Jump to content

Størrelse på påhenger til 32 fots treseiler?

vikers

Recommended Posts

Sitter og kikker litt rundt, men klarer ikke å finne ut av hvor store påhengsmotorer som brukes på denne type treseilere. Formen på båten er som en 8mR, kryssertype, og vil vel ha motoren festet på brakett på ene siden.

Hvor mange hester skal jeg ha, og det må være lang stamme ikke sant?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Supert...det var det jeg håpet på at det maks bør være 9,9, men at 3-4 hk faktisk holder. Jeg skal jo bare oppnå noen få knop, og kanskje mest bare for legge til/fra brygger.

Men holder lang stamme, eller må det være disse som er beregnet for seilbåter?

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

ok...så ca. 6 hk. bør være hva jeg skal kikke etter.

Får man disse med el. start og mulighet til å ta ut lading, eller er det solceller og vindmøller som gjelder på denne type seilbåt?

Du må sikkert rigge deg til med en slik fjærbelastet brakett som du hever og senker etter behov. Det er riktig at til fra brygge kan du antagelig klare deg med en liten motor, men om du skal gå litt for motor i trange farvann eller at vinden stårr rett i mot (noe den forbausende ofte gjør :confused: )

så blir det knapt med 4 hk til en såpass stor båt, dersom det ellers er mulig ville jeg sett etter en 8hk tror jeg, eller allerhelst en 9,9 som er trimmet til 15, men dette blir fort tungt..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Tohatsu 8 og 9,8 hk veier 25 kg. Har en 8 hk på en gummijolle. Men tror disse er mer beregnet

for lettdrift.

Brakettene er fjærbelastet slik att du får hjelp til å dra den opp. Når det gjelder el får du det på

9,9 og du får det på mindre, vil tro det.

Uten el, må du ha regulator for å ikke ødelegge el utstyret.

Vi sees!

OK...da er jeg enda nærmere hva jeg trenger her.

En 9,9 hester (gjerne trimmet til 15) som veier inntil 25 kilo... ser på braketter at 25 kilo er en slags grense også. Motoren bør være fra 99 eller nyere (ifølge annen tråd) med El-start, slik at jeg kan ta ut strøm på fornuftig måte.

Har jeg forstått dere riktig da? Så gjenstår det bare å finne rette motoren til rett pris.

3,5 hesters Seagull på avtagbar brakett montert på fribord (ikke akter).

Barndoms/ungdomsminner med BB11 og Seagull 2-4 hk (het faktisk det den gang) med brakett som beskrevet av Sofaseileren. Vanskelig å starte, snoren måtte legges rundt manuelt for hver gang :cryin::headbang:

Hadde for få år siden en moderne flatbunnet 22 fots seilbåt (Campus 650) som ved kjøp hadde en 5hk Honda 4-takter. Den solgte jeg raskt fordi det viste seg at når motoren ble satt i revers så ble det for mye "kraft" slik at splinten/bryterpinnen røyk! På jomfruturen skjedde dette to ganger og uten reservesplint så ble det slep hjem (null vind). Kjøpte så en 4hk Yamaha 2-takter med lang stamme og det fungerte bra.

Har nå en 27fots seilbåt som veier 2 ton plus alt av folk,fe og utstyr, med en 15hk Suzuki 4-takter montert på akterspeilet, ordentlig motorbrønn(!), og med el-start og lading - gjør topp 7 knop og marsjer lett på 5/5,5 knop, også i motvind.

Selv om båten din er lang så er den vel ganske smal og lettdrevet, men selv ville jeg valgt størst mulig motor (2-takter pga vekt) med lang stamme og mulighet for å lade batteri. Ser du sier at den er mest for å legge til/fra brygger, men da blir det jo ikke noe lading og ikke glem at det kan være mye vind/strøm også når man "bare" skal legge til/fra. Trangt er det ofte også og da gjelder det å ha litt å skyve fra med?

Kjøper du en motor og finner at den er for stor/liten så er det jo veldig enkelt å selge den og kjøpe en annen - litt prøving og feiling! Finnes noen fordeler med utenbordsmotor også! :yesnod:

Her må det gjøres noen avveininger; brakett, lading, vekt (sette på/av), stor nok til å drive frem skipet osv

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Fornuftige tanker, Mouche. :yesnod:

Båten er lang og smal, ja - så lettdrevet vil jeg anta at den er. 9,9 - 15 HK totakter med lang stamme er hva jeg har behov for. Når jeg sier mest for å legge til og fra med, så er det klart at jeg vil nok gå for motor endel - men om det da går i 3-5 eller 7 knop blir ikke så viktig.

Nei - faktisk ikke. Slik har jeg vært hele tiden. Jeg har aldri dårlig tid på vannet - jeg er aldri på vannet for å komme fra A-B, jeg er på vannet for å være på vannet. Da spiller det ikke så stor rolle hvor jeg er, eller hvor fort et går - heller ikke om jeg "kommer frem" kl. 14 - 16, eller i morgen. :).

Har hatt FM 5-8 hk., OM636 og Marna 24-32 og ingen av disse er noen gang gått på "full fart" - her er det "kosefart" som gjeler. :smiley:

En 9,9 hester (gjerne trimmet til 15) som veier inntil 25 kilo...

....tror jeg du skal lete lenge etter.

Vekt er likevel viktig, dersom du vet at motoren skal løftes stadig av og på. Tohatsus motorer på 8 og 9,8 hk kan ikke trimmes opp og er IKKE en 15 hk med sperre. En slik motor (9,9 / 15) veier nok heller nærmere 40 kg!!

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

OK, Mathilde. Hva med en ren 9,9 da? Der bør jeg vel nærme meg 25 kilo?

Tror 9,9 bør holde og lettest mulig motor er jo en stor fordel.

Problemet er at en 9,9 hk ofte er en sperret 15 hk. Altså egentlig en større (og tyngre) motor. Tohatsus 9,8 hk ER en 9,8 hk - og ferdig med det. Fordelen er vekta - kun ca 25 kg.

Sjekket opp dette i fjor. Da ønsket jeg en motor som var lett å bære (skulle løftes opp og ned på rekka), men som samtidig var stor nok til en jolle på 3 m - og som kunne dra en tube etter denne. Endte opp med en Tohatsu 9,8. Fant ingen andre motorer på denne størrelsen som var i nærheten av Tohatsus vekt. Muligens har det kommet noen på markedet nå, men jeg tviler.

Har nå brukt motoren i 2 sesonger og den fungerer helt utmerked. Lettstartet er den også. Kan anbefales.

Så vidt jeg kan se så får du en Tohatsu 9,8hk med elstart og vanlig/lang/ultralang stamme, men ville tro at det kanskje ikke er hyllevare og vanskelig å finne brukt. Vekten nærmer seg 30kg med lang stamme og for meg ville det være "grenseland pluss" når motor skal på/av også i sjøen!

Vekten nærmer seg 30kg med lang stamme og for meg ville det være "grenseland pluss" når motor skal på/av også i sjøen!

Yess, det kan jeg skrive under på. Har en 4 hk Johnson 4-takter til gummijolla. Denne veier 25 kg, og det er i høyeste grad en risikosport og løfte denne fra akterpulpiten og ned i jolla. Både av hensyn til mulig bading for motor og eier og min egen rygg.

mvh tuffff

Så hva dere sier er at kanskje jeg bør klare meg me en 6 hk. eller noe deromkring? Slik at vekten kommer under 25 kilo - med bare 67 kilo å legge bak ser jeg at det fort kan bli ufriville bad ved flytting av motor under seilas. :eek:

6 HK og 5 knop (?) holder for meg.

Hvis du går inn på hjemmesiden til Bakken Motor i Drammen; bakken-motor.no så finner du linker til Evinrude/Johnson/Mercury/Honda og Tohatsu samt prislister og specs etc.

Bare et tidsspørsmål før noen andre her på Båtplassen vil nevne at det eneste som teller (ruler), Yamaha, ikke er nevnt, men du finner nok linker til de også! :wink:

Har selv en Tohatsu 18hk og kjøpe den spesielt fordi den er 10kg lettere enn andre motorer i samme størrelse, billig og "funker fett" for meg! Hatt den i tre sesonger, overhalt den selv og ikke hatt en eneste problem så langt.

Du skriver at du har hatt FM 5-8 hk., OM636 og Marna 24-32 og at de aldri har gått på fullt. Vel, dette blir litt anderledes. I motorbåten kan du bare dra på litt til.

Denne langsmaleren her gjør sikkert både 6 og 7 knop med en 8 hk. på flatt vann, men er det det minst skvulp stopper det opp.

Jeg har 18 hk. på 32 fot og den gjør nesten 8 i stilla, men med 20 m/s imot står det helt stille.

Båtland har en Tohatsu 8 HK med lang stamme til 8 900,-

Det må da være en meget god pris? Der er det El-start og mulighet for lading (sikkert ekstrautstyr).

Den veier 26 kilo står det....

Behøver kanskje ikke gjøre dette verre enn som så?

Det er rimeligere å kjøpe nå på høsten, enn å vente til våren igjen? Eller vil jeg kanskje finne noen 2006 modeller på billigsalg til våren?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...