Jump to content

Kutte strømtilførsel ved ca 13 volt

bliss X

Recommended Posts

I forb. med et lite prosjekt jeg sysler med har jeg behov for en krets som kutter strømtilførsel ved en viss spenning. Kretsen skal styre et rele, og releet skal slippe når spenningen kommer ned på f.eks 13 volt.

Bør være mulig å fininstille spenningen f.eks mellom 12.8 og 13.2 volt.

Synspunkter?

Et BEP relè kutter når du kommer ned til 12,8 volt, men det er jo ikke stillbart da... Kanskje en noe dyr løsning i ditt tilfelle? Går ut fra at det finnes rimeligere løsninger for de som er bevandret i elektronikkens verden!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Kan lages med en operasjonsforsterker og et potmeter samt et par motstander, men krever lodding/etsing av kort ol. Kanskje for mye arbeid, men si i fra, så kanskje jeg kan slenge sammen et forslag til kretstegning.

Fint hvis du har en kretstegning. Det er nettopp det jeg er på jakt etter hvis det ikke går å få kjøpt ferdig. BEP rele blir overkill

Lagde en lynkjapp tegning i AutoCad. Pass på at OPampen kan håndtere lasten som relet er på (eks. 0,1 amp).

Posted Image

Problemer som du må tenke på. OPampen senser på spenningsforskjell mellom + og - inngangen. En verdi settes på negativ inngang ved hjelp av et potmeter meller Vcc og Jord. Her er første utfordring...det er å holde spenningen mellom Vcc og jord konstant. Endres spenningen på Vcc så blir instillt verdi annerledes. Skal dette kjøres på samme batteri (eks 12V), bør du først sette på en spenningsdobler, deretter en spenningsregulator til eks. 15 volt. Da vil den være stort sett konstant hele tiden.

Du bør også tenke på at i selve overgangen, så vil det den kunne slå seg av og på utrolig fort og skape problemer. Du bør derfor vurdere 2 tilsvarende kretser...hvor du setter ene som nedre grense og den andre som øvre grense slik at det er litt "slingringsmonn".

Er dette noe du kan "mekke" sammen? I tilfelle, så kan jeg kanskje komme med litt større kretstegning som tar hensyn til hva jeg skrev over, men gjør ikke denne jobben unødvendig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...