Jump to content

Størrelse på påhenger til 32 fots treseiler?

vikers

Recommended Posts

Du skriver at du har hatt FM 5-8 hk., OM636 og Marna 24-32 og at de aldri har gått på fullt. Vel, dette blir litt anderledes. I motorbåten kan du bare dra på litt til.

Denne langsmaleren her gjør sikkert både 6 og 7 knop med en 8 hk. på flatt vann, men er det det minst skvulp stopper det opp.

Jeg har 18 hk. på 32 fot og den gjør nesten 8 i stilla, men med 20 m/s imot står det helt stille.

Nå blir jeg tvilende igjen.... :crazy:

Noen sier at 15 hk gjerne blir i meste laget, mens du nå sier at 18 hk er for lite om det blåser litt...

Er det ingenting i veien for å ha eks. 25 hk. montert på brakett på siden av min treseiler? Bortsett fra at det går med mye mer bensin....

At denne da blir fryktelig tung å flytte på er jo så... :confused:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Båtland har en Tohatsu 8 HK med lang stamme til 8 900,-

Det må da være en meget god pris?

Prisen er ok. Gav selv 13500,- for min 9,8 hk og syntes ikke det var så verst. Egentlig samme motor dette her. Det er også 6 hkèn.

En 25 hk. påhengsmotor på en seilbåt av denne typen .....er vel ikke særlig seriøst ment vel??

Denne langsmaleren her gjør sikkert både 6 og 7 knop med en 8 hk. på flatt vann, men er det det minst skvulp stopper det opp.

Jeg har 18 hk. på 32 fot og den gjør nesten 8 i stilla, men med 20 m/s imot står det helt stille.

Nå er det vel forskjell på 32-fotere, en moderne 32-foter er vel noe bredere, tyngre og høyere enn en langsmal klassisk skjærgårdskrysser.

Nå blir jeg tvilende igjen.... :crazy:

Ikke bli det. Sjekk hva andre liknende båter har. Mener å ha sett stort sett små "pinglemotorer" på slike båter på 4-6hk. Om det nå blir stopp mot vinden med motor, hva så? Da seiler man jo. Er det for mye vind til å seile, drar du hjem igjen. Da er det også for mye vind til å være utpå enten for motor eller seil, uansett hvor stor og kraftig motoren din måtte være.

Det du trenger motoren til på denne båten er først og fremst å komme hjem igjen hvis det slutter å blåse, og kanskje til litt havnemanøvrering. Men de fleste som har slike båter ser ut til å bruke seil til dette også.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

3,5 hesters Seagull på avtagbar brakett montert på fribord (ikke akter).

:blush::blush: Jeg siterer meg selv fordi jeg ser jeg burde ha satt på en " :wink: " etter innlegget mitt. Jeg mente ikke å påstå at 3,5 hk påhenger er nok i alle situasjoner. Er allikevel enig med Xtian i at du bør ha så liten motor som mulig. Å løfte den inn / ut fra brakett på siden av båten er noe annet enn å løfte den fra akterspeilet. Det er ikke å løfte rett opp, men å lene seg / løfte på en gang, og da teller hver kilo. Selvsagt kan en lage fikse løsninger med å bruke bommen, men da kan du ikke sette seil samtidig, og plutselig blir overgang motor / seil et ork. En annen løsning enkelte bruker er skinner med knekk, med motorbrakett, hvor man kan dra motor fra akterspeilet opp på akterdekket. Ikke særlig lekkert på en ellers linjelekker båt, og trolig temmelig kostbart å få laget, om man tenker syrefast.) Uansett motorstyrke vil utenbordmotor på en slik båt ha en tendens til å av å til få propellen opp av vannet, (men selvfølgelig ennå mer om du monterte motor med nevnte løsning på akterspeilet) når det er litt sjø . Om du tenker motor for vindstille situasjoner, og for havnemanøvrering vil kanskje en 4-5 hester være et brukbart kompromiss. og husk at i gamledager seilte man utrolig nok uten motor........ :wink: .

det er forbudt og la den henge ute under seil

Forbudt??? :confused: Hvorfor det?

ufriville bad ved flytting av motor

Been there - done that! Men jeg hadde heldigvis åndsnærværelse nok til å "legge" motoren igjen i jolla før jeg gikk baklengs på sjøen. Heldigvis var det sommer og varmt i vannet.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Formen på båten er som en 8mR, kryssertype, og vil vel ha motoren festet på brakett på ene siden.

Mest fornuftige plassering er nok på siden, ja. Det er en fordel å kunne holde i ror og motor samtidig. hva vekt angår er vel svaret så lett som mulig, og det betyr at du bør sikre deg en 2-takter før ivrige miljøvernmyndigheter har fjernet slike fra markedet. Jeg husker motor på sidebrakett fra seilturer i min barndoms bølgedal, og det var såpass heft og plunder med løfting av motor at den kun ble brukt i vindstille. Rundt 4-5 hk burde holde, mindre motor med lang stamme tror jeg ikke du får tak i.

Kommentarer om bruk av motor i motvind er bare pussige når det gjelder slike båter. :rolleyes:

Takk for svar Sjøtummel.:)

Tror jeg går for en liten totakter, ja. Fikk svar fra Bakken Motor som sa at de ikke hadde slike på lager nå, men ville få iløpet av høsten. Han regnet med å kunne gi meg en god pris, fordi 2 taktere blir ulovlig å importere fra januar av.

De er sikkert utrolig miljøsyndere blandt alle våre 2 millioner biler. :nonod:

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Det er noen her som leser innlegg som fanden leser bibelen.

Kommentaren min om motor på en sånn båt var for å vise en vesensforskjell. Seilbåten vil alltid gi god fart for motor på grunn av skrogformen, men fordi motoren er mindre er de mer følsomme for sjø og vind.

Jeg har ingenlunde talt til fordel for en 100 hk, motor på en slik båt.

Jeg ville synes 6 hk. ville være passe til å trekke den ut og inn av havn, og i daustilla.

Ellers kommer du alltid til å seile.

Det er sikkert noen som finner det j--- pussig også.

Ellers kommer du alltid til å seile.

:yesnod::yesnod::yesnod::yesnod::yesnod::yesnod::wink:

De er sikkert utrolig miljøsyndere blandt alle våre 2 millioner biler. :nonod:

Dette forbudet hjelper stort sett på politikernes selvbilde som tilsynelatende handlekraftige. :rolleyes:

Jeg er veldig fristet til å kjøpe opp et par-tre småmotorer så jeg har så det holder resten av livet. Når det dreier seg om motorer på 3-4 hk blir det nokså stor vektforskjell mellom 2-takt og 4-takt, og det er slike motorer gummibåten sjøtummel trives med. Da veier påhenger og sykkel like mye, og tyngre saker vil jeg helst ikke løfte ned og opp av lasterommet.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Bare et tidsspørsmål før noen andre her på Båtplassen vil nevne at det eneste som teller (ruler), Yamaha, ikke er nevnt, men du finner nok linker til de også! :wink:

OK da :wink:

Vi har en 5HK Yamaha 2005 mod m/lang stamme på vår Vindø 22, båten er 23 fot med depl. 1,7 tonn. Motoren holder i masse vis for oss. Maks fart er 5,4 knop. Dessuten er det visst Yamaha som er best :lol:

Mvh

Haber

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Sien min er 32 fot ca. og med en vekt på drøye 3 tonn, så tror jeg at jeg går for en 8 hk. Da burde jeg klare 5 knop også, eller?

Yamaha er vel dyrest...ikke alltid dyrest er best. :lol:

Mnja. Ville vel ikke konkludert så raskt.

Sett båten i stand og se om du får lånt noen påhengere å prøve med.

Den båten er laget for å ta seg maksimalt fort frem under seil. Det er overhodet ikke skjelt til tre soveværelser, to bad og kjøkken. Innredningen fikk kun den plassen båten tillot.

Du kan ihvertfall få teste med femhesteren min hvis du får brakett til kortstammer. Lakkert Shadow Black selvfølgelig.

Jeg tror fire hk ville vært i minste laget. Har selv en fem hester på 22 foter, og tanken på å anskaffe en større har streifet meg mange ganger.

Glem for guds skyld ikke alt vindfanget som er i en så stor båt, det har jeg merket selv på min lille. Og for ikke å snakke om motstrømmen i ælva.. :headbang:

Håvard

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...