Jump to content

Båtspråk og maritime ord og utrykk

avmønstret5

Recommended Posts

Weigh anchor is a nautical term indicating the final preparation of a sea vessel for getting underway.

Weighing anchor literally means raising the anchor of the vessel from the sea floor and pulling it up to the side of the vessel after the engines have been brought up to operating power.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Men hva heter egentlig det gearet vi bruker når vi bakker da? (...) mvh HC

Svenskene kaller det jo backslag, ja altså selve girkassa. Og så har jeg vel her hjemme hørt uttrykket slå bakk i forbindelse med å bakke en båt. Kan det tenkes å hete bakkgir? Noen som vet?

P.S. Ellers kaller jo svenskene det å rygge en bil for att backa, derav også backspegel (= ryggespeil). Danskene benevner tilsvarende det innvendige bilspeilet sitt for bakspeil, altså det speilet man bruker for å - ja, nettopp bakke (men på dansk brukes ofte bare én konsonant selv om man vil indikere kort lyd). I Norge misforstår vi ofte dette når det skal oversettes fra svensk og dansk, slik at vi har laget oss den pussige termen bakspeil - som om baken, stakkar, skulle ha noe å gjøre med dette. D.S.

Hilsen Hekksjø,

idag i nordisme-modus

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Har aldri prøvd selv .

Men for de så vil prøve : (korriger meg om jeg tar feil) :discuss:

Gå deg 60 grader ut av kurs til stb , for så legg 45 grader ror til bb og styr steady når du er på mottsatt kurs av opprinnelig kurs .

Wiliams tørn ble vel oppfunnet for å komme inn i kjølvannet på motsatt kurs for å leitet etter mann over bord , mener jeg å huske . :diving:

Sant det Mulligan og Det er nok mange andre også som vil miste verdi eller begynne å svette :sweat: den dagen GPS`n detter ut og kartplotteren blir hjelpesløs :tongue:

Meeeen så lenge det er krig i verden , vil satelittene være ganske pålitelige :yesnod:

Ehh bare du har nok strøm til plotteren da .

Jeg har rorindikator type Robertson, men bruker den sjelden. Den blir påslått når jeg setter i gang autopiloten. Min fritidsbåtseilas i allminnelighet foregår svært sjelden ved hjelp av hvor mange grader jeg legger roret over. Visuell seilas er vel det mest allminnelige for oss lystseilere vil jeg tro? Det hender jeg kaster et blikk mot rorindikatoren for å justere propellene/motorene slik at de går likt ved å sette indikatoren i null. (Den ene turtelleren har en tendens til å leke hoppeleken.) :lol:

Lagt til: For å komme tilbake til egen motsatt kurs benytter jeg meg i stor grad av: 1. Kjølvannstripen. 2: Kartplotteren og dens spor.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Et litani jeg har messet lenge.

Men du har vel MOB-båt?

Sant Mulligan , og jo vi har MOB.

Det kan være greit og vite hvordan du tilnærmet kan få båten i kjølvannet på motsatt kurs, dersom strømen til plotteren er borte .

Men hvor mange er det som har rorindikator da?

Det er vel ikke så vanlig på lystbåter , men du kan jo måle sånn ca hvor mye utslag du har på båten din ved roret i bordet , når du står på land .

Uansett trodde jeg de fleste båter hadde ca 40-45 grader utslag . Ser selføgelig bort fra påhengs , azipod , IPS, og drev

Lagt til: For å komme tilbake til egen motsatt kurs benytter jeg meg i stor grad av: 1. Kjølvannstripen. 2: Kartplotteren og dens spor.

mvh Astor

Det er ikke alltid du kan regne med å se din egen kjølvannsstripe dersom det er litt sjø event mørkt , og kartplotteren kan svikte strømbrudd eller om du går i en vestlandsfjord med høye fjell :smiley:

4 strekspeiling

Dette kan være nytting å kunne ,dersom den dyre og fine kartplotteren streiker :smiley:

Det du trenger er klokke og vite båtens fart .

Det er enkel hoderegning dersom du benytter fart på 6 , 12 eller 24 knop .

Sett at du seiler i 6 knop (behagelig Tuborg fart :cheers: )

Peil et objekt , fyr , lykt , holme el annet fast merke i 45 grader , og start stoppeklokken.

Når du er tvers (90grader) av merke du peilte , stopper du klokken .

Sett at du brukte 3min 30 sek fra du peilte i 45 grader til du var tvers , blir utseilt dist 3 1/2 kabel som er 0,35 nm .

Utseilt dist er lik avst inn til pilingsobjekt , sett ut piling og avst i papirkartet og du vet med sikkerhet hvor du er i kartet .

Så om det visuell god sikt og tilstrekkelig med objekter å peile , kan man fint fortsette seilasen i ro og mak dersom plotteren streiker. :sailing:

Vet ikke om det er så mange som kan dette med 4 strekspeiling , men det burde vært pensum på Båtførerprøven .

Ehh kanskje det er det ? :smiley:

Redigert av Sistestyrmann (see edit history)

Det mest vanlige på motorbåter med fastinstallasjon og rett aksel er ca 30 grader rorutslag, men kan kommer ganske kjapt ut til 60 grader. Det skal ikke så mange øvelsene før man håndterer Williams turn. Fordelen med denne er at man slipper å seile zikk-zakk for å komme tilbake på motsatt kurs. Jeg har sett mange som plundrer svært når de skal hente noe som er mistet på havet, dersom dette er jolle, fendere eller annet. Med Williams turn går dette atskillig enklere.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
4 strekspeiling

Vet ikke om det er så mange som kan dette med 4 strekspeiling , men det burde vært pensum på Båtførerprøven .

Ehh kanskje det er det ? :smiley:

jeg lärde meg det på båtförern...som jeg tog för 36 år sedan.......

idag er det ikke pensum på båtförern her i Svedala....

däremot er det pensum på Kystskippern.... :smiley:

på tal om

Williamson litt overreklamert i en liten båt som snur på femöringen......det er annet på store fartöy.....

S/Y Gunga Din

Jepp.

De tre herrene slet med dampmaskiner og digre båter med mye sig.

Med slike båter som omtales her er det en maskin i fullt akterover, roret og thruster til samme side. Da er du ikke mer enn båtlengden vekk og kan plukke MOB opp etter sekunder. Det er det som er hensikten.

Det aller, aller viktigste i en MOB situasjon er å aldri miste MOB av syne. Det kan man fort gjøre dersom man skal passe på en masse instrumenter og indikatorer. Det er noe av det første man får banket inn på MOB øvelse.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...