Jump to content

Nytt akterspeil på gummibåten

Cato

Recommended Posts

Erfarte i sommer at akterspeilet på gummibåten løsnet fra den ene pontongen :confused:. Det viser seg at finerplaten (akterspeilet) har trukket inn vann, og er gått mer eller mindre i oppløsning på den ene siden. Dette ble "nødreparert" i sommerferien, og har fungert brukbart etter dette, men eneste varige løsning er å skifte hele akterspeilet.

Årsaken til at dette har skjedd er at jolla henger i daviter med akterenden noe lavere enn baugen for å drenere ved regn osv, men jolla henger ikke helt vannrett sideveis og det ligger alltid litt vann i det ene hjørnet på akterspeilet.

Kanskje noe å tenke på for andre?

Så til spørsmålet. Hva slags lim bruker man til liming av akterspeilet? Er dette 2-komponent kontaktlim slik som benyttes ved lapping ,liming av snap daviter osv?

Mvh Cato

Dette er en Scanco 9' jolle som var ny i 98. Jolla forøvrig er pen, og uten en eneste skade. Kvaliteten på treverket - akterspeil og tofte har vært under lavmål. Endeveden på finerplatene var sparklet for å få fin avslutning, og denne sprakk opp etter første sesong, hvorpå alt måtte fjernes og lakkes på nytt.

Ble ganske overrasket da jeg måtte innse at hele den ene siden av akterspeilet var skikkelig vasstrukket fordi jolla stort sett kun er på vannet i helgene noen timer, ellers henger den over vannet i daviter, men det er nok den lille vannnmengden som alltid er igjen i hjørnet som har tatt knekken på akterspeilet.

Mvh Cato

Hei!

Jeg tror en fugemasse, f.eks Sikaflex F11c er det beste du kan bruke her.

Akterspeilet på vår Zed var ganske vanntrukket (etter 21 år), og begynte å løsne fra festegummien.

I vår tok jeg inn båten, tørket den grundig med en hårtørrer et døgns tid, pusset og rengjorde finer og gummi, fylte inn godt med Sikaflex og monterte det hele sammen.

Når det var tørt, la jeg to lag Sikaflex over treverk, gummi og godt ut på duken.

Hittil ser dette ut til å være en permanent løsning.

mvh

nuffe

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...