Sylvian Startet 8.September.2006 Link til dette innlegget Startet 8.September.2006 Er det noen som har noe erfaring med å bytte toppakning på en Peninsular 6.5 Diesel motor? Er det vanskelig, dyrt? Hvor kan eg evt. finne ut hvordan det skal gjøres? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Snakk med GMC2500. Han kan dette. Har selv hatt dette fra hverandre. Brukte da noen karer her i Bergen som gjorde jobben for meg. Kan jeg tørre å spørre hvor mye motoren din har gått, og hvor gammel den er? Har samme motor, og spørr av ren interresse... Sitér dette innlegget Link to post
Sylvian Svart 8.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Det er ikkje min motor, men den står i en båt som eg vurderer å kjøpe. Motoren har ikkje gått mer en 60 timer siden full ovehaling og det er kun en liten tabbe som har gjort at pakningen har røket. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Kjøpte meg manualen for en Van med denne motoren av Riple Auto i Bergen. Står alt du trenger av momenter og montering/demonteringer. Kostet noen hundrelapper. Har skaffet mye av paknings-settene fra samme stedet. For deg kan det være aktuelt å ta kontakt med DP service i Haugesund. De reparerer/leverer deler til Penisular. Tlf: 52754300 Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 De reparerer/leverer deler til Penisular. Hva slags maskin er vel dette? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Goddis77 Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Penisular / GM motorer da... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Dette er en GM 6,5L eller Duramax (motoren etter førstnevnte). Det er ikke noe problem forbundet med å bytte toppakninger. Du trenger en prosedyre for å gjøre det 'kakeoppskrift'. Alle deler tilbake i samme hull. Topplokkboltene skal skrus ut sekvensielt, slik som de senere skal strammes. Boltene settes inn med tetteguffe, noen av dem går ned i vannkanaler. Rense bolthull og bolgjenger etc. Ikke noe vanskelig. Haynes 'Diesel Engine Repair Manual' beskriver dette ganske detaljert. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Penisular... eller Dong.... Er glad jeg har YAMAHA jeg... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Skipper Worse Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 :lol: Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sylvian Svart 8.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Takk Outbreak :) Sitér dette innlegget Link to post
Sylvian Svart 8.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Her er forresten et bilde av motoren for de som evt. lurer på hvordan en GM motor ser ut. Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Hei! Her finner du en steg for steg - veiledning i bytte av toppakning, inkludert bilder og deleliste. Ellers kan du her finne et hav av informasjon om denne motoren. Mvh Emil Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Goddis77 Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Lagret under favoritter for min del ihvertfall. Fint å se nye sider med info ang motoren. Kjøpte meg faktisk en bok/hefte fra thedieselpage.com også. Grei lesing. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.September.2006 Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 finner du en steg for steg - veiledning i bytte av toppakning, inkludert bilder og deleliste. Meget bra. Det er noen år siden jeg gjorde samme jobben, også etter at 'spesialisten' hadde bomma. Så vidt jeg husker er topplokkboltene av 'strekk en gang'-typen. Jeg byttet i hvertfall bolter, koster ikke noe særlig. Når toppene blir dratt til, er det som anført et høyt moment. Såpass at motoren følger med rundt hvis den ikke er spent fast. Eller så tippet jeg motoren litt over på siden slik at topplokkene ble lagt ned på en overflate som lå i water. Det er ikke nødvendig å mekke egne håndtak. Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 9.September.2006 Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 Husker vagt at det var en diskusjon på offroad-forumet om dette med engangs kontra gjennbruksbolter. Tror de kom til at begge deler fantes, og det var umulig å finne ut hvilken type som var brukt. Derfor måtte boltene byttes når toppen var av. Fritt etter hukommelsen, interreserte kan sikkert finne det ved å søke. Mvh Emil Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Hulda Svart 9.September.2006 Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 Tittet etter, boltene gjaldt 5,7- og 6,2L innenfor gitte tidsrammer. Mener å huske at et sett koster et par hundringer eller så. Ikke verd å spare. Sitér dette innlegget Link to post
GMC 2500 Svart 10.September.2006 Link til dette innlegget Svart 10.September.2006 Hei på dere gutter. Åhja, dere driver med GM dieseler?? Synes at dem som tok det bilde av den motoren, kunne tatt seg bryderiet med å sette på viftereima skikkelig. Toppbolter på 6,2L Det er to typer. Den gamle typen, er merket 11.9 på toppen. Dem kan man bruke flere ganger. Den nye typen har bare en liten cirkel på toppen. Skru dem av og kast dem. Her må det brukes nye bolter. 6,5L har bare bolter av den nye typen. Sitér dette innlegget V8 Diesel Tech Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.