Jump to content

Problem med lading av 2 batteribanker

Mortol

Recommended Posts

Jeg kjøpte nytt startbatteri på våren i år og dette har fungert veldig bra hele sommeren.

Når jeg starter motoren nå og kun bruker startbatteriet blinker/lyser lampene på instrumentpanelet og motoren har et høyere turtall en når jeg kun har forbruksbatteriet tilkoblet.

Jeg har en LADAC tilkoblet ladingen på batteriene.

Er det noen som har vært borti samme problem og vet hva man kan gjøre for å rette på dette?

Takk for alle svar.

Hilsen

Mortol

At starteren går fortere enn når du kun har forbruk tilkoblet er riktig, da startstrømmen på forbruk er lavere.

At det blinker/lyser i lampene er merkelig? Er det instrumentbelysningen som som starter å lyse (selvom de ikke er slått på?). I så tilfelle, så høres det ut som en stor koblingsfeil et eller annet sted.

Tror du må forklare litt nærmere hvordan dette er koblet opp.

F.eks. hvordan du får startet motoren hvis kun forbruksbatteriet er tilkoblet.

Sansynligvis har problemet noe å gjøre med at ladingen ikke styres til riktig batteri, men det er vanskelig å si noe mer ut fra din beskrivelse.

Det er en manuell batterivelger innstalert, og det har helt siden jeg kjøpte båten vært mulighet for å kunne starte motor med bare forbruksbatteri, begge batteriene og bare startbatteriet tilkoblet.

Jeg får finne frem koblingsskjema og se på dette i løpet av vinteren.

At lampene på instrumentpanelet blinket og lyser er nok også en koblingsfeil, jeg skiftet ut alle ledninger og brytere i år så her har jeg litt å drive med til vinteren.

Det kan høres ut som om du ikke har lading når du kun har startbatteriet innkoblet.

Siden belastningen på motoren da blir mindre vil turtallet kunne øke litt. Noen motorer er også koblet slik at instrumenteringen forsynes direkte fra D+ på dynamoen. Uten lading vil det bli problemer her.

Med batterivelger har du heller ikke mulighet for å koble sense-kabelen fra Ladac'en direkte til batteripolen.

Den beste løsningen er å erstatte velgeren med ett BEP-rele...

Hei.

Sjekk koplingen på det batteriet som blinker, det kan være så enkelt at jorden eller plussen har dårlig kontakt.

Mvh

Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...