Jump to content

Båtspråk og maritime ord og utrykk

avmønstret5

Recommended Posts

En episode på Hardangervidda: Geir fra Geilo ble vinket inn av. Politimannen sikker sitt runde fjes inn sideruta på Volvoen. " Du la på noen noen ekstra omdreininger hæ, vi logga deg til 40 mil, her inne i 30 milsona,- hva sier du til det?" Politimannen har stive stirrende øyne og er rød i fjeset. "Du for se til å skræve deg på land, og kom ombord til meg", han peker mot politibilen. "Sett deg ned på babordsiden så skal jeg ta fram loggen." Foresten hva er du har på dekket? Han går bort til Volvoen igjen og røsker i den stor skiboksen på taket. " Har du noen tanker om hvor metaseneter ligger ved en slik lasting, hæ, HÆ! Skjønner du ikke at GZen ikke blir lengre en snurrebassen din, HØ? Politimannen ansikt blir purpurfarget. " Du så vel heller ikke han som kom fra styrbord lenger ned i bakken? Han rister oppgitt på hodet. "Nei her for vi ta en promilletest også, en må da ha mer en 0,8 i promille med dine manøver".

Helt absurd, ikke sant? Hva skjønner Geir, han som ikke ikke vær nærmere havet enn en badtur i Seljordsvannet. Men hva om vi snur på flisa - er det ikke en smule absurd å ta med seg

bil- og husspråket på sjøen? Her på båtplassen leser en stadig om "parkering, rygging, vikeplikt fra høgre, gulvet, kjeller, altaner, terasser, liner og hyssinger.

Hvorfor ikke? vil noen hevde. Alle forstår det. Men det er vel ikke helt slik. Tilsynelatende brukbare utrykk fra landjorda kan gi fatale misforståelser på sjøen. Og for øvrig er en hel del maritime utrykk og fraser internasjonale. De maritime uttrykken gir også ofte mer presise beskrivelser.

Hva om båtplassen legger ut en maritim ordliste?

Hva mener våre båtvenner om det?

(som blir litt oppgitt hver gang jeg ser en båt med styreposisjon på babord side.)

Styreposisjon på babord side har mye for seg. Da kan vedkommende båtfører ha sosial kontakt med de øvrige i båten (han snur seg mot styrbord for å prate, ikke sant), samtidig som han har oversikt over eventuell trafikk på styrbord side.

Med den tradisjonelle plasseringen om styrbord mister føreren kontakten med de andre ombord for å holde utkikk. (Forhåpentligvis ikke den andre prioriteringen, med null utkikk og sosial kontakt.)

mvh tuffff

Så langt har det vel bare kommet morsomheter, om de er på din bekostning eller ikke, vites ikke! :crazy:

Uansett, du skal få min støtte, min stemme om du vil, at jeg setter stor pris på at folk rygger bilen, men bakker båten, at de går på gulvet i huset, men på dørken i båten osv :yesnod:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

...Skifter SB og BB side på slike ferger...

Hmmm, godt spørsmål. De har jo en definert baug og akterende uavhengig av hvilken vei de går men skifter lanterner når de bakker. Grønn lanterne på BB side :blush: Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Minner meg om en lensmannsbetjent som stoppet en fiiinere frue i trafikkontroll, og sa med alvorlig mine: "Nå, frue, må jeg også få se trekanten Deres ...

Da må jeg få lov til å følge opp med denne:

I et høytidlig selskap for noen tiår siden var der flere embedtsmenn til stede.

Og når verten skulle skulle ønske hovedpersonen og selskapet forøvrig velkommen.

"Mine damer og herrer, herr statsfysikus og statsfysikusa"

:lol:

Redigert av Keiko ll (see edit history)

Så langt har det vel bare kommet morsomheter, om de er på din bekostning eller ikke, vites ikke! :crazy:

Neida Mouche, mitt innlegg var aldeles ikke morsomt ment. Styreplass på babord side HAR faktisk mye for seg!! :yesnod: Bortsett fra tradisjonen med styrebordet på høyre side av båten.

Jeg er ellers helt enig med Pettersand i at sjøsproget bør holdes i hevd. :flag:

mvh tuffff

Lanternene skifter. rød/grønn og akterlanternen. Ja . der er faktisk baug og akterende på en ferge også..

Ivertfall dem som går her

Bastø III har malt "FOR" og "AFT" med store bokstaver på innsiden av kjøreportene. Det bytter lanterner når de "snur". Men de firer og heiser ikke flagget hver gang de snur sånn at det norske flagget alltid er akter i forhold til fartsretningen. (Det gjorde de når Bettum drev fergestrekningen, fjernstyrt med egen "flaggvinsj".) Så i følge flagget og merkingen "rygger" de den ene veien

. :flag:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Kompissen min rygger bakover i reværs

Men hva heter egentlig det gearet vi bruker når vi bakker da? Det er jeg faktisk veldig usikker på. Jeg for forøvrig litt frysninger når jeg hører høyre/venstre, gulv, parkere etc i båt... kanskje fordi jeg har jobbet med båter hele min yrkeskarriære... :yesnod: (og enda vet jeg ikke hva 'aktergearet' heter) :blush:

mvh

HC

Styreposisjon på babord side har mye for seg. Da kan vedkommende båtfører ha sosial kontakt med de øvrige i båten (han snur seg mot styrbord for å prate, ikke sant), samtidig som han har oversikt over eventuell trafikk på styrbord side.

Med den tradisjonelle plasseringen om styrbord mister føreren kontakten med de andre ombord for å holde utkikk. (Forhåpentligvis ikke den andre prioriteringen, med null utkikk og sosial kontakt.)

mvh tuffff

kan ikke fordra babord side. Synd f.eks med Storebro sine båter som ellers er fine båter.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...