Jump to content

Siktet for Drøbak-ulykken

ter-av

Recommended Posts

Jeg er fortsatt av den oppfatning at obligatorisk båtførerkurs er tingen, men i en annen form enn det jeg hadde i 1979.

Østlendingen er inne på det holdningsskapende. Kan ta et eksempel fra egen arbeidsplass. Alle som har fast bilgodtgjørelse eller firmabil må gjevnlig (hvert tredje år) gjennom et obligatorisk kjørekurs. Dette er en kombinert klasseromsundervisning og kjøretime, fire timer teori og en time kjøring i trafikken med kjørelærer.

Klasseromsundervisningen er en blanding av repetisjon og innføring i de nyeste reglene. I tillegg flere korte fimsnutter fra virkelige ulykker. Ikke bloddryppende scener, men såpass nær det bastialske at du sitter med resten av synet i fantasien. Disse situasjonene vil ligge mer eller mindre i bevisstheten neste gang du tenker på en forbikjøring, eller begynner å gasse på for og nå en ferje.

I dag finnes det helt sikkert mye arkivmateriale fra virkelige båtulykker også. Dette må frem å være med i undervisningen.

Som en halvgammel oljemann kommer jeg aldri til å glemme de autentiske opptakene fra den engelske Piper A ulykken, akompagnert av radiosamtalene mellom redningsmannskapene. Mens brannen raste, ble det filmet fra helikoterne. Folk beveget seg over plattformdekket for å bli reddet. I neste sekund eksploderte plattfomen i infernalsk helvete. Ca. 160 menneskeliv og 30000 tonn stål var borte på under tre timer.

Den som har sett dette og har sitt daglige virke på en olje/gassproduserende plattform, vil garantert ha disse scene i tankene i sin arbeidsutførelse. Overbevisst om at dette får en til å tenke seg om minst eng gang ekstra og tenke sikkerhet.

Slike eksmpler i tillegg til førstehjelp, litt motorlære og det aller nødvendigste av navigasjon og reglemenent er det som må til i den almenne båtføreropplæringen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Vel, mine Damer & Herrer...... Er vi dog helt sikre på at den siktede båtføreren i Drøbakulykken IKKE hadde båtførerbevis....?

Synes noen i den andre tråden nevnte at han hadde Kystskipper jeg :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Ja, nettopp, men vi vet ikke... Det ble videre sagt i et intervju med en av de impliserte i fra sykesengen at "han var den beste av oss til å kjøre" og at alkoholinntaket hadde vært moderat - selv om siktelsen forteller at promillen var over 0,8. Etterforskningen vil vel vise graden av uaktsomhet og om hendelsesforløpet gir grunnlag for tiltale. Forøvrig er jeg B.la. enig i Arnsteins innlegg.

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Vri kniven godt rundt i såret, [...]

Helt enig at vi får forsøke å holde et saklig nivå på diskusjonen her. Fyren er siktet, og myndighetene klarer sikkert å ta seg av resten av prosessen på en ryddig måte.

Hva slags formelle kvalifikasjoner en enkelt båtfører i en enkelt dødsulykke har spiller en svært liten rolle i vurderingen av om oligatorisk båtførerprøve vil ha noen positiv effekt. Folk som gjør fatalt dumme ting mot bedre viten vil vi alltid ha både på land og på sjøen. Å kun fokusere på dødsulykker blir heller ikke riktig, selv om det er disse ulykkene vi først og fremst vil bli kvitt.

Det betyr ikke at en diskusjon om hvordan denne spesielle ulykken kunne vært forhindret, men jeg tror ikke vi kommer noe nærmere enn at bedre holdninger til alkohol og fart i mørket er ønskelig.

:confused::nonod::sad: ja la oss la det vær :stakars mann - halo jeg la ikke vekt på alkoholen, det har ikke kommet frem hvor mye over 0,8 det var så der holder jeg kjeft, men unnskyld? er det noen her som føler seg truffet som pleier å rase rundt i 25 knop i bekkmørket med 8 stk mennsker i båten??? Jeg har faktisk ikke så veldig sympati jeg altså!Hadde han vært full hadde han jo faktisk hatt en grunn til at det gikk galt :cheers::cool: Redigert av jab (see edit history)

Å kjøre så fort når sikten er så dårlig er selvfølgelig forferdelig dumt. Det vet nok den aktuelle båtføreren bedre enn noen nå. Han gjorde noe som flere har gjort før ham og flere kommer til å gjøre etter ham, men denne gangen var det ikke tilstrekkelig flaks med i bildet til at det gikk bra. Det er nemlig ofte tilfeldigheter som avgjør hvorvidt slik dårskap får fatale konsekvenser.

Denne gangen fikk det dessverre fatale konsekvenser, og tre mennesker mistet livet. Ingen straff kan endre det tragiske faktum.

Håpet er jo at medieomtalen denne saken har fått kan bidra til at noen andre i fremtiden kan unngå en liknende ulykke ved å minnes hvor galt dette endte og dermed ta rev i seilene.

• 1 år senere...
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...