Jump to content

Septik stinker i sjøgang - bli kvitt tanken?

jensemann2

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en pumpedass med tilhørende el-kvern og 60 liters tank. Systemet stinker i sjøgang og jeg finner ikke ut hvorfor, kan ikke se noe lekkasje. Nå har el-kvernen kjørt seg fast, og tanken er full! Herlig situasjon. Jeg har mest lyst til å hive ut hele tanken og bare la dassen gå rett ut i sjøen. Den brukes sjelden under land uansett. Blir mye triveligere da.

Det var særdeles utrivelig for kjæresten å ligge sjøsyk i lugaren over Hustadvika mens det begynte å stinke av dassen. Det burde vel gå greit å bare koble slangen som går fra dassen rett på bunnventilen istedet for på tanken også bare kutte ut hele greia? (dassen står over vannlinjen)

Joda, det går bra, det. Men det må da vel være bedre å løse luktproblemet?

Om det lukter inne i båten og ikke er lekkasje, er det antakelig luftingen som er synderen. Skift slange og se om det hjelper. Det er ikke mye som skal til.

Er tanken i stål? I så fall kan det være tæret huller i den.

Skift gjerne de andre slangene dine også, de er sikkert gamle og ikke lenger lukt-tette. Legg en fuktig klut rundt det laveste punktet på slangene og la den sitte der en stund. Så kan du lukte på den ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Har hatt en eim av drittlukt på den ene badet. I forbindelse med pakningsutskifting i pumpetoalettet oppdaget jeg omtrent en halv cm tykt urinsyre/kalk belegg, fikk skrapet dette av -hardt som stein. Og det stinket noe for jævlig.

Tar nå syrebehandling av resten av slangesystemet. Helte på en halv kilo sitronsyre pulver sammen med ferskvann ned i do og pumpet det rundt i septik systemet og skal la det stå å godgjøre seg i 2 uker. Sist gang jeg i fjor prøvde denne sitronsyre behandlingen lot jeg det stå bare 4-5 timer og det har ikke hatt noen synlig effekt.

HAr skiftet en septikslange og vurderer å skifte den siste fra septilk og ut, men det krever demontering av skap etc. så jeg får prøve kraftig syrebehandling først.

Tror den eneste løsningen på dette er å ha stor nok lufting og spyle gjennom luftingen med ferskvann innimellom.

Men det viktigste tror jeg er å skifte slanger, gjennomføringer, pumper, toalett etc med frekvenser som er fornuftige.

Mange tror nok at disse enhetene varer "evig".

... I forbindelse med pakningsutskifting i pumpetoalettet oppdaget jeg omtrent en halv cm tykt urinsyre/kalk belegg, fikk skrapet dette av -hardt som stein...

...Sist gang jeg i fjor prøvde denne sitronsyre behandlingen lot jeg det stå bare 4-5 timer og det har ikke hatt noen synlig effekt....

Etter diverse sitron- og eddiksyrebehandlinger av en luftestuss som var gjengrodd med urinstein (og som måtte funke den helga fordi jeg ikke fikk tak i ny) konkluderte jeg med at 35% eddik er tingen. Det gav synlige resultater på kort tid. Sitronsyra gav liten effekt.

Ja vel, jeg hadde jo 35% eddik i båten. Skulle selvsagt ha testet utskrapte biter av urinstein i sitronsyreblanding for å se om det bruste bra eller ikke. Men når du sier at husholdningseddikk er saken tar jeg en omgang med dette senere. Skåler med eddikvann er jo også kjent for å ta bort lukt også.

Jeg hadde samme problem som trådstarter tidligere ... lukt i sjøgang. Det var både tett lufting OG tæring. En skikkelig drittjobb å ordne opp i, men med ny tank og nye slanger er alt luktfritt. Halleluja!! ... om jeg nå bare kan klare å bli ferdig med den andre septiktanken... kanskje i morgen?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Tror den eneste løsningen på dette er å ha stor nok lufting og spyle gjennom luftingen med ferskvann innimellom.

Jeg har prøvd å gjøre dette et par ganger, men synes ikke noe særlig om resultatet :nonod: .

Greit nok å få spylt ut av luftingen, men når lufta ikke har noe annet sted å komme ut bygger det seg opp et betydelig trykk i tanken, som kommer ut som et skudd straks du fjerner slangen. Sammen med en alvorlig drittlukt. Så dette prøver jeg å ikke gjøre så ofte....

Jeg har egentlig ikke noe luktproblemer med septiken i det hele tatt, bortsett fra som sagt når jeg velger å spyle gjennomutluftningen. Men jeg prøver å overbevise meg selv om at det er lurt likevel, for å forebygge....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har prøvd å gjøre dette et par ganger, men synes ikke noe særlig om resultatet :nonod: .

Greit nok å få spylt ut av luftingen, men når lufta ikke har noe annet sted å komme ut bygger det seg opp et betydelig trykk i tanken, som kommer ut som et skudd straks du fjerner slangen. Sammen med en alvorlig drittlukt. Så dette prøver jeg å ikke gjøre så ofte....

Jeg har egentlig ikke noe luktproblemer med septiken i det hele tatt, bortsett fra som sagt når jeg velger å spyle gjennomutluftningen. Men jeg prøver å overbevise meg selv om at det er lurt likevel, for å forebygge....

Posted Image

Da har du for liten dimensjon på luftingen, eller for stort vanntrykk på slangen.

Jeg har 1" dimensjon på luftingen og den står i høyde med toppen av tanken og slangen er ca 30 cm fra tanken til skutesiden.

Får aldri noe overtrykk i tanken og merker raskt når tanken er full.

No problem at all............. :sleep:

Nei, med såpass dimensjon slipper jo lufta ut samtidig med at du spyler, så da burde det ikke være noe problem! Hos meg er det 16mm lufting og 50cm slange. Og med fullt trykk på slangen blir det som sagt en litt spesiell opplevelse å spyle luftingen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...