bliss X Startet 8.September.2006 Link til dette innlegget Startet 8.September.2006 I forb. med et lite prosjekt jeg sysler med har jeg behov for en krets som kutter strømtilførsel ved en viss spenning. Kretsen skal styre et rele, og releet skal slippe når spenningen kommer ned på f.eks 13 volt. Bør være mulig å fininstille spenningen f.eks mellom 12.8 og 13.2 volt. Synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Et BEP relè kutter når du kommer ned til 12,8 volt, men det er jo ikke stillbart da... Kanskje en noe dyr løsning i ditt tilfelle? Går ut fra at det finnes rimeligere løsninger for de som er bevandret i elektronikkens verden! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Larspo Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Kan lages med en operasjonsforsterker og et potmeter samt et par motstander, men krever lodding/etsing av kort ol. Kanskje for mye arbeid, men si i fra, så kanskje jeg kan slenge sammen et forslag til kretstegning. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 8.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Kan lages med en operasjonsforsterker og et potmeter samt et par motstander, men krever lodding/etsing av kort ol. Kanskje for mye arbeid, men si i fra, så kanskje jeg kan slenge sammen et forslag til kretstegning.Fint hvis du har en kretstegning. Det er nettopp det jeg er på jakt etter hvis det ikke går å få kjøpt ferdig. BEP rele blir overkill Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Finnes ferdig hos ELFA: Underspänningsrelä DC Frisk pris, og moms kommer i tillegg! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Larspo Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Lagde en lynkjapp tegning i AutoCad. Pass på at OPampen kan håndtere lasten som relet er på (eks. 0,1 amp). Problemer som du må tenke på. OPampen senser på spenningsforskjell mellom + og - inngangen. En verdi settes på negativ inngang ved hjelp av et potmeter meller Vcc og Jord. Her er første utfordring...det er å holde spenningen mellom Vcc og jord konstant. Endres spenningen på Vcc så blir instillt verdi annerledes. Skal dette kjøres på samme batteri (eks 12V), bør du først sette på en spenningsdobler, deretter en spenningsregulator til eks. 15 volt. Da vil den være stort sett konstant hele tiden. Du bør også tenke på at i selve overgangen, så vil det den kunne slå seg av og på utrolig fort og skape problemer. Du bør derfor vurdere 2 tilsvarende kretser...hvor du setter ene som nedre grense og den andre som øvre grense slik at det er litt "slingringsmonn". Er dette noe du kan "mekke" sammen? I tilfelle, så kan jeg kanskje komme med litt større kretstegning som tar hensyn til hva jeg skrev over, men gjør ikke denne jobben unødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 8.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Takk for det. Har noen opamper og annet liggende, så jeg skal gå igang med å prøve ut litt .. Sitér dette innlegget Link to post
KjetilBN Svart 11.September.2006 Link til dette innlegget Svart 11.September.2006 Tror dette vil fungere. Ved hjelp av Vr1 og Vr2 kan du sette en hysterese. Eksempelvis at releet trekker ved spenning høyere enn 13,2V og slipper hvis spenningen faller under 12,8V. Sitér dette innlegget Link to post
KjetilBN Svart 11.September.2006 Link til dette innlegget Svart 11.September.2006 Noen av punktene på tegningen ble ikke synlige, forsøker igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.September.2006 Link til dette innlegget Svart 11.September.2006 Her er en noe enklere krets, alle motstander 10k. Hysteresen justeres med R4, større motstand, mindre hysterese. Innkoblingspunktet justeres med potmeter R3. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.