Jump to content

Oppfører stålbåter seg annerledes mhp rulling m m?


RITS

Recommended Posts

Har lett på forumet etter info om stålbåt og funnet mye interessant, blant annet link til en artikkel om hvordan stål oppfører seg i sjøen. Der ble det konstatert at stål slingrer, mye og hele tiden.

Antar at det finnes folk her inne som har hatt både stål, halv- og helplaner og kan berette om det virkelig er så ille at stål omtrent ikke egner seg som familiebåt.

Har i dag helplaner som 98 % av seilasen går i deplasementfart og erfarer at det skal ikke så mye pådrag for å stive av båten og få mye roligere bevegelser ombord.

Er det noen som kan øse av sine erfaringer om hvordan stål oppfører seg i forhold til en hel / halvplaner som også går i deplasementfart?

Ønsker ikke en debatt om deplasement kontra planer da alle aktuelle båter jeg snuser på er single-hull under 40 fot og vil møte vannveggen omtrent på 9 tallet.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post

Jeg er omtrent født og oppvokst i en Beach Craft 10M, og ja -jeg husker at båten rullet endel i sjøen. Jeg er sikker på at den ikke ville rullet mindre om den var laget av et annet materiale. Det ble etterhvert sveiset på en ca 10cm bred vinglekjøl langs hele skutesida, og etter det ble den veldig stiv. Bakdelen med vinglekjølen var jo tilnærmet bråstopp når baugen stupte i motsjø, men til gjengjeld skulle det mer til for at baugen dukket inn i bølgene... dette burde jo være mulig å justere ved å minske bedden på vinglekjølen inn mot baugen.

 

BC-en var 10m lang, 3.25 bred, ca 0.90 dyptgående, 7.5 tonn og marsjet på ca 7 knop. Depl. skrog.

 

Jeg liker stålbåter. Det eneste negative er at de er tunge, og blåser det og vindfanget blir stort kan de være styrkeprøve å gå til/fra land med.

...I dag er det jo mer vanlig med ankervinsjer og baugpropeller, for sånne hjelpemidler vil jo eliminere det trøbbelet jeg babler om. Vi hadde bare ikke sånn luksus i båten vår på 80-tallet...

 

Vet ikke om jeg svarer noe den retningen du tenkte på?

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post

Jeg har hatt en stål motorseiler og var vel fornøyd med stål som materiale. Det er avgjørende at overflatebehandling er riktig helt fra start for ikke å få rustplager. ut fr god grunnbehandling gir kanskje mindre vedlikehold enn en plastbåt. Båten blir selvfølgelig tung kontra en plastbåt, med det gir ofte rolige og mer behagelige bevegelser i sjøen. Ut fra vekten kan en glemme alt som har med hel-og halvplan å gjøre etter min mening.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...