bellen Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 Motoren(e) på en pendelferge vil alltid være montert i akterenden, så hva som er akterende på en ferge kan man se utifra hvor skorsteinen(e) står... Nye ferger har motor i kvar ende Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 Er det ikke greiest å si "lette anker"? For en letter vel ikke anker når en går fra kai? Da går vi fra kai..... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 ......... clear of seabed .....er vel mer vanlig om du snakker engelsk . Du har sikkert rett Sistestyrmann, du er ju proffs, jeg er landkrabba jag fikk läre meg denne på skolen...MARINA STANDARDFRASER men ser i orginalet att denne meningen ikke er med IMO STANDARD MARINE COMMUNICATION PHRASES Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Divemaster Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Weigh anchor is a nautical term indicating the final preparation of a sea vessel for getting underway. Weighing anchor literally means raising the anchor of the vessel from the sea floor and pulling it up to the side of the vessel after the engines have been brought up to operating power. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Mariell Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 "Sea floor" er ett utrykk jeg aldri har hørt. Vi lander da alt mulig rart ned på "seabed" vi da. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Hekksjø Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Men hva heter egentlig det gearet vi bruker når vi bakker da? (...) mvh HC Svenskene kaller det jo backslag, ja altså selve girkassa. Og så har jeg vel her hjemme hørt uttrykket slå bakk i forbindelse med å bakke en båt. Kan det tenkes å hete bakkgir? Noen som vet? P.S. Ellers kaller jo svenskene det å rygge en bil for att backa, derav også backspegel (= ryggespeil). Danskene benevner tilsvarende det innvendige bilspeilet sitt for bakspeil, altså det speilet man bruker for å - ja, nettopp bakke (men på dansk brukes ofte bare én konsonant selv om man vil indikere kort lyd). I Norge misforstår vi ofte dette når det skal oversettes fra svensk og dansk, slik at vi har laget oss den pussige termen bakspeil - som om baken, stakkar, skulle ha noe å gjøre med dette. D.S. Hilsen Hekksjø, idag i nordisme-modus Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
Sistestyrmann Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Er det noen av dere som har prøvet ut "Wiliams tørn" og sett om du faktisk kommer inn i ditt eget "kjølvann" på motsatt kurs ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Jeg øver på den flere ganger i sesongen - og dette har blitt min metode for å komme tilbake til en posisjon, selv om teknikken ble utviklet for store skip. Sitér dette innlegget Link to post
Sistestyrmann Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Har aldri prøvd selv . Men for de så vil prøve : (korriger meg om jeg tar feil) Gå deg 60 grader ut av kurs til stb , for så legg 45 grader ror til bb og styr steady når du er på mottsatt kurs av opprinnelig kurs . Wiliams tørn ble vel oppfunnet for å komme inn i kjølvannet på motsatt kurs for å leitet etter mann over bord , mener jeg å huske . Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Tja. Williamson, Scharnow og Andersson mistet vel sin verdi den dagen GPS mottageren med MOB knapp dukket opp. Sitér dette innlegget Link to post
Sistestyrmann Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Sant det Mulligan og Det er nok mange andre også som vil miste verdi eller begynne å svette den dagen GPS`n detter ut og kartplotteren blir hjelpesløs Meeeen så lenge det er krig i verden , vil satelittene være ganske pålitelige Ehh bare du har nok strøm til plotteren da . Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Er det noen av dere som har prøvet ut "Wiliams tørn" ............. Jepp o det funke....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 den dagen GPS`n detter ut og kartplotteren blir hjelpesløs Et litani jeg har messet lenge. Men du har vel MOB-båt? Langt raskere og sikrere enn manøvrene til herrene nevnt ovenfor. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Jeg har tidligere skrevet at jeg synes at Sjøfartsdirektoratet har laget en svært god øvelse til bruk for "praktisk utsjekk" til D5L. Her er det mulig å legge inn en Williams turn. Men det er ikke så mange andre her på BP som deler denne oppfatningen. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Men hvor mange er det som har rorindikator da? Det er ihvertfall uvanlig på seilbåter Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Astor Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Jeg har rorindikator type Robertson, men bruker den sjelden. Den blir påslått når jeg setter i gang autopiloten. Min fritidsbåtseilas i allminnelighet foregår svært sjelden ved hjelp av hvor mange grader jeg legger roret over. Visuell seilas er vel det mest allminnelige for oss lystseilere vil jeg tro? Det hender jeg kaster et blikk mot rorindikatoren for å justere propellene/motorene slik at de går likt ved å sette indikatoren i null. (Den ene turtelleren har en tendens til å leke hoppeleken.) Lagt til: For å komme tilbake til egen motsatt kurs benytter jeg meg i stor grad av: 1. Kjølvannstripen. 2: Kartplotteren og dens spor. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sistestyrmann Svart 29.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2008 Et litani jeg har messet lenge. Men du har vel MOB-båt? Sant Mulligan , og jo vi har MOB. Det kan være greit og vite hvordan du tilnærmet kan få båten i kjølvannet på motsatt kurs, dersom strømen til plotteren er borte . Men hvor mange er det som har rorindikator da? Det er vel ikke så vanlig på lystbåter , men du kan jo måle sånn ca hvor mye utslag du har på båten din ved roret i bordet , når du står på land . Uansett trodde jeg de fleste båter hadde ca 40-45 grader utslag . Ser selføgelig bort fra påhengs , azipod , IPS, og drev Lagt til: For å komme tilbake til egen motsatt kurs benytter jeg meg i stor grad av: 1. Kjølvannstripen. 2: Kartplotteren og dens spor.mvh Astor Det er ikke alltid du kan regne med å se din egen kjølvannsstripe dersom det er litt sjø event mørkt , og kartplotteren kan svikte strømbrudd eller om du går i en vestlandsfjord med høye fjell Sitér dette innlegget Link to post
Sistestyrmann Svart 29.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2008 (redigert) 4 strekspeiling Dette kan være nytting å kunne ,dersom den dyre og fine kartplotteren streiker Det du trenger er klokke og vite båtens fart . Det er enkel hoderegning dersom du benytter fart på 6 , 12 eller 24 knop . Sett at du seiler i 6 knop (behagelig Tuborg fart ) Peil et objekt , fyr , lykt , holme el annet fast merke i 45 grader , og start stoppeklokken. Når du er tvers (90grader) av merke du peilte , stopper du klokken . Sett at du brukte 3min 30 sek fra du peilte i 45 grader til du var tvers , blir utseilt dist 3 1/2 kabel som er 0,35 nm . Utseilt dist er lik avst inn til pilingsobjekt , sett ut piling og avst i papirkartet og du vet med sikkerhet hvor du er i kartet . Så om det visuell god sikt og tilstrekkelig med objekter å peile , kan man fint fortsette seilasen i ro og mak dersom plotteren streiker. Vet ikke om det er så mange som kan dette med 4 strekspeiling , men det burde vært pensum på Båtførerprøven . Ehh kanskje det er det ? Redigert 29.Oktober.2008 av Sistestyrmann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2008 Det mest vanlige på motorbåter med fastinstallasjon og rett aksel er ca 30 grader rorutslag, men kan kommer ganske kjapt ut til 60 grader. Det skal ikke så mange øvelsene før man håndterer Williams turn. Fordelen med denne er at man slipper å seile zikk-zakk for å komme tilbake på motsatt kurs. Jeg har sett mange som plundrer svært når de skal hente noe som er mistet på havet, dersom dette er jolle, fendere eller annet. Med Williams turn går dette atskillig enklere. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 29.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2008 Williamson turn. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Gunga Din Svart 29.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2008 4 strekspeiling Vet ikke om det er så mange som kan dette med 4 strekspeiling , men det burde vært pensum på Båtførerprøven . Ehh kanskje det er det ? jeg lärde meg det på båtförern...som jeg tog för 36 år sedan....... idag er det ikke pensum på båtförern her i Svedala.... däremot er det pensum på Kystskippern.... på tal om Williamson litt overreklamert i en liten båt som snur på femöringen......det er annet på store fartöy..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 29.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2008 Jepp. De tre herrene slet med dampmaskiner og digre båter med mye sig. Med slike båter som omtales her er det en maskin i fullt akterover, roret og thruster til samme side. Da er du ikke mer enn båtlengden vekk og kan plukke MOB opp etter sekunder. Det er det som er hensikten. Det aller, aller viktigste i en MOB situasjon er å aldri miste MOB av syne. Det kan man fort gjøre dersom man skal passe på en masse instrumenter og indikatorer. Det er noe av det første man får banket inn på MOB øvelse. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2008 Hvem ytret nylig dette særdeles maritime uttrykket og om hva? "Det tar tid å snu ei skute som er så akterutseilt". Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2008 Barack Obama ?! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 29.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2008 (redigert) Nei. Men det kunne vært det. Det var Norges samferdselsminister i en avisartikkel om tog. Redigert 29.Oktober.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.