ter-av Startet 7.September.2006 Link til dette innlegget Startet 7.September.2006 30-åring siktet for Drøbak-ulykken Hadde promille da han førte dødsbåten der tre døde, skriver Dagbladet. Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Skipper Worse Svart 7.September.2006 Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 Kanskje en anelse merkelig at han ikke er siktet for uaktsomt drap. Det skal bli spennende å se hva saken ender opp med. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Hulda Svart 7.September.2006 Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 Enig. Det som jeg ikke har sett kommentert noe sted er hvor mange sitteplasser har båten. Og hvor satt de som forulykket. Det siste er vel noe etterforskingen skal ta rede på. Her er det et skipperansvar ute og går, selv uten promille. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 7.September.2006 Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 Ganske skremmende at voksne folk kan ta med seg andre i båt når de har drukket, og som det sto manglet de også 3 stk redningsvester Det sto også at noen reagerte og ropte ang kursen dem hadde......... Hadde ikke full gass lå omtrent "bare i 25 knop" er det mulig??? i mørket med såpass mange i??? burde vel kansje sitte lengre en det året de snakket om på vg. Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Herman Svart 7.September.2006 Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 hvor satt de som forulykket.Det ekteparet som omkom satt etter det jeg har lest helt framme i baugen. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Hilmar 2 Svart 7.September.2006 Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 en ting at vi har sikkerhets belter i bil det burde det vert i ribber også. for de ble jo slengt lagt ut av båten Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Mouche Svart 7.September.2006 Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 Det synes som om mange her mener at RIB'er er spesielt farlige? For meg er en RIB en lav glassfiberbåt med en stor oppblåsbar pølse rundt. De er kjent som meget sjødyktige båter, har jo en fantastisk oppdrift og er jo som en eneste stor "airbag". Med dette i mente så vil jeg påstå at åpne RIB'er er sikrere enn andre åpne båter. Samtidig er det vel en kjennsgjerning at RIB'ene er utsyrt med store motorer og går raskt og dermed blir konsekvensene større når ulykken er ute enn hva som vil være tilfelle med en saktegående båt. Viktig at vi da sammenligner epler og epler og også husker på at det er bruken, for ikke si brukeren, av båten som gjør dem farlige, ikke båten i seg selv! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Superkul Svart 7.September.2006 Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 Ribb båtene er nok trygge men de som drikker og kjører 25 knop i mørket er ikke fullt så trygge! Hvorfor er lovene i båt såpass milde??? Hadde dette skjedd med bil hadde vel føreren blitt forespeilet mye mere straff?? Syntes vel egentlig at han lå i 25 knop i bekkmørket var helt forkastelig! Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Hulda Svart 7.September.2006 Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 Også er det så bra å sitte på pølsa til en RIB, det var med den baktanken jeg undret. Uvettig plassering av personer gjelder naturligvis ikke bare denne båttypen. Jeg synes der er like uforsvarlig nå jeg ser pappa kommer fossende med avkommet dinglende foran i baugen. Selv om de har flytevest. Både pappa og avkom. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 7.September.2006 Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 Siktelsen er vel foreløpig, basert på blodprøveresultatet. En eventell utvidelse av siktelsen blir vel vurdert når resultatet av etterforskningen foreligger..... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Mix Svart 7.September.2006 Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 Jeg synes der er like uforsvarlig nå jeg ser pappa kommer fossende med avkommet dinglende foran i baugen.Enig, har sett skremmende mye "propell mat" dinglende i baugen på båter i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 7.September.2006 Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 (redigert) Også er det så bra å sitte på pølsa til en RIB, det var med den baktanken jeg undret. Uvettig plassering av personer gjelder naturligvis ikke bare denne båttypen. Jeg synes der er like uforsvarlig nå jeg ser pappa kommer fossende med avkommet dinglende foran i baugen. Selv om de har flytevest. Både pappa og avkom. Det er nesten rart det ikke skjer ulykker når unger sitter foran, jeg har ikke hørt om noen - kansje vi bare får høre 10 åring druknet??? Selv har vi snekke med masjfart på 6-7 knop og ungene får ikke lov å sitte helt foran å dingle med beina osv, de får sitte foran inntil cabinvinduene og thats it(med vester) og jeg har hatt hjertet i halsen mange ganger når båter kommer hoppende bortover med unger dinglende foran - hva skjer hvis de detter ut / ned og under båten?? propellmat??? Nei det er farlig å dømme folk men litt vanlig tankebruk må vel gå an?? Redigert 7.September.2006 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Larspo Svart 7.September.2006 Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 (redigert) hva skjer hvis de detter ut / ned og under båten?? propellmat??? Nei det er farlig å dømme folk men litt vanlig tankebruk må vel gå an?? De har jo vester på, er edru, bare 10hk for mye på båten....kan jo ikke skje noe galt da. Da hadde det vel vært en regel om det, eller? Redigert 7.September.2006 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 7.September.2006 Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 Ja det blir sikkert det nå Obligatorisk båtførerbevis Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Marna Svart 7.September.2006 Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 Jeg gleder meg til obligatorisk bårførerbevis. Tenk på alt det nye og smarte jeg skal lære da. for eksempel tenker jeg at jeg blir veldig glad for å lære at jeg skal ha på vest for ikke å drukne, at det er farlig å kjøre fort om natten, uten lanterner, for ikke å snakke om opplysningen at å føre båt i påvirket tilstand ikke er så lurt. Der blir nok noen aha-opplevelser av de sjeldne. Hurra, etter det blir båtlivet en åpenbarelse. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
bluesea Svart 7.September.2006 Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 Skal jeg ikke dømme andre, men må få si at jeg synes folk skal straffes om de gjør ting som de selv er tydelig klar over at bringer andres liv i fare, dog skal det sies at de andre som dessverre døde også hadde et ansvar i dette selv. Jeg ville feks ALDRI satt meg i en båt med en som var tydelig beruset, grunnen er enkel og ikke vanskelig å tenke seg til. Hvor mange ungdommer kjører ikke i fylla en eller annen gang, skal selv si at jeg har vært på grensen selv en gang tidligere, men det er også den mest nervepirrende kjøretur jeg noen gang har hatt. Dette er ikke fordi jeg selv er redd for å miste lappen (noe jeg selvfølgelig er) pga egne idiotiske handlinger, men det verste jeg kunne gjort er å skade noen andre hvor jeg var ansvarlig for deres ulykke. Så skal det vel også sies at jeg etter denne kjøretur ALDRI mer har kjørt i en tilstand hvor jeg er usikker på meg selv, men hadde hatt all verdens forståelse for at verden ville sett meg naglet til veggen om jeg feks hadde skadet/kjørt over ett barn eller en annen person i alkohol påvirkning. Så ut i fra dette må jeg få si at jeg mener at om man skader eller t.o.m dreper andre i en tilstand hvor man er påvirket av alkohol, ja da får man stå for konsekvensene av sine handlinger. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 (redigert) De har jo vester på, er edru, bare 10hk for mye på båten....kan jo ikke skje noe galt da. Da hadde det vel vært en regel om det, eller? hmmmm vet ikke om noe regel der men, skulle en unge dette ut og bli drept i propellen går det vel på ditt ansvar som fører av båt og at du har "bare 10 hk for mye" kommer vel neppe til din fordel??? Tipper det hadde blitt mye pes, ikke bare hadde ungen vært drept og du full av skyldfølelse men du hadde nok fått straff for det også! Se på eksempler på bønder som har veltet med traktor og ungen har blitt drept, har lest fedre som har sittet inne lenge for sånt enda de " bare " skal gjøre det mest naturlige og vise guttungen livets gleder på gården - skal tross alt ta over gården og tidlig krøkes....... folk som har rygget på gårdsplassen og kjørt over avkommet sitt og må sitte inne! Nei spør du meg går det helst bra men, den dagen det ikke går bra da har du dreti på draget spør du meg! Er det vanskelig og gjøre ting trygt eller er det spenninga som driver folk??? Og er du edru som du sier kan man vel også være klar nok til vertfall å ta avgjørelser som ikke går utover ungene??? Redigert 8.September.2006 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
HomerSimpson Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 (redigert) Alle prater om obligatorisk båtførerbevis. Jeg er ikke så sikker på om det vil løse alle problem. Du skal være temmlig fraværende dersom du ikke klarer dagens båtførerbevis. Jeg er ikke sikker på om jeg er så veldig mye bedre båtfører med båtførerbeviset. Jeg synes dagen båtførerkurs dreier seg for lite om skikk og bruk til sjøs. Jeg tror det må en omfattende holdningsendring til for at vi nordmenn skal få respekt for båt og sjø. Redigert 8.September.2006 av Østlendingen (see edit history) Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
avmønstret5 Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Om en blir bedre båtførere med obligatorisk opplæring og båtførerbevis har vært drøfte opp og ned på kryss og tvers. Noen vil alltid mene at opplæring ikke hjelper på noe som helst. Hva skal vi med leger med medisinsk emb.eksamen eller advokater med noen års studie. Hadde de vært like gode leger og advokater med bare søndagsskolen? (selv om det kan være riktig i noen tilfeller ). Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Tja Pettersand. Hvis noen vil lære deg noe du vet fra før, er det jo ikke spesielt nyttig. Fyren som kjørte denne båten visste nok at å kjøre i fylla ikke er spesielt lurt. Han visste nok også at å kjøre fort i stummende mørke heller ikke er lurt. Det samme visste nok de som satt på. Å skrive som et fleipete sammenligningsgrunnlag at man får like gode leger og advokater uten opplærenig, blir med respekt å melde så dumt at at det bare så vidt er verdt en kommentar. Tror du for et øyeblikk at båtføreren ikke visste at det han gjorde innebar en risiko? I så fall er jeg enig. Da kunne et kurs som forteller at det er farlig med fyllekjøring i stummende mørke være på sin plass. Jeg derimot tar det for gitt at alle som er oppegående nok til å holde i et ratt vet dette uten å ta et kurs. Det er mye lurere å lære folk at når du vet noe er dumt og/eller ulovlig, så lar du være å gjøre det. Spesielt hvis konsekvensene har potensiale til å ende så tragisk som i dette tilfellet. Eventuelt lære dem noe de ikke vet fra før. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Hva skal vi med leger med medisinsk emb.eksamen eller advokater med noen års studie. Hadde de vært like gode leger og advokater med bare søndagsskolen? Mener å huske at Fidel Castro er utdannet jurist og noe av det første han gjorde da han kom til makten var å si at heretter har vi ikke bruk for advokater - det er noe positivt med et enevelde da? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Skipper Worse Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Ganske særlig når en advokat får være den eneveldige Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Avmønstret4 Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Alle prater om obligatorisk båtførerbevis. Jeg er ikke så sikker på om det vil løse alle problem. Du skal være temmlig fraværende dersom du ikke klarer dagens båtførerbevis. Jeg er ikke sikker på om jeg er så veldig mye bedre båtfører med båtførerbeviset. Jeg synes dagen båtførerkurs dreier seg for lite om skikk og bruk til sjøs. Jeg tror det må en omfattende holdningsendring til for at vi nordmenn skal få respekt for båt og sjø.Helt enig, selvom jeg mener vi tar et skritt i riktig retning.Det er alltid noen som aldri lærer skikk&bruk!!!!! Er jeg for negativ nå Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 (redigert) Vel, mine Damer & Herrer...... Er vi dog helt sikre på at den siktede båtføreren i Drøbakulykken IKKE hadde båtførerbevis....? Redigert 8.September.2006 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.