Jump to content

yanmar yse12,som ruser seg opp

Hilmar 2

Recommended Posts

i sted sjedde det noe rart med min yanmar yse 12

kører den på en pall men plutselig går den ammok

den ruste seg helt MAX mens regulatoren ga mindre gass

måtte kvele den på luftinntaket

hva kommer dette av har aldri opplevd noe lignende :headbang:

kjørte den etterpå da var alt ok

Redigert av yanmarpmx (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

Det er mulig at du har hatt noe "greier" nedi veivhuset?

Det samme skjedde for meg en gang, før jeg tok stempelsjau på min Sabb 10hk. Hadde mistanke om koksete stempelringe og helt en flaske med Red-Ex (som skulle løse opp koksen på stempelet / ringene) på toppen av sylinderet og lot den sto natte over.

Dagen derpå startet jeg motoren og brooooooooooom! ruste turtallet opp til skremmende høyder..... :crazy:

Fant ut etterpå at Red-Ex'en selvfølgelig lakk forbi stempelet og nedi veivhuset. Antageligvis "gasset" denne seg og ble med i innsuget, via veivhusluftingen, og plutselig hadde jeg 15 hester som galloperte avgårde - skremmende opplevelse!

He-he, ble litt klam, med en gang!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hei !

Lenge siden jeg sist mekket på en, men jeg mener å huske at det er en slags regulator på turtallet som åpner for en bypass av en kanal når turtallet blir for høyt, og det er den messingskruen som går inn i dieselpumpa og som beveger seg når du endrer gassen.

Når denne skrues helt igjen (når du gir full gass) vil den kunne låse seg fast, og motoren vil da ruse. Egentlig skal den ikke låse seg dersom leamikken er riktig justert, men jeg opplevet det samme engang. I brukermanualen er det en beskrivelse på hvordan den skal justeres.

-koh :smiley:

Det er vel noe forskjell på ysb og yse.Førstnevnte er etter det jeg har fått opplyst levert med el matepumpe yse er levert uten noen form for mating,altså en må ha høyde forskjell på motor og tank dieselpumpa må suge til seg i stedet for å bli matet. Dette er etter det jeg forstår på fagfolk grunnen til at yse er tungstartet.

Det er mulig og sette på el pumpe hvis den kutter på 10bar.

roy_n

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...