Jump to content

montere autopilot, Robertson AP100

Sabeltann

Recommended Posts

Skal til og montere en AP100 pilot.

Har idag mekanisk styrekabel, har fått et system hvor det er egen motor og pumpe som monteres inn bak på rorarm.(har da mulighet for og bruke mekanisk styring om hydraulik ryker.) Iflg instruksjonsbok skal den hydrauliske armen monteres 90 grader mot rorarmen samt at den må monteres 12cm fra senter roraksel. Jeg klarer ikke og montere pumpen nøyaktig 90 grader blir heller 75 grader. Skulle de ha noe og si. Vil den da ikke gi fullt utslag den ene veien og mere andre veien eller hur?

Hva sier dere.

Hei Sabeltann.

Du må også være klar over at med din konfigurasjon må du sette inn en "by pass-krane" mellon tur og retur slangene, før rorsylinderen, som du kan åpne dersom du skal bruke kabelstyringen. Hvis ikke vil du ikke være i stand til å rikke roret. Alternativet er at du må koble stempelstangen fra rorarmen før du kan bruke den mekaniske styringen.

En annen ting er at ved bruk av hydraulikken i din konfigurasjonen så vil rattet snurre i takt med rorbevegelsene, og dersom noe eller noen skulle komme i klem mellom rattknastene og noe annet stasjonært så kan de/det komme til skade, for her er det litt krefter ute og går.

Det var dette jeg tok i betraktning da jeg for 2 år siden monterte en AP22 i Gygra som før hadde Teleflexstyring. Jeg gikk derfor "All the way" og skiftet ut det hele med også en hydraulisk rattpumpe. Denne har tilbakeslagsventiler som hindrer at rattet snurrer når den elektriske hydraulikkpumpen jobber.

Mvh

Chiefen

Hei Alle! Kjempe med fyndige svar!

Pumpen jeg har fått er tilrette lagdt med bypass ventil orginalt, så når autopilot er av vil mekanisk styring fungere normalt.

Har og vurdert det du sier med rattet som snurrer, må se på en løsning der. Vil stort sett bli brukt på lengre fjordstrekk, hvor kona har lagt seg fremme med ungene. Blir til vanlig kun meg og eldste mann i fører området. Rattet er rundt og fint ytterst men en ivrig unge kan finne på mye rart, ratttrekk?

Skal se om jeg ikke kan flytte litt på eksos slangen der bak, det vil gi tilnærmet 90 grader instalasjon.

Jeg har autopilot med reimdrift sammen med Teleflex, og synes dette fungerer veldig greit. Ikke noe problem at rattet snurrer rundt etter mitt syn, men det skader jo ikke å følge litt med da! Så lenge man ikke har knaggeratt så er det begrenset hva som kan henge seg fast i rattet. Et veldig greit hjelpemiddel i saktegående båt, som jeg garanterer du vil begeistret for!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Et veldig greit hjelpemiddel i saktegående båt, som jeg garanterer du vil begeistret for!

Det er få ting som er så behagelig som å gli frem bedagelig i snekkefart mens autopiloten holder retningen og man gjerne ikke trenger å se opp fra avisen mer enn en gang hvert femte minutt ... :sailing:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Er akkuratt det med avisa jeg savner, sist helg innover fogna fjorden (2 timers tur) alle i båten sover utenom meg(da koser jeg meg) kaffi og dagens aviser... men tror nok at de som så mørebasen fra land trodde jeg hadde drukket noe alvorlig!!! Må ratte litt heletiden....

Skal nok bruke den i høieste marsj fart og, som er 13 knop og det er farlig fort for mørebasen!! så jeg må nok titte opp av avisen oftere en hvert 5 minutt...

Redigert av Sabeltann (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Det jobbes i terapi timene mine om dagene, nå er autopiloten så og si ferdig montert, alle kabler er trukket, alle deler er montert.. Det eneste som gjenstår er og montere en ekspansjons tank for olja, Var på knoksen idag og fant en fin tank fra en ford sierra som hadde passelig volum og var i gjennomsiktig plast. Jeg trenger kun det ene uttaket fra denne. Er et stort uttak(stuss) på ca 1/2" som jeg må tette igjenn. Tenkte og varme opp denne stussen slik at den begynner og smelte og klemme den sammen med en flat tang...

Blir det tett?

Har dere andre enkle og solide måter og tette dette hollet på?

Redigert av Sabeltann (see edit history)

Sikker på at du ikke trenger stussen til lufting av tanken (for å forhindre over/undertrykk)? Tro bare jeg ville satt på en slange, og latt den gå oppover et stykke med åpen ende.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Er så fin tank med lufting i lokket og greier!

Limte igjenn hullet med en to komponent plastik lim fra Biltema, herdet fint, gjenstår og se om det er 100% tett og at den tåler kjemikalier....regner med det....

Varmeteorien var null verdt. Ble bare tull av det.

Pumpen jeg har fått er tilrette lagdt med bypass ventil orginalt, så når autopilot er av vil mekanisk styring fungere normalt.

Antar du har montert hydraulisk styring i tillegg til den originale mekaniske med kabler?

Selv er jeg i ferd med å montere en Raymarine Autopilot. Jeg vurderer da å bytte ut alle de gamle Cu-rørene og kupplingene med nye gummislanger. Dette koster jo skjorta og vel så det. Har du funnet en rimelig og bra leverandør av slikt hydraulisk utstyr? Tips?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Har brukt Active Service AS endel på jobben til pressing av slanger/stusser de er rimelige og har meget fin service. Ellers har jo TESS og alt du trenger. Det finnes DYRE slanger til ekstrem bruk og det finnes slanger som er rimelige og mer en gode nok. Du kan spare endel kroner her...

Jeg var dog heldig og fikk med så og si alt av slanger da autopiloten ble overrakt mørebasen!

SIERRA servo tanken ble kjempe fin, rev ut holderen fra vrakbilen, kappet den til med vinkelsliper i går kveld, så da ble det fin holder og festebeslag!!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...