Jump to content

Skifte av toppakning på Peninsular 6.5 Diesel

Sylvian

Recommended Posts

Kjøpte meg manualen for en Van med denne motoren av Riple Auto i Bergen. Står alt du trenger av momenter og montering/demonteringer. Kostet noen hundrelapper. Har skaffet mye av paknings-settene fra samme stedet.

For deg kan det være aktuelt å ta kontakt med DP service i Haugesund. De reparerer/leverer deler til Penisular. Tlf: 52754300 :smiley:

Dette er en GM 6,5L eller Duramax (motoren etter førstnevnte). Det er ikke noe problem forbundet med å bytte toppakninger. Du trenger en prosedyre for å gjøre det 'kakeoppskrift'. Alle deler tilbake i samme hull. Topplokkboltene skal skrus ut sekvensielt, slik som de senere skal strammes. Boltene settes inn med tetteguffe, noen av dem går ned i vannkanaler. Rense bolthull og bolgjenger etc. Ikke noe vanskelig. Haynes 'Diesel Engine Repair Manual' beskriver dette ganske detaljert.

finner du en steg for steg - veiledning i bytte av toppakning, inkludert bilder og deleliste.

Meget bra. Det er noen år siden jeg gjorde samme jobben, også etter at 'spesialisten' hadde bomma.

Så vidt jeg husker er topplokkboltene av 'strekk en gang'-typen. Jeg byttet i hvertfall bolter, koster ikke noe særlig. Når toppene blir dratt til, er det som anført et høyt moment. Såpass at motoren følger med rundt hvis den ikke er spent fast. Eller så tippet jeg motoren litt over på siden slik at topplokkene ble lagt ned på en overflate som lå i water. Det er ikke nødvendig å mekke egne håndtak.

Husker vagt at det var en diskusjon på offroad-forumet om dette med engangs kontra gjennbruksbolter. Tror de kom til at begge deler fantes, og det var umulig å finne ut hvilken type som var brukt. Derfor måtte boltene byttes når toppen var av. Fritt etter hukommelsen, interreserte kan sikkert finne det ved å søke.

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Hei på dere gutter.

Åhja, dere driver med GM dieseler??

Synes at dem som tok det bilde av den motoren, kunne tatt seg bryderiet med å sette på viftereima skikkelig.

Toppbolter på 6,2L

Det er to typer.

Den gamle typen, er merket 11.9 på toppen.

Dem kan man bruke flere ganger.

Den nye typen har bare en liten cirkel på toppen.

Skru dem av og kast dem.

Her må det brukes nye bolter.

6,5L har bare bolter av den nye typen.

:flag:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...