NilsPils Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 (redigert) Fikk med meg mulligan's sleivspark til "Halvplaneristene". Selv har jeg lært uttrykket å "tørke lakenene" og "pinnebåt" av herværende seilere. Ellers mener jeg at en kan bli for hysterisk opptatt av "riktig sprogbruk" til sjøs. Det er noen av oss som setter pris på båtlivet uten å ha vokst opp i det maritime miljø. Vi prøver så godt vi kan, men ha oss unskyldt hvis vi bommer av og til. Det blir nok en stund til jeg og kona snakker til hverandre med uttrykk som "aktenom tvers" og "babords halser". Men "styrbord" og "babord" har vi fått med oss. Vi går også på "dekk" og "dørk" (mer sjelden "i dørken"). Dessuten: Hvordan kan båtfolk over hodet tolerere styreposisjon på babord side. Det må da være verre enn å banne i kjerka. Redigert 8.September.2006 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Javi Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 (redigert) Var på seiltur med et guttegjeng for maaange år siden. Faguttrykkene nærmest haglet: - Hørt fra fordekket: "Rød stake syd for babord baug!" (Må her presisere at farkosten vi befant oss på ikke var noen -maran av noe slag). - På spørsmål om vindforholdene ble det meldt at: "dette er oppimot stiv strak!" - På kaffekrusene sto noe sånt som "navigare vivere est". Skipperen ombord, som også var sønn av eier til både kopper og båt visste jo hva det betød: "Det er lurt å styre". Jeg har jo ikke pinnebåt (eller båt med stilk, som jeg nå vet a det heter) selv, så jeg kan ikke gå god for dette, men jeg antar at dette er gangbare uttrykk... Redigert: Glemte en i farta: - Det ble til stadighet ropt "kast lens". Dette mener jeg skulle være "slå lens", men det er jo ikke typisk for pinne båter. Slå lens gjør jeg jo også til stadighet i min motorbåt. Redigert 8.September.2006 av Javi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 (redigert) Den stive strake er jeg ikke helt familiær med, men latinen der betyr vel "å seile er livet". mvh tuffff Redigert 8.September.2006 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 (redigert) Det opprinnelige sitatet er vel: "Navigare necesse est, non vivere" - Det er viktig å seile, ikke å leve. Navigare vivere est blir da Å seile er livet! Og det er det jo - også med motor. Mvh, Kjell. Ah, Tuffff redigerte mens jeg skrev... jaja Redigert 8.September.2006 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Mulligan Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Sitat Var på seiltur Spørsmålet jeg stiller meg selv er. Hva i all verden fikk de å spise og drikke på denne turen? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 LA3939 skrev: Ah, Tuffff redigerte mens jeg skrev... jaja Ja, jeg var litt for kjapp i forhold til det opprinnelige sitatet og den vesle omskrivingen som var gjort her. På National Fargefabrikks jubileumsplakat fra 1952 er det fulle uttrykket slik: Navigare necesse est, vivere non est necesse. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 LA3939 skrev: "Navigare necesse est, non vivere" - Det er viktig å seile, ikke å leve. Navigare vivere est blir da Å seile er livet! Og det er det jo - også med motor. Ja, har alltid lurt på hva det betyr, men ser fint ut da? Ratt på styrbord eller babord side? Konverter til seilbåt og få det midtstilt, eller hvis båten er stor nok både på babord og styrbord! Ellers så er det ganske vanlig på en skjærgårdsjeep å ha midtstilt konsoll/ratt eller midtstilt ratt også om konsollen er plassert til styrbord. Forøvrig har vel bl.a. Windy en modell med midtstilt ratt og mange flybridgebåter har vel også midtstilt ratt? Es gibt viele moglichkeiten! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Javi Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Mulligan skrev: Spørsmålet jeg stiller meg selv er. Hva i all verden fikk de å spise og drikke på denne turen? Spise????? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 På Meklingen, som har rattkonsollen på styrbord side, er det heldigvis et sånt dobbelt kjærstesete, med rattet foran babord sitteplass. Jeg kan dermed ha øyenkontakt med Gaia og utkikk mot styrbord samtidig. Praktisk løsning på problemet når det er bare oss to. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Spise???? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Motordoktoren skrev: bytter bakk og poop plass når fergene bakker til fergeleiet på andre siden?En pendelferge har verken bakk eller poop. Bakkdekket er vel fordekk som er forhøyet i forhold til det øverste gjennomgående (hele skipets lengde) værdekk? Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Mulligan skrev: Spise???? Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Javi skrev: Jeg har jo ikke pinnebåt (eller båt med stilk, som jeg nå vet a det heter) selv, så jeg kan ikke gå god for dette, men jeg antar at dette er gangbare uttrykk... Stilk er vel betegnelse på rorets innfesting nede i mot kjøl/bunn på båter/skip som har dette? Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
avmønstret5 Svart 8.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 En liten opplysning om det latinske uttrykket, "Navigare necesse est, non vivere". En flåte med skip skulle føre en kornlast til Roma, fra hvor husker jeg ikke. Det blåste opp til en kraftig storm og skipperne ble engstelig for å legge ut. Da skulle vistnok den romerske keiseren Pompeius ha liret av seg dette utrykket som litt senere skulle pryder våre duker og kaffekopper. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Blue_Dragon skrev: Det er jo heller ikke noe gøy og kjøre en engelsk bil på norske veier. Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Motordoktoren skrev: Det er mange ferger som har propell i begge ender og kjører frem og tilbake uten å snu. Skifter SB og BB side på slike ferger, og bytter bakk og poop plass når fergene bakker til fergeleiet på andre siden? SÅ var blir forut og akterut i slike tilfelller??????????????? Det er vel der skorsteinen på fartyget er, skorsteinen er altid bak. Var blir forrut og akter om fartyget går med skorsteinen forran og lanterneføring som på fram????? IQ er en fin båt og en båt er en bil uten hjul ha en fortreffelig bakspils gutta Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Bitteliten Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Ubåtfender skrev: Det er vel der skorsteinen på fartyget er, skorsteinen er altid bak.På Bastøferga kommer det an på hvilken vei du går. Går du fra Horten til Moss er skorsteinen bak. Går du fra Moss til Horten er skorsteinen foran. Sånn sett kan man si at de alltid bakker fra Moss til Horten - men de ser nå fremover de som står på brua. Slik er det på en båt uten for og akter. Og en bakk er en bakk og det er foran på båten. Slik er det. Stores er også lagerrom - så om man er i storeses på bakken så er man i lagerrommet foran i baugen. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Wellcraft skrev: Lanternene skifter. rød/grønn og akterlanternen. Ja . der er faktisk baug og akterende på en ferge også.. Ivertfall dem som går her Det geniale med dette er at skipperen ikke trenger skifte strømper! Når han nå snur seg for å ha ryggen mot det som for litt siden var baugen, har han fortsatt rød/grønn strømpe på riktig fot.... Sitér dette innlegget Link to post
pontus Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 ..da gjelder det bare å være våken når man tar på seg strømpene om morra'n.. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Ubåtfender skrev: Det er vel der skorsteinen på fartyget er, skorsteinen er altid bak. Ooops. det var vist noen som glemte å si det til disse her. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Enkelte av fergene som går fra Stavanger til øyene utenfor har hverken for eller akter, og skorstenen er plassert midt på. Lurer på hva de gjør. Nord- og sydside? Det ser ut som at konstruktøren bare har tegnet den ene halvparten, og så kopiert den speilvendt for å få en hel båt. Personlig synes jeg de er stygge som juling. De ser ut som at noen har kapet et stykke av riksveien og montert propell i hver ende. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Gunga Din Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Javi skrev: Det geniale med dette er at skipperen ikke trenger skifte strømper! Når han nå snur seg for å ha ryggen mot det som for litt siden var baugen, har han fortsatt rød/grønn strømpe på riktig fot.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Motordoktoren Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 pettersand skrev: Ordliste for de som ser pinnebåter med laken og parkerer ved å rygge med vikeplikt fra høyre. Flott ordliste, men "sekskant" skal vel være "sekstant"? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Definisjonen på Badegjest var særs nøyaktig. Sitér dette innlegget Link to post
ares Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 DØRK ER EN BETEGNELSE PÅ ETASJESKILLER UNDER DEKK T,D, MASKINROMSDØRK Sitér dette innlegget Ares Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.