norsafe bruker Yanmar og Steyr i sine MOB båter. Dette går kun på driftssikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Norsafe bruker Yanmar og Steyr i sine MOB båter. Dette går kun på driftssikkerhet. Det har også noe med Solas regler å gjøre. Skal ikke uttale meg om støynivået på høyt turtall da jeg ikke har noe særlig å sammenligne med. Men på tomgang er de en nytelse å lytte til (630rpm) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 (redigert) Tror nok ikke du har sett så mange saab i livbåt, men sabb derimot er nok bortimot det mest driftsikre som har vært laget. Hvis du går på: http://www.norsafe.no/rescue.htm så teller i hvertfall jeg 11 utgaver med Steyr og 9 med yanmar, så det går nok en del med Steyr også. Det har alltid vært sådd mye tvil om slike "nymotens motorer"(selv om de er 15år) og at Yanmar og Volvo skal være så mye bedre. Men nå er det de som er nye og uprøvde med sine commonrail i båt. Selv om Steyr ikke er så utbredd her i landet, så er de brukt i veldig mange militære kjøretøyer, pumpe og aggregat innstalasjoner,MOB, militær og politi båter, så de er velprøvet nok.Sikkert mange som mener mye om denne motoren, men den har store fordeler med sin monoblokk, separat mekanisk drevet /elektronisk styrt høytrykkspumpe for hver sylinder(pumpedyse 2trinns 2000bar)DVS at du kan få kjørt motoren uten hjernen i nødsfall så langt jeg har blitt fortalt(må selvfølgelig klare å få starteren og el fødepumpe i gang først). Tror ikke "common rail" dysene er så lette å manipulere. Steyr kan foresten gå på rapsolje også(kan sikkert flere). Mye spennende brosjyrer og manualer på: http://www.steyr-motors.com/technical/technical.htm http://www.steyr-motors.se/Arguments.htm Redigert 5.Oktober.2006 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Er ikke bare Norsafe som bruker disse motorene i Mob båtene: http://www.mare.no/cgi-bin/webadm.cgi?gid=2238&c=1159 er et annet eksempel. Sitér dette innlegget Link to post
Alvito Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Som ansatt på Norsafe AS så kan jeg gi noen oppklarende opplysninger i denne tråden vedr. Steyr og Norsafe. Norsafe produserer ca. 100 rescuebåter i året. Av disse vil jeg anta at det benyttes ca. 30-40 Steyr maskiner. Resten er fordelt på Yanmar, en og annen annen Volvo samt en god del outboard maskiner. Steyr er så vidt jeg har bragt det på bane benyttet av følgene årsaker: -Tilfredstiller regelverk (disse er bl.a. ombygd til å tåle en total opp ned opplevelse) -Enkel service, ny teknologi (common rail, elektronisk overvåkning, ved å koble maskinen til PC kan en rekke parametere overvåkes og justeres) -Lett i vekt i forhold til effekt -Noe bedre priset jfr. Yanmar -Super service/støtte fra leverandør Norsafe har brukt Steyr i en rekke MOB båter siden ca. 2001 og har gode erfaringer med disse maskinene. Vi har også en del installert av Yanmar og Steyr står ikke tilbake for Yanmar på noen måte etter vår oppfatning. Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Mye godord om Steyr her ja, ser ut til at jeg har gjort et riktig valg da jeg satte inn en Steyr 256 i fjor. Er hittil veldig fornøyd med maskinen har hittil kjørt på den 200 timer, ikke så veldig mye men allt har fungert perfekt til nå. Skal jeg sette fingeren på noe må det være at den ryker litt på tomgang når motoren er kaldt, men dette er til og leve med. Synes motoren passer veldig godt til denne båten Bayliner 2556 ca 3.500 kg gjør 30 kn på max enten det er en eller 8 personer ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Liten rettelse til Alvito. Steyr kjører ikke common rail, men pumpedyser. Har ingen høytryksledning, går rett inn fra dysa.Frøvrig ikke veldig ny, men velprøvet teknologi. Det er denne teknologien WV har kjørt på i mange år på biler, og dermed lenge ligget langt framme på diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Ikke for å terge deg Gullfisk, men jeg vil i grunn si at Steyr er en common rail maskin. Timingen av insprøytningen er elektronisk styrt, forskjellen er at hver dyse har sin egen pumpe som leverer fuel. I prinsippet har du på en Steyr en pumpe til hver dyse i stedet for en pumpe som forer alle dyser. Common rail betyr i prinsippet at start og stopp av innsprøytning idealiseres etter turtall og belasning, dette fører til mer effektiv utnyttelse av drivstoffet i hele turtallsregisteret og i forhold til belastning. Har du en mekanisk drevet brennstoffpumpe av den gamle typen vil den kun gi ideell mengde drivstoff med et turtall og en belasning. I resten av turtallsregisteret vil en diesel etter gamle prinsippet være uøkonomisk. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Jeg skal være tilbøyelig for å kalle den semi common rail....*flirer* Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Kan ikke "common rail" ganske grovt oversettes til "felles rør"? Vet at rail ikke betyr rør direkte, men her er vel railen hul, da......... Comonrail = felles rør med olje under høyt trykk fra en høytrykkspumpe, med elektronisk styrt dyse for hver sylinder? Og pumpedyse ingen felles pumpe, intet felles rør med høytrykksolje, men hver sylinder sin lille høytrykkspumpe koblet mer eller mindre rett på dysen, hvor pumpe/dyse styres elektronisk? Og at begge deler gir tilnærmet likt resultat, i alle fall i forhold til eldre teknikk, og at utviklingen av pumper og spesielt dyser i forskjellige materialer går slik fremover at oljens atomer nærmest kan styres dit en vil slik en vil når en vil i sylinderen. Det blir noe annet enn gammelsabben dette, selv om den kommer lenger enn de fleste på noen desiliter olje, ja.............. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 6.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2006 Mener Trond C har rett her. Common rail er et felles trykksatt rør hvor hver dyse bli åpnet elektronisk. Pumpedysene er mekanisk drevet av knastakse(timing) og har så vidt jeg kan se ikke en eneste ledning på seg. Steyr har i denne forbindelse et "common rack" som er en stang som går langs med pumpedysene og skyver på "control gear" for pumpedysa. Denne stangen er elektronisk styrt av en, tror det kalles frekvensmodulert magnetspole. Fordelen med Steyr i så måte ,mener jeg, er at ved å skru ut en plugg i bakkant av blokka, kan denne stangen skyves manuelt,dvs pådraget(har jeg blitt forklart), slik at du kan kjøre motoren manuelt(eks med dø hjerne).Noe jeg synes bør være obligatorisk med elektronisk styrt motor. Kjedelig å ikke kunne kjøre hjem pga død hjerne, når motor ellers er frisk. http://www.steyr-motors.com/pdf/english/en...heme/schema.pdf se side 4 PS! Bare gøy å diskutere litt. Blir ikke terget av om noen er uenig, og har jeg feil så lærer jeg noe nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.