Jump to content

Båtspråk og maritime ord og utrykk

avmønstret5

Recommended Posts

Fikk med meg mulligan's sleivspark til "Halvplaneristene". Selv har jeg lært uttrykket å "tørke lakenene" og "pinnebåt" av herværende seilere. :wink:

Ellers mener jeg at en kan bli for hysterisk opptatt av "riktig sprogbruk" til sjøs. Det er noen av oss som setter pris på båtlivet uten å ha vokst opp i det maritime miljø. Vi prøver så godt vi kan, men ha oss unskyldt hvis vi bommer av og til. Det blir nok en stund til jeg og kona snakker til hverandre med uttrykk som "aktenom tvers" og "babords halser". Men "styrbord" og "babord" har vi fått med oss. Vi går også på "dekk" og "dørk" (mer sjelden "i dørken").

Dessuten: Hvordan kan båtfolk over hodet tolerere styreposisjon på babord side. Det må da være verre enn å banne i kjerka.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Var på seiltur med et guttegjeng for maaange år siden. Faguttrykkene nærmest haglet:

- Hørt fra fordekket: "Rød stake syd for babord baug!" (Må her presisere at farkosten vi befant oss på ikke var noen -maran av noe slag).

- På spørsmål om vindforholdene ble det meldt at: "dette er oppimot stiv strak!"

- På kaffekrusene sto noe sånt som "navigare vivere est". Skipperen ombord, som også var sønn av eier til både kopper og båt visste jo hva det betød: "Det er lurt å styre".

Jeg har jo ikke pinnebåt (eller båt med stilk, som jeg nå vet a det heter) selv, så jeg kan ikke gå god for dette, men jeg antar at dette er gangbare uttrykk...

Redigert:

Glemte en i farta:

- Det ble til stadighet ropt "kast lens". Dette mener jeg skulle være "slå lens", men det er jo ikke typisk for pinne båter. Slå lens gjør jeg jo også til stadighet i min motorbåt.

Redigert av Javi (see edit history)

Ah, Tuffff redigerte mens jeg skrev... jaja

Ja, jeg var litt for kjapp i forhold til det opprinnelige sitatet og den vesle omskrivingen som var gjort her.

På National Fargefabrikks jubileumsplakat fra 1952 er det fulle uttrykket slik: Navigare necesse est, vivere non est necesse.

:flag:

mvh tuffff

"Navigare necesse est, non vivere" - Det er viktig å seile, ikke å leve.

Navigare vivere est blir da Å seile er livet! Og det er det jo - også med motor.

Ja, har alltid lurt på hva det betyr, men ser fint ut da? :rolleyes:

Ratt på styrbord eller babord side? Konverter til seilbåt og få det midtstilt, eller hvis båten er stor nok både på babord og styrbord! :yesnod:

Ellers så er det ganske vanlig på en skjærgårdsjeep å ha midtstilt konsoll/ratt eller midtstilt ratt også om konsollen er plassert til styrbord. Forøvrig har vel bl.a. Windy en modell med midtstilt ratt og mange flybridgebåter har vel også midtstilt ratt?

Es gibt viele moglichkeiten!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

På Meklingen, som har rattkonsollen på styrbord side, er det heldigvis et sånt dobbelt kjærstesete, med rattet foran babord sitteplass. Jeg kan dermed ha øyenkontakt med Gaia og utkikk mot styrbord samtidig. Praktisk løsning på problemet når det er bare oss to. :lol:

mvh tuffff

Jeg har jo ikke pinnebåt (eller båt med stilk, som jeg nå vet a det heter) selv, så jeg kan ikke gå god for dette, men jeg antar at dette er gangbare uttrykk...

Stilk er vel betegnelse på rorets innfesting nede i mot kjøl/bunn på båter/skip som har dette?

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

En liten opplysning om det latinske uttrykket, "Navigare necesse est, non vivere". En flåte med skip skulle føre en kornlast til Roma, fra hvor husker jeg ikke. Det blåste opp til en kraftig storm og skipperne ble engstelig for å legge ut. Da skulle vistnok den romerske keiseren Pompeius ha liret av seg dette utrykket som litt senere skulle pryder våre duker og kaffekopper.

Det er mange ferger som har propell i begge ender og kjører frem og tilbake uten å snu. Skifter SB og BB side på slike ferger, og bytter bakk og poop plass når fergene bakker til fergeleiet på andre siden?

SÅ var blir forut og akterut i slike tilfelller???????????????

Det er vel der skorsteinen på fartyget er, skorsteinen er altid bak.

Var blir forrut og akter om fartyget går med skorsteinen forran og lanterneføring som på fram?????

:flag:IQ er en fin båt og en båt er en bil uten hjul :flag:

ha en fortreffelig bakspils gutta :cheers:

Det er vel der skorsteinen på fartyget er, skorsteinen er altid bak.

På Bastøferga kommer det an på hvilken vei du går. Går du fra Horten til Moss er skorsteinen bak. Går du fra Moss til Horten er skorsteinen foran.

Sånn sett kan man si at de alltid bakker fra Moss til Horten - men de ser nå fremover de som står på brua. Slik er det på en båt uten for og akter.

Og en bakk er en bakk og det er foran på båten. Slik er det. Stores er også lagerrom - så om man er i storeses på bakken så er man i lagerrommet foran i baugen.

Lanternene skifter. rød/grønn og akterlanternen. Ja . der er faktisk baug og akterende på en ferge også..

Ivertfall dem som går her

Det geniale med dette er at skipperen ikke trenger skifte strømper! Når han nå snur seg for å ha ryggen mot det som for litt siden var baugen, har han fortsatt rød/grønn strømpe på riktig fot....

Enkelte av fergene som går fra Stavanger til øyene utenfor har hverken for eller akter, og skorstenen er plassert midt på. Lurer på hva de gjør. Nord- og sydside? Det ser ut som at konstruktøren bare har tegnet den ene halvparten, og så kopiert den speilvendt for å få en hel båt. Personlig synes jeg de er stygge som juling. De ser ut som at noen har kapet et stykke av riksveien og montert propell i hver ende.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...