RITS Startet 8.September.2006 Del på Facebook Startet 8.September.2006 Har lett på forumet etter info om stålbåt og funnet mye interessant, blant annet link til en artikkel om hvordan stål oppfører seg i sjøen. Der ble det konstatert at stål slingrer, mye og hele tiden. Antar at det finnes folk her inne som har hatt både stål, halv- og helplaner og kan berette om det virkelig er så ille at stål omtrent ikke egner seg som familiebåt. Har i dag helplaner som 98 % av seilasen går i deplasementfart og erfarer at det skal ikke så mye pådrag for å stive av båten og få mye roligere bevegelser ombord. Er det noen som kan øse av sine erfaringer om hvordan stål oppfører seg i forhold til en hel / halvplaner som også går i deplasementfart? Ønsker ikke en debatt om deplasement kontra planer da alle aktuelle båter jeg snuser på er single-hull under 40 fot og vil møte vannveggen omtrent på 9 tallet. Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP Link to post
Poseidon Svart 8.September.2006 Del på Facebook Svart 8.September.2006 ..... Der ble det konstatert at stål slingrer, mye og hele tiden.......Må det være tillatt å kalle en slik "konstatering" for en sterk forenkling - faktisk en overforenkling ??? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mulligan Svart 8.September.2006 Del på Facebook Svart 8.September.2006 Jeg vil gå så langt som å kalle det vås. Skrogform, vekt og vektplassering avgjør dette. Uansett om båten er laget av stål, plast eller tre. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 8.September.2006 Del på Facebook Svart 8.September.2006 Jeg er omtrent født og oppvokst i en Beach Craft 10M, og ja -jeg husker at båten rullet endel i sjøen. Jeg er sikker på at den ikke ville rullet mindre om den var laget av et annet materiale. Det ble etterhvert sveiset på en ca 10cm bred vinglekjøl langs hele skutesida, og etter det ble den veldig stiv. Bakdelen med vinglekjølen var jo tilnærmet bråstopp når baugen stupte i motsjø, men til gjengjeld skulle det mer til for at baugen dukket inn i bølgene... dette burde jo være mulig å justere ved å minske bedden på vinglekjølen inn mot baugen. BC-en var 10m lang, 3.25 bred, ca 0.90 dyptgående, 7.5 tonn og marsjet på ca 7 knop. Depl. skrog. Jeg liker stålbåter. Det eneste negative er at de er tunge, og blåser det og vindfanget blir stort kan de være styrkeprøve å gå til/fra land med. ...I dag er det jo mer vanlig med ankervinsjer og baugpropeller, for sånne hjelpemidler vil jo eliminere det trøbbelet jeg babler om. Vi hadde bare ikke sånn luksus i båten vår på 80-tallet... Vet ikke om jeg svarer noe den retningen du tenkte på? Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
avmønstret5 Svart 8.September.2006 Del på Facebook Svart 8.September.2006 Jeg har hatt en stål motorseiler og var vel fornøyd med stål som materiale. Det er avgjørende at overflatebehandling er riktig helt fra start for ikke å få rustplager. ut fr god grunnbehandling gir kanskje mindre vedlikehold enn en plastbåt. Båten blir selvfølgelig tung kontra en plastbåt, med det gir ofte rolige og mer behagelige bevegelser i sjøen. Ut fra vekten kan en glemme alt som har med hel-og halvplan å gjøre etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 10.September.2006 Del på Facebook Svart 10.September.2006 Kommentar fra moderator: Emnetittelen er endret fra Stålbåt til Oppfører stålbåter seg annerledes mhp rulling m m? Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om, for mer informasjon, se dette innlegget samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 10.September.2006 Del på Facebook Svart 10.September.2006 (redigert) Med denne skrogformen er ikke rulling noe vesentlig problem, men den stikker 1,4m. Ser at kanalbåtene stikker 70-80 cm og tar du en slik og setter ut i høststomene her får du garantert ommøblert båten Hmmm...hvor ble det av bidet da? Redigert 10.September.2006 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 10.September.2006 Del på Facebook Svart 10.September.2006 Du har en "http://" for mye i linken til bildet. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.