Jump to content

Lage nye puter i salongen..

avsluttet

Recommended Posts

Jeg tenker på å lage nye puter til salongen. Det er skumgummiputer med stofftrekk fra før, men kunne tenkt meg noe hardere i sky. Har følelsen av å sitte fast i de putene som er nå. Salongen er formet som en hjørnesofa, kan derfor være greit å bruke litt mindre krefter på å ake seg inn og ut av den.

Kunne godt tenkt meg å ha en plate i bunn av hver pute, finnes det tegninger/beskrivelse av hvordan slikt lages. Finnes det sky som er spesielt tykk? Vil ikke ha "knapper" Hva er best å ha som for?, synes skumgummi er litt vel mykt.

Posted Image

Etter gode råd fra Perlen så gikk jeg igang med å kutte ut seteplater i 6 mm. finer. Disse forseglet jeg langs kantene med epoxy og satte inn selve platene med godt med olje.

Kjøpte en hardere type skumgummi som jeg kuttet til litt mindre enn platene, og trakk skai pent over og stiftet fast med syrefaste stifter i stiftemaskin. Passet på at jeg lagde putene i slike størrelser at de passet når jeg skulle lage køye ut av sofaen (slapp bunnplaten på den måten).

Etter å ha prøvelaget flere ganger på en pute, så var det faktisk ikke så vanskelig å få dette noenlunde pent. Billig ble det også.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Kjøpte en hardere type skumgummi

takk for svar,

hvor finnes det godt utvalg med skumgummi? Salongen kan også brukes som dobbeltseng ved å senke bordet, men har da tenkt å få en mykere madrass til å legge over. Salongen skal iallefal bli noe hardere å sitte på.

Vurdere også å trekke om en dobbel førerstol i kabinen på samme måte, men her må jeg kanske ha noen knapper for at den skal få rette fasongen.

Jeg vet det er advart mot å bruke lær i båt, men har allikevel litt lyst til det siden det er inne.

Guntor Plastikk i Skien var de jeg kjøpte av. Disse har skumgummi ifra bløteste bløte til steinharde. :)

Samme type forretning bør vel finnes i de fleste byer - om du ringer disse så kan de sikkert hjelpe deg videre.

Førerstolen ville jeg kanskje spandert å la fagfolk trekke om? Skien Salmakerverksted gjør slikt for en rimelig penge vet jeg, og ikke minst er det proft, samt en garanti på at det holder. Salongputene blir mye enklere, og du kan gjøre ting om igjen for en rimelig penge om eget arbeid ikke holder. :)

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Jeg brukte Skien Salmakerverksted for å trekke om seter og benk i en Finnsport 420 for noen år siden. De gjorde en fantastisk god jobb, og både jeg og alle som fikk se innredningen etterpå ble mektig imponert!

Jeg regner med at verkstedets erfaringer har grodd i riktig retning gjennom årene, og kan ikke annet enn å anbefale dem på det sterkeste.

:sailing:

Edit: å blir til og

Redigert av linux (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Har noen erfaringer eller meninger om trekk f.eks. stoff/skai/skinn - typer, for omtrekk av puter i salong??

Har ikke så mye erfaring med putetrekk i båter, men har jo prøvd i sitte i skaimøbler, og det er slett ikke behagelig. Synes skai er greit nok ute, men inne i salongen ville jeg valgt stoff. Microfiber er et stoff som er mye brukt i møbler i de senere årene. Dette er et rent kunststoff som er lett å holde rent og som ikke holder på fuktighet. Dette stoffet har jeg planer om å bruke til nye trekk på putene i lugaren på Amica. Stoffet ligner litt på ruskinn av utseende og føles også slik, men det kan godt vaskes med en klut med Zalovann. Stoffet er helt dødt og kompakt slik at søl ikke trekkes inn i fibrene.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Kan det være lurt å vurdere hvor brannfarlige microfiber og andre syntetiske stoffer er sammenlignet med feks et vanlig ull møbelstoff?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Nei...det er ikke lurt. :lol:

Litt farlig må man leve, og ofre litt sikkerhet for komforten. :)

Pass heller på å ha et lite slukkeapparat lett tilgjengelig i salongen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...